MTA Regionális Kutatások Központja A befejezetlen reform – Várakozások és tények a kistérségi közigazgatás vonatkozásában XVII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Siófok, szeptember Somlyódyné dr. Pfeil Edit
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit Közigazgatási reform program 2002 –A regionális önkormányzat modelljének kialakítása –A helyi közigazgatás racionalizálása és hatékonyságának növelés –Az önkormányzati finanszírozási reform végrehajtása. A reform egy területen ért célba, az ún. helyi közszolgáltatási reform valósult meg A reform koncepcionális háttere: –Az életkörülmények egységességének és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés állampolgári esélyegyenlőségének elve –A szubszidiaritás elve – a helyi közigazgatás hatékonyságának növelése –Az Európai Unió elvárása – teljesítőképes és átlátható tagállami közigazgatás A közszolgáltatási reform háttere
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit Nemzetközi válaszok az önkormányzatok funkcionális teljesítőképességének hiányára 1.Önkormányzatok fúziója – területi reform 2.Önkormányzatok társulása – önkéntes és kötelező társulás 3.Térségi szemlélet/város és vonzáskörzete egységben kezelése a települések funkcionális rangsora alapján 4.Differenciált hatáskör-telepítés az önkormányzati népességnagyság-kategóriák szerint 5.Közvetett közigazgatás – közszolgáltatások privatizációja 6.Funkciómegosztás a helyi és a területi önkormányzati szintek között. Cél: a közfeladatok hatékony és szakszerű ellátásához szükséges (gazdaságos) területnagyság kialakítása, illetve ellátotti létszám generálása.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A helyi közszolgáltatási reform helye A magyar reform egy nemzetközi közigazgatási trendbe illeszkedik, melynek célja az önkormányzati feladatellátás optimalizálása (pl. Dánia, Németország, Franciaország, Csehország stb.). Az ezredfordulón – a fejlett országokban tapasztalható negatív demográfiai folyamatok a közigazgatási struktúrák és közszolgáltatás-szervezési egységek felülvizsgálatára kényszerítik az államot. Magukat az önkormányzatokat két irányból éri nyomás – egyrészt a lakosság igényszintje folyamatosan növekszik, másrészt mind több helyhatóság kerül pénzügyi krízishelyzetbe.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A többcélú kistérségi társulás modellje A kistérség alapja az önkéntes társulás A kistérség nem közigazgatási, hanem „szervezési szint” Lényege az alapfokú közszolgáltatások racionalizálása és integrált ellátása A többcélú társulás kötőereje a finanszírozási kényszerhelyzet Belső ellentmondása a reform végrehajtási felelősségének áthárítása és a bottom-up építkezés Területi kerete a statisztikai kistérség, mely a városok középfokú vonzáskörzeteinek lehatárolásán alapul – a lokális társadalom megélt térélménye?
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A kistérség mint szervezési egység Kistérségi társulás saját fenntartású intézménye útján történő feladatellátás Kistérségi városok/mikrotérség-központok általi többszereplős, körzeti feladatellátás Több önkormányzati intézményi társulásban megvalósuló, részben integrált feladatszervezés Kistérségi központ város intézményei működési területének kiterjesztése a kistérség egészére Közszolgáltatási feladatok kiszervezése (non profit szervezet, gazdasági társaság megbízása) Szolgáltatásvásárlás a szomszédos többcélú társulástól, illetve annak önkormányzataitól.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A többcélú kistérségi társulások eredményei és hiátusai A helyi közszolgáltatások átfogó hálóját a többcélú társulások szintjén kevés helyen sikerült megszervezni A közszolgáltatásokhoz való állampolgári hozzáférés részben javult, de a kötelező helyi önkormányzati feladatokkal való lefedettség messze nem teljes körű A pótfinanszírozás és a közszolgáltatások minőségjavulása között nincs közvetlen kapcsolat a támogatáslehívás automatizmusa okán Az állami támogatási preferenciák követése mentén történik a kistérségi és önkormányzati feladatszervezés, az ellátás szervezeti formájának megválasztása – a hatékony feladatszervezés gátja A kistérségi közigazgatás törékeny és instabil – a fenntartását garantáló finanszírozási rendszer évről évre változik A rendszer súlypontja a közigazgatáson van - munkaszervezetek státusza rendezetlen és személyi összetétele gyakorta inadekvát a közigazgatási működéssel.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit Dilemmák a kistérségi rendszer vonatkozásában A többcélú társulások differenciálatlan bevezetése az ország teljes területén - rurális és urbánus térségek szervezeti uniformizálása Egyközpontú (moncentrikus) kistérségek kezelésének megfelel a többcélú kistérségi társulás intézménye → a rurális térségek modellje (a demográfiailag hanyatló térség modellje?) A feladatszervezés optimális léptéke csak részben a kistérség – a mikrotérségek a hiányzó „optimális” alapszintű önkormányzati nagyságrendet modellezik A városok befogadására alkalmatlan – térségi funkcióik kiürülésével fenyeget (A kistérségnek van székhelye, de ehhez sem státusz, sem integráló erő nem társul) A többcélú társulás formájában pótintézmény létesült, mely –a városokkal „szemben” erőtlen –az önkormányzatok vele kooperálnak – a tagönkormányzatok közötti bizalom és együttműködési kultúra változatlanul alacsony szintű maradt. Az elérhetőség problematikáját a modell nem kezeli → nem párosult közlekedésfejlesztéssel.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A többcélú kistérségi társulások és vállalt feladataik (2007) Forrás: Kovács K.–Somlyódyné Pfeil E. (2008), 217. o. Kovács Katalin szerkesztése az ÖTM honlapján elérhető adatok alapján
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A kistérségi reform értékelése A kistérségi közszolgáltatás-szervezés a szakmai színvonal, az elérhetőség, a költséghatékonyság és a méretgazdaságosság szemszögéből nem hozott lényeges elmozdulást (ÁSZ-jelentés, 2008) Elterjedt vélemény szerint nem volt alternatívája a kistérségi reformnak ↔ reformra szükség volt A szükséges strukturális átalakulás kezdeti lépései történtek meg → a közszolgáltatási reform befejezetlen A kistérségi közigazgatás az önkéntes társulás és a támogatás- átcsoportosítás módszerére épít → a közszolgáltatási reform átfogó beágyazására és az alkalmazott módszerek kiszélesítésére lenne szükség Rossz a kistérségek kommunikációja a lakosság felé – politikai és szakmai belügyről van szó? → a kormányzati szint került lépéskényszerbe.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A jövőt meghatározó lehetséges eszközök – alkotmányjogi keretek A lokális közigazgatás teljesítőképességének fokozásához funkcionális közigazgatási reform végig vitelére lenne szükség, ami feltételezné –a centralizált unitárius állam keretei között az erős középszint működtetését –A feladattelepítésben a helyi, a területi és a központi szint viszonyának újragondolását. Hosszú távon nem zárható ki, hogy létrejött mikortérségi körzetrendszer alapul szolgáljon egy nagyobb méretű önkormányzati alapszint kialakításához → kétszintű helyi önkormányzati szervezet.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit A jövőt meghatározó lehetséges eszközök - Közigazgatási keretek A pozitív módon előrehaladt kistérségi szintű tervezés területi szintű koordinációjának és szakmai kontrolljának biztosítása → a kistérségi és regionális tervezés strukturális összekapcsolása Az önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzés felügyeletté szélesítése → mulasztásos törvénysértés esetére a helyettesítő felügyeleti intézkedésre való feljogosítás A kistérségi szintű feladatszervezés tárgyát képező feladatok ágazati szakmai és finanszírozási feltételeinek összegzése és koordinálása A rurális és urbánus (kis)térségek kooperációjának differenciált intézményesítése Az önkormányzati finanszírozási reformba illeszkedő stabil támogatási rendszer megteremtése A közszolgáltatások elérhetőségének biztosítása – közlekedésfejlesztés.
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit Záró gondolat Magyary Zoltán: „Mivel a közigazgatási apparátus egységes szervezet, bármely rész módosítása az egészet érinti. Nem lehet tehát új fajta szervet létesíteni, a nélkül, hogy ez a meglevő régi szervekre kihatással ne lenne.”
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
MTA Regionális Kutatások Központja Somlyódyné Pfeil Edit PÉCS – 2010 CULTURAL CAPITAL OF EUROPE