Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai
Az intézmény feladata, célkitűzései Milyen körülmények között jött létre az intézmény, mi jellemezte (jellemzi) munkáját napjainkig? Milyen feltételek között végzi felnőttképzési tevékenységét (jogszabályi feltételek, állami intézményi státusz) Felnőttképzési, szolgáltatási tevékenység, annak tartalma, sajátosságai Az intézmény tevékenységének hangsúlyai jelenleg és a jövőben
Az intézmény tevékenységének néhány jellemzője hatékony, minőségi, gyakorlatorientált képzés, fokozott partneri viszony munkáltatókkal, képzőkkel, civil szervezetekkel, vizsgaközponti funkciók, részvétel pályaválasztási tevékenységben.
A szakmai tevékenység hangsúlyai Munkanélküliek képzése (MPA LEE II.), Integrált szakképzési, felnőttképzési hálózat, Kapcsolat a TISZk-rendszerrel, Munkaadók igényeire történő reagálás, A halmozottan hátrányos helyzetű rétegek társadalmi beilleszkedésének támogatása, Megváltozott munkaképességű emberek számára szervezett képzések, Nemzetközi kapcsolatok (Interrreg, Equal)
Tárgyi feltételek Korszerű eszközrendszerre épül a képzés (az ÉRÁK fennállása óta nagy hangsúlyt fektetett a képzések technikai feltételeinek magas szintű biztosítására), Jelenlét a régióban bázisintézmények révén, Kezdeményezések a felnőttképzési infrastruktúra közös használatára, fejlesztésére;
Személyi feltételek évtől létszámunk 64 fő, Mintegy 70%-uk rendelkezik felsőfokú iskolai végzettséggel, instruktorok 40 féle szakképesítéssel rendelkeznek, széles skálán mozog a vállalható képzések köre, Széleskörű kapcsolat a „külső” óraadókkal, Jártasság a kompetenciaelvű, moduláris tananyagfejlesztésben (HEFOP eredményei).
Munkaerőpiaci „adottságok” a régióban Regisztrált álláskeresők: 94 ezer fő, ez a gazdaságilag aktív népességnek mintegy 18 %-a Az álláskeresők 50%-a legfeljebb 8 általánossal rendelkezik Rendszeres szociális segélyben kb. 40 ezren részesülnek Gazdaságilag aktív a régióban kb. 480 ezer ember (álláskeresőkkel együtt év) A foglalkoztatottak száma mintegy 430 ezer, (45 %-os foglalkoztatottsági arány) Következmények Foglalkoztatottsági rendkívül alacsony, Emelkedett a nyilvántartott álláskeresők száma Némileg csökkent az inaktívak száma
Új kihívások Problémafelvetés alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság, egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb, drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, a népességen belül nem csökken a kizárólag ilyen munkára képesek aránya, magas a segélyekből élők aránya.
Az ÉRÁK új feladatrendszerének alapvetései Elérni kívánt célok „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, fekete munka visszaszorítása, tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése.
Az új kihívások megjelenése a felnőttképzés gyakorlatában Munkára kész, kondicionált munkaerő kibocsátás, Megfelelő mennyiségű és minőségű felkészült munkaerő, Új technológiákhoz igazodó szaktudás és kompetenciák, Új alapkészségek elsajátítása (informatikai jártasság, idegen nyelv, műszaki kultúra, vállalkozói társadalmi ismeretek.
A képzéssel elérhető fő célok Foglalkoztatási szint növekedés, Versenyképesség, Társadalmi beilleszkedés, Kompetencia fejlesztés.
Pályázatok és kiemelt projektek TÁMOP A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása, TIOP TISZK rendszerhez kapcsolódói infrastrukturális fejlesztés, TÁMOP Pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése, TÁMOP Lépj egyet előre, TÁMOP Új pálya, TÁMOP A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése, TÁMOP Munkahelyi képzések támogatása - ernyőszervezeteken keresztül, TIOP A regionális képző központok infrastruktúrájának fejlesztése.