A korai gyógypedagógiai intervenció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Peőcz Veronika Béki Andrea
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Inklúzív nevelés Magyarországon
Korai fejlesztés fontossága
Integráció és inklúzió
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A korai gyógypedagógiai intervenció Együtt- Értük – Hatékonyan A bölcsődétől a középiskoláig Kiskunfélegyháza, 2010. 04. 14.

Az eltérő fejlődésmenet korai felismerésének jelentősége Neurogenezis, szinaptogenezis: neuroanatómiai változások az anyaméhben A kérgi funkciók teljes érése kisgyermekkortól serdülőkorig folyik, szenzitív periódusokkal (Csépe, 2005). Habilitáció: megelőző kezelés, a hibás funkciófejlődés megakadályozása Rehabilitáció: Speciális ellátás, a fogyatékossági folyamat akadályozása, lassítása, a megmaradt képességek felhasználásával (Barkó, 1999) Az idegrendszeri sérülés korai felismerője: szakorvos, gyermekorvos, védőnő, az édesanya, később a gondozónő, óvónő – a kivárás nélküli továbbküldés fontossága

Történeti áttekintés Külföldön a 60-as évektől, Magyarországon a 70-es évektől beszélhetünk korai nevelésről, a 90-es évektől korai fejlesztésről. Az óvodai nevelés nem korai nevelés, hanem már késői beavatkozás. (H.Bach, 1974) Szemléleti változások a korai fejlesztésben: funkciógyakorlás – teljesítményorientáltság – deficitcsökkentés - kooperációs modell - globális megközelítés (Atzesberger,1970) (Katona, 1979) (Lányiné, 1985) Ökológiai rendszerű megközelítés: korai intervenció a gyermek-család-környezet viszonya a központban, a szülőknek nyújtott segítség a kompetens szülővé váláshoz (Horwath, 2000) (Porter, 2002) Guralnick, 2001)

A korai intervenció szolgáltatásai Intervenciótöbb, mint a fejlesztés. Átfogó, komplex tervszerűen felépített program, a család segítése. 0-5(6) éves korú, eltérő fejlődésű gyermekek felismerése (szűrése, diagnosztikai vizsgálata), gyógypedagógiai fejlesztése (pszichomotorium, szociabilitás, kognitív funkciók, kommunikáció), tanácsadás a gyermek nevelésével kapcsolatban, pszichológiai segítségnyújtás további terápiás szolgáltatások nyújtása transzdiszciplináris szemlélettel, interdiszciplináris teamekben figyelembe véve a gyermek állapotát, a család körülményeit, egyedi igényeit.

Alapelvek Első a komplex vizsgálat, esélydiagnózis, javaslattétel Korrekt tájékoztatás a lehetőségekről, tanácsadás - a szülő döntése a részvétel a korai fejlesztésben A család életkörülményeit, elvárásait, a gyermek biológiai adottságait fontos figyelembe venni A szülő partner – középpontban az anya-gyerek kapcsolat A fejlesztő kompetenciahatárainak betartása A funkciótréning helyett komplex személyiségfejlesztés Sérülés-specifikus program a szenzibilis fázisokra tekintettel Apró lépések elve, az állandóság, folyamatosság biztosítása

A korai fejlesztés jogi szabályozása Közoktatási Törvény 1993, Kt. módosításai 1996, 1998. A különleges gondozás, rehabilitációs célú foglalkoztatás joga Kt.30.§ (1)(2)(3) A pedagógiai szakszolgálatok: Kt. 34 – 35.§ A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés –gondozás feladata, szakember szükséglete: Kt.35.§ (1) 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról 8. § :A korai fejlesztés és gondozás Új: Korai fejlesztés és gondozás: 4/2010. (I.19.) OKM rendelet 25. § Új: [R. 27. § (2)] : Az SZRB a 18 hónapnál fiatalabb gyermek szakértői véleményét újabb vizsgálat nélkül, a magasabb összegű családi pótlékra jogosító igazolás kiadására jogosult szakorvos által kiadott igazolás alapján is elkészítheti. Esélyegyenlőségi törvény:1998.

A bizottságok feladata három területet fog át: A szakértői bizottságok feladata A bizottságok feladata három területet fog át: Szakértői tevékenység: a fogyatékosság szűrése, vizsgálata, felülvizsgálata. Rehabilitációs tevékenység: javaslattétel a vizsgálati eredmények alapján a gyermek/tanuló különleges gondozás keretében történő ellátására, az ellátás módjára, formájára, helyére, az ellátáshoz kapcsolódó pedagógiai szakszolgálatra. 3) Rendszerfejlesztő tevékenység: a különleges gondozás ellátásához szükséges feltételek meglétének vizsgálata.

Korai diagnosztika a Szakértői Bizottságban Anamnézis és panaszfelvétel Írásos dokumentumok, zárójelentések áttekintése A gyermek megfigyelése Gyógypedagógiai vizsgálat Orvosi vizsgálat A diagnózis közlése Javaslattétel, tanácsadás Igazolás adása A szakértői vélemény megküldése

A korai fejlesztés és fejlesztő felkészítés intézményrendszerének kialakulása Szakértői Bizottság: Az igényjogosultság megállapítása Rendszerfejlesztés A rendszerfejlesztés feltételei: szakmai elkötelezettség munkatársak felkészítése megfelelő törvények kapcsolattartás szülői együttműködés fenntartói elkötelezettség intézményi összakarat személyi és tárgyi feltételek

A korai fejlesztés intézményrendszere, az ellátottak létszáma 2008/09 és 2009/10-ben Kecskemét Kiskőrös Dunavecse Baja Kiskunmajsa BKMÖ Kecskeméti Közoktatási, Gyermekvédelmi és Szoc. Int. BKMÖ TGYSZ és GYO-i Napsugár Gyermekotthona BKMÖ Kiskőrösi Közokt. Int. EGYMI és Nev. Tanácsadója BKMÖ Duna Menti EGYMI BKMÖ Bajai Közoktatási Intézm. és Gyermekotthona BKMÖ Móra Ferenc Ált. Iskola és EGYMI Kiskunmajsa 30 fő 11 fő 8 fő 27 fő 1 fő 28fő 10fő 6 fő >20 2 fő Kkfélegyháza Tiszakécske Kszmiklós Bajai Kistérségi Szakszolgálat Darvas József Ált. Isk. és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat Móricz Zsigmond Okt. Int. Egységes Pedagógiai Szakszolgálat Varga Domokos ÁMK Egységes Pedagógiai Szakszolgálat >21 7 fő 19fő Kecel Kapocs Segítő Szolgálat Bölcsődei Ellátás Kecel Város Önk. Óvodája és Bölcsődéje Nyíri Úti EGYMI - 11fő 42fő Kiskunhalas Magyarországi Ref. Egyház Egység Pedagógiai Szakszolg. >3 fő 15 fő

A korai fejlesztő intézmények működése Tárgyi feltételek Személyi feltételek, kompetenciák Kiegészítő szolgáltatások Finanszírozás Kapcsolatok

Tapasztalatok, dilemmák Egyenetlen a területi lefedettség Sérülhetnek az alapelvek: pl. a szülőnek nem kötelessége, hanem joga gyermeke korai fejlesztése, az eü. és a gyp.szolgáltatások nem épülnek egymásra Pénzügyi nehézség: a normatív és az OEP támogatás nem inflációkövető Rugalmatlanok az életkori határok, óraszámok A szakmai önképzés nehezített A családok mentálhigiénés megsegítése hiányos A bölcsődei és óvodai integráció támogatására kevés a mód

Eredmények Pozitívum: korszerűsödő diagnosztikus módszerek Szemléletváltás: a korai beavatkozás szerepét egyre szélesebb körben ismerik fel, a szülői érdekérvényesítés erősödik 2. sz módszertani levél (A pszichomotoros fejlődés zavarainak felismerése és ellátása az alapellátás gyakorlatában (csecsemő- és kisgyermekkori szűrőteszt védőnők, gyermekorvosok számára Országos Gyermekegészségügyi Intézet, 2004.) Zárójelentés a kora gyermekkori intervenció koncepciójának értékelemzéssel történő kialakításáról TÁRKI-TUDOK Zrt. Kutatás, tanulmány a kora gyermekkori intervenció magyarorországi helyzetéről 2008. Kora Gyermekkori Intervenció Magyarországi Egyesülete 2009.

Kecskemét Juhar u. 23. Tel: 76/477-666 Köszönöm a figyelmet! Rácz Szabó Mária BKMÖ Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság Kecskemét Juhar u. 23. Tel: 76/477-666 kecskemet@bkmszrb.sulinet.hu www.szakertoibizottsag.bacskiskun.hu