A személyiség motivációs egységei Vasvilla, répa és szamár
A motivációval kapcsolatos kérdések Mi aktiválja az embert? Miért választja ezt vagy azt a lehetőséget? Miért ad különböző válaszokat ugyanarra az ingerre más-más időpontokban?
Kelly hasonlata a motivációs teóriákról „Vasvilla”-teóriák: drive, S – R, Freud, Murray, Festinger „Répa”-teóriák: cél-teóriák relaxáció/jókedv, agresszió/hatalom, önértékelés, érzelem/támasz, szorongás/félelem-redukció „Szamár”-teóriák: Kelly, attribúciós modellek (Weiner, Dweck) Növekedés, önaktualizáció
Henry Murray (1893-1988) Élete Alapfogalmai: szükségletek, környezeti hatások, témák Office of Strategic Services
A motívumok időbeli lefolyása
A személyiségbeli különbségek magyarázata
A motívumok forrása
Példák a környezeti nyomásra
A szükségletek felosztása Elsődleges (zsigeri) Másodlagos (pszichogén)
Az emberi szükségletek katalógusa
Christiana Morgan (1897-1967)
A Tematikus Appercepciós Teszt (TAT)
A szükségletekről részletesebben Teljesítményszükséglet (McClelland, Atkinson) Eredő teljesítménymotiváció: sikerkeresés – kudarckerülés Alacsony, közepes és nehéz feladatok Miért a közepes nehézségű feladatokat szeretik a magas ETM-ű emberek?
A gazdasági növekedés és a teljesítménymotiváció kapcsolata Bradburn, Berlew (1961): Anglia 1500-1800 irodalmának tejesítményképzetei → az 50 évvel későbbi gazdasági növekedés McClelland (1961): 23 ország iskolai olvasókönyveiben 1925-50 között a teljesítményképzetek → gazdasági növekedés 25 év múlva Spangler és House (1991): az USA elnökeinél a teljesítménymotiváció és a hatékonyság között fordított kapcsolat
Nők és férfiak teljesítménymotivációja Más-más területen Hagyományosan „női” területek Konfliktuslehetőségek a férfiakkal
A hatalomszükséglet A magas hatalomszükségletűek: - egyetemisták tisztségvállalók, több vitatkozás - elnökök hatékonyabbak - jobban izgatja őket a hatékonyság kérdése - barátválasztásuk - „feleségképük” - dominanciaszimbólumok - bántalmazás - befolyásos ember benyomását keltik - interakció a felelősségérzettel
Az affiliációs szükséglet A magas affiliációs szükségletűek: - kevésbé állnak ellen a csoportnyomásnak - jobban izgatja őket, ha vonzerejüket mérlegelik - az érzelmileg melegebb partnert preferálják - kezdeményezők a kapcsolatokban - több időt töltenek társas elfoglaltságokkal - magas affiliációs partnerrel érzik jól magukat - gyakrabban tartják őket vezetőnek
Intimitásszükséglet A magas intimitásszükségletűek: - több négyszemközti interakció - jobban feltárulkoznak, jobban odafigyelnek másokra - több intimitástartalmú emléket idéznek fel - több szemkontaktus, nevetés, mosolygás - nagyobb elégedettség a házasságukkal - férfiak számára konfliktusforrás
Gátolt hatalommotiváció Magas hatalom Alacsony affiliáció Magas önkontroll
A konkrét viselkedés meghatározói motivációs szempontból A motívumok abszolút és relatív erőssége A viselkedés incentív értéke Expektancia Képességek a viselkedés végrehajtására
Perszonológia Murray: „A személyiség története maga a személyiség” McAdams: az identitás egy narratívum (elbeszélés), melyet magunk írunk. Két nagy tematikus irány mentén szervezzük: a hatóerő (agency) és bensőséges kapcsolat (communion)