1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (1782, 2000). Kb tanuló, nappali hallgató. Képzés 5 nyelven. Bologna ( ). Alapképzések (B. Sc) szakoktól függően 3-4 év ( kreditpont). BME Matematika Intézet (MI, 1996). Igazgatók: Schmidt Tamás, Szász Domokos, Tóth Bálint. 5 tanszék (Algebra, Analízis, Differenciálegyenletek, Geometria, Sztochasztika) kb. 80 főállású munkatárs, további kb. 100 fő (félállás, óraadó, doktorandusz, demonstrátor stb.). Főbb oktatási feladatok: mérnökök, gazdasági szakemberek matematika alapképzése (kb fő/év); matematikus, fizikus képzés (kb. 200 fő/év); doktori iskolák, választható tárgyak stb.
2 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet „Régi” (5 éves) képzés: Σ4 szemeszter (22óra / 24 kredit). Matematika B1(6/7): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika B2 (6/7): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Matematika B3 (6/6): Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek. Matematika B4 (4/4): Valószínűségszámítás, statisztika. „Új” (B.Sc) képzés: Σ3 szemeszter (16óra / 16kredit). Matematika A1(6/6): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika A2 (6/6): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Közös minden szakra. Matematika A3 (4/4). Szakfüggő. Válogatás: Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek, valószínűségszámítás, statisztika stb. A fentiek a „tipikus” mérnök szakok (EO, GE, KO) adatai. Kevesebb (EP – 6), több (VIK – 20).
3 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Tananyag, módszertan MI: Elmélet – számítástechnika – műszaki alkalmazások, de a kari igények szerint (VIK: definíciók, tételek, elemi alkalmazás). Egységes tankönyv (Thomas’ Calculus, Addison Wesley, angolból lefordítva magyarra). Kiscsoportos gyakorlatok (≦30 fő). Rendszeresen ellenőrzött házi feladatok (célkitűzés). Konzultációs technikák (fogadóóra, ügyelet, stb.). Felzárkóztatás (térítéses szintrehozó tanfolyam, matematikai alapismeretek tárgy, …). Tehetséggondozás (kiegészítő ismeretek).
4 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Kérdések, viták Mennyi legyen a matematika részaránya a képzésben, óraszáma, kreditszáma növekedjék, csökkenjen? (↗: hagyományos erősség, konvertálható ismeretek ↔ ↘: új célkitűzés, közvetlenül alkalmazható ismeretek) Ki tanítson matematikát? (matematikus, erre felkészített szakember ↔ mérnök, közvetlen alkalmazó) Tananyag szerkezete? („hagyományos” – kalkulus, lineáris algebra ↔ diszkrét matematika, sztochasztika) Az elsajátítás mélysége? (kevesebbet alaposabban ↔ sokféle reális igény) KOMPROMISSZUM
5 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet MESTERKÉPZÉSEK. BME ET i határozata: „Az Egyetemi Tanács úgy dönt, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen folyó műszaki és gazdasági képzésben az alap és mesterdiplomákra jutó 330 kreditből a matematika részesedése minden szakon érje el a korábbi tanterv teljes képzési időszakra érvényes kreditértékét.” Várhatóan nagyszámú szakalapítás (>50), nagyszámú felajánlott matematika tárgy (>20).
6
7