KOGNITÍV ZAVAROK AZ EGYETMISTÁK KÖRÉBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Belvárosi Általános Iskola. „Az igazi teljesítmény az életben való be- válás. A testi és lelki értelemben egész- séges személyiségfejlődés, melynek során.
Advertisements

A VILLÁMOLVASÁS TITKAI
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Generációk - kultúrák : információszolgáltatás A - Z-ig
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
e-Learning a tanárképzésben
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Kompetencia alapú idegen nyelvi
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Kompetensek lettünk? június 27..
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Készítette: Baráth Péterné, 2013.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

KOGNITÍV ZAVAROK AZ EGYETMISTÁK KÖRÉBEN TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

TANULÁSI ZAVAROK Samuel Kirk 1962: learning disability KOGNITÍV ZAVAROK KOGNITÍV ZAVAROK TANULÁSI ZAVAROK „Másképpen tanulók”, az információ feldolgozásának egy speciális módja Samuel Kirk 1962: learning disability Rudolph Berlin (1887), „dyslexia”, W. Pringle Morgan (1896), „szóvakság” Diszlexia, diszkalkulia A diszgráfia két formáját különböztetjük meg: - a tartalmi és - az alaki diszgráfiát Hiperaktivitás, figyelemzavar 2013. MÁRCIUS 8. ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

HÍRES EMBEREK KOGNITÍV ZAVAROK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu Wolfgang Amadeus Mozart gr. Széchenyi István HÍRES EMBEREK George Washington Leonardo da Vinci Steve Jobs Thomas Edison Charles Darwin Sir Isaac Newton ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

HÍRES EMBEREK Muhammad Ali Albert Einstein Fred Astaire Harrison Ford KOGNITÍV ZAVAROK KOGNITÍV ZAVAROK HÍRES EMBEREK Muhammad Ali Albert Einstein Fred Astaire Harrison Ford Marlon Brando Michael Faraday A. Graham Bell Dustin Hoffman Agatha Christie Bill Gates Tom Cruise John Lennon Roald Dahl Pablo Picasso Walt Disney Prince Harry Auguste Rodin Andy Warhol Steven Spielberg William Butler Yeats Sylvester Stallone Murray L. Young ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

Dislexia Olvasási nehézség, szűrése KOGNITÍV ZAVAROK Dislexia Olvasási nehézség, szűrése Iskolai kudarcok, szorongás, agresszió, beilleszkedési, önértékelési zavarok Tünetei: - betűtévesztés, lassú olvasás, szövegértési nehézség - irány, dátum tévesztés, idegen nyelvi problémák, felmentések Diszlexia előnyei: kiváló vizuális feldolgozás, kreatív, intuitiv látásmód ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

KOGNITÍV ZAVAROK GENERÁCIÓK Veterán: 1925-45 egy helyen, egy szakterületen egész életükben, digitális analfabéta Baby boom: 1945-1960 mai vezetők jó része X generáció: 1961-1980 munkavállalók nagy része Y generáció: 1980-1995 állandó változás, kihívás, gyakorlatias szemlélet Z generáció: 1995-től, digitális bennszülöttek, virtuális világ, kapcsolatok ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

KULTÚRA ÁTALAKULÁSA Idegrendszer, gondolkodás, képességek átalakulása KOGNITÍV ZAVAROK KULTÚRA ÁTALAKULÁSA Idegrendszer, gondolkodás, képességek átalakulása Írásbeliség: Szókratesz – memória gyengül elemző, lineáris, elvont gondolkodás, egymás utáni, módszeres, rendszeres logikai feldolgozás Gutenberg galaxis, tudás terjedése Szentgyörgyi: szükségtelen a lexikális terhelés Információs technológia: emlékezet sebesen romlik, íráskészség gyengül - egészleges, téri, intuitiv, vizuális információs túlsúly ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

FEJLŐDÉS ÉS KÉPESSÉG KÜLÖNBSÉGE KOGNITÍV ZAVAROK FEJLŐDÉS ÉS KÉPESSÉG KÜLÖNBSÉGE Környezeti változások képzetalkotás helyett kész képek - szövegértés mozgásos-észleléses tapasztalás helyett vizuális élmény - részletek aktív tevékenység helyett gépek működtetése – egyensúly, figyelem passzív élményszerzés, alacsony aktív testi-idegi részvétel nincs elég inger a fejlődéshez Virtuális világban virtuális képességek fejlődnek ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

DOMINANCIA VÁLTÁS BAL - JOBB AGYFÉLTEKE logika analitikus globális KOGNITÍV ZAVAROK DOMINANCIA VÁLTÁS BAL - JOBB AGYFÉLTEKE logika analitikus globális képzelet elemzés szekvenciális szimultán érzelmek viszonyok egymásutáni egyidejű egészleges sorozatok verbális vizuális mozdulatok idő tér ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

A DIGITÁLIS KOR NYERTESEI KOGNITÍV ZAVAROK A DIGITÁLIS KOR NYERTESEI Írásbeliség elterjedése: - előnyben az információszerzés, - logikai-elemző gondolkodás Digitális kor: megnő a jobb agyféltekei dominancia, kreativitás szerepe Digitális eszközök: egész agy használatára késztetnek, új látásmód szerepe Iskolai oktatás: a tananyagot végig kell hajtani a gyerekeken kész tudás átadása felkészítés a jövő problémáinak megoldására ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

FEJLESZTÉS Korai fejlesztés jelentősége: jó észlelés KOGNITÍV ZAVAROK FEJLESZTÉS Korai fejlesztés jelentősége: jó észlelés Mozgás, finommotorika, egyensúly, tér-idő észlelés, ritmus fejlesztése  lelki egyensúly Tomatis tréning: elektromos “fül”, beszéd, zene, ének BHRG (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) Alapítvány ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

SEGÍTŐ SZOFTVEREK Pókábrakészítés: http://www.ikonmap.com KOGNITÍV ZAVAROK SEGÍTŐ SZOFTVEREK Pókábrakészítés: http://www.ikonmap.com Szövegfelolvasó az Ön anyanyelvére: http://imtranslator.com Szövegfelolvasó angol nyelvre: www.readplease.com Képernyős vonalzó: http://www.portablefreeware.com/?id=1250&ts=1258712098 Audacity (http://audacity.sourceforge.net/ Gépírás oktató programok: http://www.typingsoft.com/all_typing_tutors.htm ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

TÚLÉLŐ FELSZERELÉS Száműzd a negatív gondolatokat! KOGNITÍV ZAVAROK TÚLÉLŐ FELSZERELÉS Száműzd a negatív gondolatokat! Tudd, hogyan tudsz leghatékonyabban működni! Tanuld meg, mennyit vállalhatsz! Szervezd meg az életedet és a környezetedet! Szervezd meg a munkádat is! ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

TÚLÉLŐ FELSZERELÉS II. Keress technikai segítséget! Törődj magaddal! KOGNITÍV ZAVAROK TÚLÉLŐ FELSZERELÉS II. Keress technikai segítséget! Törődj magaddal! Kommunikálj, ahogyan a leghatékonyabb vagy! Legyél önmagad! ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! KÉRDÉSEK, VÉLEMÉNYEK? KOGNITÍV ZAVAROK ELTE BTK TAR KATALIN tar.katalin@scope.co.hu