Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Advertisements

Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A multidiszciplináris e-learning
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Szocializáció Fogalmak:
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A társadalmi változások elmélete
Eger április Komenczi Bertalan
Eger október 4. Komenczi Bertalan
Eger április Komenczi Bertalan
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
AZ ISKOLAI SZERVEZET ÉS FEJLESZTÉSE
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
NAT 2007 kompetenciák.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Csoport, szervezet, hálózatok
Az emberi gondolkodás eredete
Kultúra és kultúrák A felegyenesedés.
Az ember mint evolúciós rejtvény
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Idegen nyelvek tanulása
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Az online tanulás virtuális tanulási környezete. 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és.
Információs forradalmak 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
INFORMÁCIÓ ÉS TÁRSADALOM II.
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
1 Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel
Az emberi gondolkodás eredete
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében

A humán kognitív architektúra evolúciója Az oktatáselmélet pozicionálása A humán kognitív architektúra evolúciója A humán kognitív habitus alapformái

Tanulás és tanítás a 21. század elején Elme Kultúra Tanulás és tanítás a 21. század elején Technológia

Elme Kultúra Technológia

Elme Kultúra Technológia

Elme Kultúra Technológia

A humán kognitív architektúra evolúciója Az oktatáselmélet pozicionálása A humán kognitív architektúra evolúciója A humán kognitív habitus alapformái

A humán kognitív architektúra evolúciója posztmodern média-kultúra? hálózati kommunikáció teoretikus kultúra írás külső memória eszközök, szimbólumkezelő technológiák mitikus kultúra nyelv nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció mimetikus kultúra mimézis a test kommunikációs eszközként használata epizódikus kultúra A kulturális evolúció szakaszai

Kognitív evolúció teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás az elme kreatív mélyszerkezete a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok A kulturális evolúció szakaszai Antropogenezis 9 9

Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök, szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kognitív evolúció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kozmikus evolúció

kognitív habitus betöltődnek az elmébe teoretikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix betöltődnek az elmébe kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás kognitív habitus a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok 11 11

A humán kognitív architektúra evolúciója Az oktatáselmélet pozicionálása A humán kognitív architektúra evolúciója A humán kognitív habitus alapformái

aktív tanítás/tanulás kognitív habitus kulturális evolúció kognitív erőforrások aktív tanítás/tanulás az a fizikai, biológiai és kulturális adottság-rendszer, amely sajátos kulturális ökológiai fülkeként a gyerekek fejlődésének és a felnőttek életvezetésének hátterét jelenti: a környezetet, amelyben, amelytől, és amelyen keresztül a tágabb értelemben vett tanulás, információszerzés történik. Tomasello, 2002.

A humán kognitív habitus alapformái Modern elme kognitív habitus III. Hálózati A HÁLÓZATI TUDÁSHORDOZÓK VILÁGA Gutenberg kognitív habitus II. TEORETIKUS A KÖNYVES KULTÚRA VILÁGA MITIKUS kognitív habitus I. A TERMÉSZETES PEDAGÓGIA SZEMTŐL-SZEMBE VILÁGA MIMETIKUS EPIZODIKUS A humán kognitív habitus alapformái Biológiai evolúció Kognitív evolúció

A narratív elmeszerkezet kialakulásával a világ virtuálissá változott… A szimbólumok üzenetek, amelyek kapcsolatot létesítenek tudatos elmeállapotok között… …. kognitív habitus I. A narratív elmeszerkezet kialakulásával a világ virtuálissá változott… a társas lét nem-nyelvi kognitív infrastruktúrája A TERMÉSZETES PEDAGÓGIA SZEMTŐL-SZEMBE VILÁGA 15

A teoretikus kultúra additív kognitív habitusa “Az emberiség fejlődéstörténetében ezen a ponton vált szükségessé a standardizált formális oktatás, mivel a gyerekeknek el kellett sajátítani a vizuografikus szimbólumrendszerek kezelésének képességét.” M. Donald Külső emlékezeti mező kognitív habitus II. (a tudatosság tükre ) A tudatos információfeldolgozás kapacitásának jelentős bővülése A KÖNYVES KULTÚRA VILÁGA 16

? A hálózati kultúra additív kognitív habitusa Külső memória mező II. kognitív habitus III. A HÁLÓZATI TUDÁSHORDOZÓK VILÁGA 17