Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők? Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Készítette: Dr. Mezei Éva.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
MIÉRT, MIKOR ÉS HOGYAN SZOKJUNK LE A DOHÁNYZÁSRÓL?
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
az általános iskolákban
A barát az, akihez akkor fordulunk, amikor bátorításra van szükségünk.
Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők?
Serdülőkorúak egészsége
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Sportolás hatása szervezetünkre
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Mindennapi testmozgás és egészség
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Alkoholizmus.
Az elhízás.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A magas vérnyomás Készítette: Simofi-Ilyés Beatrix.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában
Civitas Polgár az Európai Demokráciában OTV. Coop Optimaták.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Egészség Betegség.
Nevelés és nevelői attitűdök
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az egészség Készítette: Vida Fruzsina.
Az egészséges életmód és a stressz
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Egészségvédelem hónapról-hónapra
Wichern Alapítvány a magyarországi szociális munkáért és ifjúságvédelemért Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Tranzit Szolgálat.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Testi - lelki egyensúly
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Egészségesek a roma nők?
Egészségnevelés óvodásoknak, kisiskolások és a tinik körében
Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi.
Child Behavior Checklist 1991 (Gádoros Júlia, 1996)
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Egyedi mérések összegzése
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A dajka a nevelés folyamatában
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők? Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Készítette: Dr. Mezei Éva

Népbetegségek és rizikófaktorok Szív és érrendszeri betegségek Daganatok Lelki betegségek Rizikófaktorok: Dohányzás, mértéktelen alkoholfogyasztás Elhízás Mozgásszegény életmód Stressz

Leggyakoribb elváltozások 2006/07.tanév2007/08. tanév Fiú %Lány %Fiú %Lány % Mozgásszervi elváltozások (hanyagtartás, lúdtalp nélkül) Szemészeti elváltozások Elhízás, túlsúly 16(7)10(4)26(13)15(8) Kóros soványság 3546 Allergia, asztma Lelki problémák 2355

Lelki veszélyeztetettség felmérése Az Achenbach féle kérdőív önkitöltős változatával az iskola-egészségügyi szolgálat felmérte a 9. évfolyamos tanulók lelki veszélyeztetettségét, összesen 180 tanulónál az alábbi kategóriákban: I.: társas kapcsolatok zavara II.: szorongás, depresszió III.: szomatizáció IV.: figyelmi problémák V.: deviáns viselkedés VI.: agresszivitás I.: internalizáció E.: externalizáció Ö: összprobléma A grafikonokon a kóros és határértéket elérő tanulók számát láthatjuk a különböző kategóriákban.

A kóros értékek százalékos összehasonlítása

A felmérés eredményének összefoglalása A 9. évfolyamból összesen 12 fő az érzelmi, lelki szempontból veszélyeztetett tanuló a felmérés alapján. Az előző év adataihoz képest a szomatizáció, figyelemproblémák és a deviancia emelkedett szignifikánsan. Az adatok a tanulók háttérben meglévő nem tudatosult problémáira utalnak. Javasolt az érzések kifejezése, tudatosítása, a problémamegoldás gyakorlása

Életmódi szokások felmérése 833 tanuló válaszait dolgoztuk fel.

Képernyő előtti szabadidőtöltés

Dohányzás, alkoholfogyasztás – Mit tehet a szülő? Ne dohányozzon! Ha dohányzik, szokjon le róla! Ha még nem szokott le, lakáson kívül dohányozzon, a gyerekeket védje a passzív dohányzástól! Mutasson példát a mértéktartó alkoholfogyasztásban! Alkoholfogyasztást követően sose vezessen! Gyereket alkohollal ne kínáljon még ünnepek alkalmával sem! Beszélgessenek a káros szenvedélyekről és azok testi, lelki, szociális következményeiről, a rászokás folyamatáról! Hogyan mondjanak nemet a kínálásra?

Elhízás – Mit tehet a szülő? Reggeli nélkül ne engedje gyermekét iskolába! Vizet adjon, ha szomjas a gyermeke! Biztosítsa a meleg ebédet! Engedje, hogy gyermeke magának szedjen ételt! Főzzön változatosan, zsírszegényen! Ne csokoládéval jutalmazzon! Az étkezés helye a konyha legyen! Korlátozza gyermeke TV és számítógép- használatát! Ne a gyerek szobájában legyen a TV, számítógép! Mutasson jó példát! Rendszeresség- mértékletesség- kiegyensúlyozottság

Mozgásszegény életmód – Mit tehet a szülő? Találjon alkalmat a napi rendszeres mozgásra: Iskolába, munkába gyalog, biciklivel Gyalogtúrák Torna TV nézés közben (szobabicikli) Tánc zenére Váljon szokássá a hétvégi séta Séta a barátokhoz telefon helyett Szeretesse meg gyermekével a mozgást! Ajánlás: Felnőttek számára: 30 perces mérsékelt intenzitású testmozgás a hét 5 napján Gyerekek, serdülők számára: 60 perces mérsékelt –erőteljes fizikai aktivitás a hét 5 napján

10 jó tanács a stressz csökkentésére 1. Ossza be idejét! 2. Ne vállaljon többet, csak amire képes! 3. Fogadja el magát olyannak, amilyen! 4. Beszélje meg problémáit! (barát, család) 5. Éljen társasági életet! 6. Rendszeresen mozogjon! (oldja a feszültséget, örömöt okoz) 7. Kerülje a stresszoldás negatív útjait! 8. Tanuljon meg relaxálni! 9. Kérjen segítséget! 10. Pihenjen, aludjon!

Lelki egészségvédelem - Mit tehet a szülő? Mutasson jó példát! Teremtsen elfogadó, szeretetteljes légkört! Támogassa gyermeke vélemény- nyilvánítását, érzelmeinek kifejezését! Teremtsen alkalmat négyszemközti meghitt beszélgetésekre! Ne a gyereket kritizálja, hanem a cselekedetet! Többet dicsérjen, kevesebbet szidjon! Állapodjanak meg a gyermek képességeihez igazodó elvárásokban, állítsanak fel egyszerű, teljesíthető szabályokat! Beszéljék meg a következményeket! A büntetés kapcsolódjon a bűntetthez!

Mit tesz az iskola? Tiszteljük a tanulót Szeretettel nevelünk, oktatunk Egészségnevelési foglalkozásokat szervezünk Elsősegélynyújtó tanfolyamot szervezünk Az Iskola-egészségügyi Szolgálat szűrő, megelőző, tanácsadó munkája Egészségfejlesztési, drogprevenciós pályázat megvalósítása

Köszönjük az együttműködést!