Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP- 1.1.5/B.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Kísérlet a roma integráció szempontjainak fokozott érvényesítésére: a leghátrányosabb helyzetű kistérségek programja Kullmann Ádám, Nemzeti Fejlesztési.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Családi napközi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A kistelepülések jövője és a falu képe Budapest, április 14. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Budapest Investment Zrt. 1 A kistérségek fejlesztéspolitikájának végrehajtói  Polgármesterek  Vállalkozások  Több célú kistérségi társulások – Elnök.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Európai Uniós ismeretek
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Előadás másolata:

Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B

„Komplex felzárkóztató programok elkészítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben” Közösségi közlekedés, helyi együttműködések Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B

Célok A fizikai elérhetőség javításának célja, hogy a kedvező gazdaságföldrajzi helyzetet kihasználva az országot és a régióit bekapcsolja az európai gazdasági térbe, javítsa a regionális és térségi központok fejlődését, valamint a leszakadó (periferikus, aprófalvas, tanyás) térségek gazdasági felzárkózási esélyeit, és településeink élhetőbbé váljanak. A fizikai elérhetőség nem garantálja területi szempontból és a szolgáltatásokhoz történő hozzáférés tekintetében az esélyegyenlőséget a tömegközlekedési hálózatok nélkül.

Közösségi közlekedés A tömegközlekedés (vagy közösségi közlekedés, közforgalmú közlekedés, kollektív közlekedés) magában foglal minden közlekedési rendszert, amelyben az utasok nem saját járművekkel közlekednek. Tágabb értelemben: a szerződéses közlekedést, a különjárati közlekedést, továbbá az igényvezérelt (rugalmas) közlekedési szolgáltatásokat.

Feltárt problémák I. A települések térségen belüli összeköttetése jellemzően rossz, a térségközpontok elfogadható, esetenként jó hálózati kapcsolatokkal rendelkeznek. Elfogadható buszközlekedés esetén is probléma, hogy a meglévő járatok csatlakozása tragikus, sokszor perceken múlik a csatlakozás elérése vagy el nem érése. A tömegközlekedés állandó járatritkítással küzd. Az utak állapotát még azok az interjúalanyok is rossznak tartják, aki a tömegközlekedéssel elégedettek. Átszállással lehet eljutni Budapestre és a nagyobb városokba.

Feltárt problémák 2. A potenciálisan betelepülő vállalkozások számára az elérési idő nem megfelelő. A munkaerő kistérségi mobilitásának gátló tényezője a tömegközlekedés hiánya, rugalmatlansága. A külterületi lakott helyekre való eljutás tömegközlekedéssel lehetetlen (kivéve, ahol tanyagondnoki jármű üzemel). A MÁV és a Volán közötti együttműködés, egyeztetés rossz. A tömegközlekedés ára irreálisan magas ahhoz mérten, hogy pontatlan, késik és kiszámíthatatlan.

Civil helyzetkép kistérségi interjúk alapján –Az emberek eltávolodtak egymástól, bezárkóztak, nem szívesen vállalnak civil/közéleti szerepet, nem vállalják fel az ezzel járó ütközéseket, inkább a családi/rokoni kapcsolatokat ápolják. –Az emberek közötti kapcsolat romlik, melynek egyik oka a munkanélküliség, elszegényedés, csökken az együttműködési készség. –Romlik a romák helyzete, 80-90%-uknak nincs munkája, a roma közösségek is nehezen összefoghatók. A magyar és roma lakosság között kevés a súrlódás, de ezért a roma szervezetek sokat tesznek. A közmunka programok egyik hozadéka, hogy javított a roma közösség megítélésén. –Jó cél érdekében nyitottak az emberek az összefogásra.

Szinergikus hatások Cél: a kistérségi szintre szerveződő közszolgáltatásokhoz történő hozzáférés esélyegyenlősége Alapelv: gyorsabban, olcsóbban, a legkényelmesebb körülmények között (közlekedés) KCR: Közfeladat-ellátásban (való) Civil Részvétel

Kockázatok, példák A hiányok együttes megjelenése felerősíti egymás hatását: Pl. A betöltetlen háziorvosi praxisok magas kockázatot jelentenek elégtelen közösségi közlekedési szolgáltatás esetén. A szabályozás meghaladja az elégséges, hatékony mértéket: Pl. A évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről az erdei kisvasutakat nehéz helyzetbe hozta: e kizárólag saját szállítást, és ökoturisztikai személyforgalmat lebonyolító erdőgazdaság (pontosabban erdészet zrt.), önkormányzat vagy civilszervezet által működtetett km/ó sebességre engedélyezett pályákat a térségi vasúti pályahálózat kategóriába sorolta a jogalkotó.

Javaslatok, megoldási lehetőségek: példa A közlekedési szövetségi társaság feladatainak egyik kulcseleme a közszolgáltatások mennyiségi és minőségi meghatározása, a közszolgáltatások összehangolása. Cél, hogy párhuzamos kapacitások ne maradjanak fenn, a különböző közlekedési eszközök egymást kiegészítve, egymással együttműködve hatékony hálózatot alkossanak, amelyhez szükséges az egységes, szövetségi tarifapolitika. Forrás: BALATON NAGYTÉRSÉG KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA

Javaslatok, megoldási lehetőségek, példák Gyakornoki program („kistérségek örökbefogadása”) Kistérségi „Tudástár” létrehozása Civil szervezetek működési feltételeinek javítása, források növelése –„Növelni kellene az 1%-ot.”- a normatívák csökkenésével párhuzamosan –Nagyobb adókedvezményeket kellene adni az adakozóknak

LHH tanulság „Szabályozási egyensúly” megtalálására tett kísérlet, hatékony és elégséges mértékű szabályozási szint az eljárásrendekben és a jogszabályokban: A források elosztása során a szükségletek határozzák meg a kereteket és ne fordítva; A térségi integrált tervezés képes feltárni az egyedi sajátosságokat, ezért a megoldásoknál is figyelembe kell venni ezeket a különbségeket.

Zárógondolat A kísérleti program végrehajtásából adódó tanulságoknak és folyamatszabályozásnak a jövőben egy gördülékenyebb, eljárásrendjében és rugalmassági kereteiben jól meghatározható rendszerben hasznosulnia szükséges.

„vannak vidékek ahol csak úgy lehet megmaradnunk ha kezemben a kezed” Kányádi Sándor