SPB BEFEKTETÉSI ZRT ÖNKORMÁNYZATOK A VÁLSÁG TÜKRÉBEN Szeptember 17.
ÖNKORMÁNYZATI KÖTVÉNYKIBOCSÁTÁSOKRÓL ÁLTALÁBAN Az elmúlt években elindult egy kötvényalapú Önkormányzati finanszírozás a hitelfelvétel mellett. Magyarországon eddig 400 milliárd Forintot meghaladó összegben történt kötvénykibocsátás, amelyek jellemzően EUR vagy CHF alapú kibocsátások a belőle származó forrás jellemzően HUF alapon, Magyar Államkötvényekbe vagy bankbetétbe fektetve (carry trade) A globális válság által megjelent negatív hatások – Folyamatosan erősödő kockázatok Forint gyengülése: az önkormányzati kötvény kamatkifizetése és tőketörlesztése, azaz a költségek Forintban mérve növekednek HUF kamatemelés: a korábban vásárolt Magyar Államkötvényeken pillanatnyilag (lejárat előtt) árfolyamcsökkenésből származó veszteség jelentkezik Rövid távú banki lekötés esetén 3-6 havonta megjelenik az újra-befektetés kockázata, köszönhetően a gyorsan változó piaci környezetnek POTENCIÁLIS VESZTESÉGFORRÁS!
M IT LEHET TENNI ? O LYAN MEGOLDÁST KELL KERESNI, AMELY Kiküszöböli a deviza kockázatot (EUR vagy CHF alapon kezeli a tőkét) Folyamatosan képes biztosítani az önkormányzati kötvény kamatkifizetését (kuponfizető) Képes az esetlegesen eddig elszenvedett tőkeveszteséget részben vagy egészben pótolni (előre megtervezhető időn belül) Képes ezen felül az Önkormányzat számára pótlólagos likviditást biztosítani (kamatfizetési kötelezettségen túli kamattöbblet) A teljes futamidőre fix hozamot biztosít (fix cash-flow megteremthetősége a megtakarítási oldalon) Több évre előre tervezhető likviditást biztosít (eltérő kiszállási pontok) A banki kockázatokból eredő bizonytalanságot kiküszöböli
M I A MEGOLDÁS ? Az Önkormányzatoknak olyan DEFENZÍV POLITIKÁT kell alkalmazniuk, amely minimum 3-5 éves távlatban előre tervezhető, kiszámítható megoldást jelent a devizakockázatok eliminálására és a kifizetési kötelezettségek biztosítására. Ez egy olyan program megvalósításával biztosítható, amely a jelenlegi gazdasági és tőkepiaci folyamatok hátrányait kihasználja és az Önkormányzat előnyére fordítja. D EFENZÍV TŐKEKEZELÉSI PROGRAM megvalósítása Célja: V ÉDELMET NYÚJTSON az Önkormányzatnak az előre nem látható, váratlan eseményekkel szemben.
F ELTÉTELEK, AMELYEKNEK MEG KELL FELELNI ! 1.K IKÜSZÖBÖLNI A DEVIZA KOCKÁZATOT - EUR VAGY CHF ALAPRA TÖRTÉNŐ VISSZAHELYEZKEDÉS Miért? Az Önkormányzat a külföldi devizában történő kibocsátással vállalja, hogy a kamatfizetési teher külföldi devizában történik év mint év. Ameddig az Önkormányzat nem biztosítja a megtakarítás EUR vagy CHF devizában való elhelyezését, vállalja a forint ingadozásából származó erős kockázatokat. A Forint gyengülése ezáltal extra kockázatként, adott esetben tényleges költségként jelentkezik. Ez a költség – tekintettel a forint jelentős volatilitására - azonban előre nem látható és nem tervezhető, így a költségvetésben előre nem kalkulálható elemként jelenik meg.
2.FOLYAMATOSAN KÉPES BIZTOSÍTANI AZ ÖNKORMÁNYZATI KÖTVÉNY KAMATKIFIZETÉSÉT (KUPONFIZETŐ) A kötvénykibocsátásból származó szabad tőke elhelyezésére a jelenlegi gazdasági és tőkepiaci környezetben CSAK fix hozamot és kamatot biztosító eszközök javasoltak. Viszont semmilyen körülmények között nem javasolt sem forint, sem devizaalapon a tőke betétbe való elhelyezése. A betéten elérhető fix kamatok nem képesek fedezni az önkormányzat finanszírozási költségeit, folyamatosan veszteséget termel. A betétekkel ellentétben a tőke elhelyezésére a KÖTVÉNY, mint kuponfizető eszköz javasolt.
A KÖTVÉNYEKRŐL … A KÖTVÉNY hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, melyben a kibocsátó arra vállal kötelezettséget, hogy a kötvényben megjelölt pénzösszeget, és ennek kamatát a kötvény tulajdonosának a megjelölt időben és módon megfizeti. A kötvények fajtái állampapír önkormányzati kötvény vállalati kötvény A kötvény kibocsátója a hitelezőnek, minden esetben a lejárat végén a kötvény névértékét, azaz a tőke 100%-át fizeti vissza. A kötvénynek azonban nemcsak névértéke, hanem piaci árfolyama is van. Mit jelent ez?
A kötvény árfolyama a lejárat végéig folyamatosan változik, amely függ a piacon kialakult kötvényhozam mértékétől. (Kivéve, ha lejáratig tartja.) A DEFENZÍV POLITIKA LÉNYEGE, hogy az önkormányzat kihasználja a magyar gazdaság előnytelen megítéléséből származó előnyöket. Azaz, olyan kötvényeket vásárol, amelyek komoly árfolyamveszteségeket szenvedtek el az elmúlt időszakban. Ezek a kötvények diszkont áron vásárolhatóak és jelenleg 20%- 50%-os árfolyamcsökkenést mutatnak. Mivel a kibocsátó a lejárat végén névértéken (100%-on) vásárolja vissza a kötvényt a befektetőnél árfolyamnyereség keletkezik. Így biztosít a kötvény az éves kamatfizetés mellett a lejáratkor egy extra, előre fixen kalkulálható árfolyamnyereséget! Csak lejáratra javasolt venni!
Az ismert kötvénytípusok közül melyek azok a kötvények, amelyek a fent említett paramétereknek megfelelnek? VÁLLALATI KÖTVÉNYEK Magyarországon vagy az EU más tagországában működő stratégiai vállalatok által Euróban kibocsátott kötvények. Önkormányzatok számára CSAK a legnagyobb vállalatok kötvényei javasoltak a kockázatok maximális elkerülése érdekében. Olyan vállalatoké, amelyeknek működési kockázata elméleti szinten egyenértékű a Magyar Állam működési kockázatával.
A V ÁLLALATI KÖTVÉNYEK ESETÉBEN FELMERÜLŐ KOCKÁZATOK ÉS A KOCKÁZATOKBÓL EREDŐ ELŐNYÖK Devizakockázat Piaci kockázat Intézményi kockázat Árfolyamkockázat
Külföldi devizában kibocsátott Önkormányzati kötvények esetében egyik legfontosabb feladat a devizakockázat csökkentése, esetlegesen a teljes kiküszöbölése. D EVIZAKOCKÁZAT CSÖKKENTÉSE Célszerű a tőkeállományt részben, vagy teljes egészében külföldi devizában tartani az árfolyamkockázatok minimalizálása érdekében. Az Önkormányzat számára a devizaárfolyamok ingadozásából adódó kockázatok kiküszöbölése különös jelentőséggel bír a kamatterhek és a tőketörlesztés csökkentésében. D EVIZAKOCKÁZAT
HUF / EUR ÁRFOLYAM ALAKULÁSA
Az instrumentumok értékének megváltozása elsődlegesen az általános piaci megítélés hatásaiból ered. Az elmúlt időszak gazdasági és pénzügyi bizonytalansága miatt Magyarország külföldi megítélése még mindig kedvezőtlen. Következmények A hiteleknél kockázati felár jelentkezik a kamatokban A Magyar Állam nem fizetésének kockázati felára (CDS) én: 575 bp Piaci kockázatokból eredő lehetőség A kötvényárfolyamok az elmúlt időszakban jelentősen estek, melynek köszönhetően a kötvényhozamok nagymértékben megemelkedtek. P IACI KOCKÁZAT
BANKI KOCKÁZATOKBÓL EREDŐ BIZONYTALANSÁG A pénzügyi intézmények kedvezőtlen megítélése és a világméretű bizalmatlanság Magyarországon a külföldi bankok leánybankjait különösen érinti. A globális válság hatására működési kockázatok jelentek meg a külföldi tulajdonú pénzintézeteknél, amely veszélyeztetheti az Önkormányzat által elhelyezett tőkét. P IACI KOCKÁZAT
I NTÉZMÉNYI KOCKÁZAT A befektető vállalati kötvények megvásárlásával minden esetben a kibocsátó vállalat kockázatát futja. Tőke-visszafizetési kockázat abban az esetben jelentkezik, ha a vállalat jogutód nélkül megszűnik. Még ebben az esetben is előnyt élvez a kötvényes, ugyanis a kötvényest MINDIG előbb fizetik ki, mint a részvényest!!! Kielégítési sorrendben elsőbbség Milyen kockázatokat rejthetnek a stratégiai vállalatok kötvényei? A kötvények kockázata alacsonyabb a részvényeknél. Bármilyen csőd bekövetkezésének valószínűsége rendkívül alacsony, nagymértékű szociális és politikai következménye lenne.
Á RFOLYAM - INGADOZÁS KOCKÁZATA A kötvény a kuponon kívül másfajta hozamlehetőséget is tartogat, amely abban az esetben garantált hozam, ha a befektető a kötvényt lejáratig megtartja. Ez a kötvény árfolyamváltozásán elérhető hozam. Az árfolyam ingadozásából adódó lehetőségek kihasználása Növekvő árfolyam (piaci stabilizáció) esetén szóba jöhet a kötvény lejárat előtti eladásából származó extra árfolyamnyereség realizálása. Csökkenő árfolyam esetén nincs eladáskényszer, mert elsődleges cél a lejáratig való megtartás (tőke visszafizetési garancia).
1.Forint alapról a tőkét vissza kell helyezni deviza alapra Javasolt deviza: Euró 2.Portfolió építés I.Eszközkiválasztás: vállalati és államkötvények (vállalati kötvények túlsúlyozásával) (Kockázat, hozam és futamidő alapján) II.Lejáratok meghatározása - eltérő lejáratokból származó előnyök kihasználása Célja, hogy több évre előre megtervezett likviditást biztosítson III.Kamatfizetési kötelezettség összehangolása a kamatbevétellel Cél: A kamatperiódusok párhuzamba állítása 3.A befektetések szakszerű folyamatos figyelemmel kísérése a felmerülő igényekhez való alkalmazkodás érdekében D EFENZÍV T ŐKEKEZELÉSI P ROGRAM
1.A banki „termékértékesítések” korszaka lejárt 2.Előtérbe kerül a független pénzügyi és befektetési tanácsadás 3.Az Önkormányzatoknak csökkenteniük kell deviza kockázataikat 4.A spekulatív ügyletekkel szemben előtérbe kerülnek a fix cash-flowt biztosító befektetések CÉLUNK A KIBOCSÁTOTT ÖNKORMÁNYZATI KÖTVÉNYEKBŐL SZÁRMAZÓ FORRÁSOK ÉRTÉKÉNEK MEGŐRZÉSE AZ ÖNKORMÁNYZATI BERUHÁZÁSOK PILLANATÁIG! A DEFENZÍV TŐKEKEZELÉSI PROGRAM KIDOLGOZÁSRA KERÜLT OKTÓBERÉBEN ÖSSZEGZÉS