Békés Megyei Államigazgatási Kollégium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

Vita az infokommunikációs hálózatok semlegességéről Gálik Mihály Pápai Zoltán Urbán Ágnes.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A környezetvédelem intézményrendszere
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
Közigazgatási alapismeretek
Szabálysértési méltányossági kérelem
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Szervezetfejlesztési Program
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
A Ket. tervezett módosítása
Időszerű informatikai kérdések
KORMÁNYABLAK, JÁRÁSI HIVATALOK- ÚJ UTAKON A KÖZIGAZGATÁS
Veszprém Megyei Államigazgatási Kollégium Ügyviteli-, informatikai és szervezetfejlesztési munkacsoport évi tevékenységének bemutatása Beitl.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A járási rendszer megújítása
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Minőség menedzsment 6.előadás
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A nemzeti hálózat ma 1887 működő végpont 1430 kiképzett eTanácsadó 19 megyei központ.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Ügyintézés az új típusú, második generációs kormányablakban
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Családtámogató ellátások
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
Kunszentmiklósi Járási Hivatal
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
„A Kirendeltség és az Önkormányzatok közötti információ és adatszolgáltatás gyakorlata a Paksi Kistérségben Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
BAMKH Hatósági Főosztály
A közigazgatás általános kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Békés Megyei Államigazgatási Kollégium A feladat és hatáskör telepítésének gyakorlati tapasztalatai a járási hivatal hatósági jogalkalmazása tükrében Békés Megyei Államigazgatási Kollégium 2013. október 25. Dr. Marosvölgyi Emese Dr. Burai Mihály

I. BEVEZETŐ GONDOLATOK A járási hivatalok létrehozásának célja: egy hatékony, eredményes, ügyfélbarát, csökkentett idő- és költségráfordítással járó, nemzeti hagyományok szerinti, szakszerű, kényelmesen igénybe vehető és az esélyegyenlőség szempontjaira is tekintettel lévő alsó-középszintű igazgatási tér kialakítása. A Törzshivatal feladatköre és szervezeti felépítése. A szervezeti változás előnyei. Kormányablak a járási hivatalok szervezetében. Az előadás címében szereplő gyakorlati tapasztalatok összegzése az alábbi pontok mentén strukturálódott: 1. a járási hivatal kialakulásának előzményei, azaz a járási hivatal fejlődésének rövid vázlata; 2. eljárási mechanizmusok lefektetése; 3. a feladat és hatáskör gyakorlása a járási hivatal kirendeltségén keresztül; 4. ügyféli vélemények vizsgálata.

II. 1. A járási hivatal kialakulásának előzményei, azaz a járási hivatal fejlődésének rövid vázlata 1990 után a közigazgatási rendszer helyi működésében és működtetésében a települési önkormányzat jegyzőjének jutott az egyik kiemelt szerep. A jegyző által ellátott államigazgatási feladatok egy része azonban mára már nem volt megoldható szakszerűen. A közszolgáltatási rendszer esélyegyenlőségi problémákat vetett fel, igazságtalanságokat hordozott, településenként illetve térségenként nagyon eltérő minőségű volt ennek következtében a szolgáltatás. E problémák feltárása, felismerése, elemzése feladat-átrendezést követelt. A járási hivatalok létrejöttével a határozatok és végzések egyszerűsítésre kerültek, a döntések az ügyfelek számára közérthetőbbé váltak, szerkezeti és tartalmi felépítésük, nyelvezetük egységes képet kapott.

II. 2. Eljárási mechanizmusok lefektetése A tömeges ügyiratforgalmú ügyek sorában első helyen a szociális ágazat ügyei szerepelnek. A pénzbeli (ápolási díj) és természetbeni (közgyógyellátás) ellátások rendszerében különös súllyal merül fel az egyes, más közigazgatási szervek által kezelt nyilvántartási rendszerek alkalmazhatósága abban a megközelítésben, hogy egy-egy ilyen rendszer sok esetben az ún. naprakész adattartalmat nem tükrözi. Az egyes közigazgatási szervek által kezelt nyilvántartások nem mindegyike biztosított a szociális hatósági ügyintézési területen. A szociális ügyek rendkívül nagy száma megfelelő humánerőforrás meglétét is kell, hogy feltételezze amellett, hogy a szakmai felkészültség, az empátia, a szociális érzékenység mind-mind hangsúlyos elvárások.

II. 3. A járási hivatal kirendeltségének szerepe a feladat- és hatáskör gyakorlása során A járási hivatal a feladatait az illetékességébe tartozó települések tekintetében kirendeltségek és települési ügysegédek útján is elláthatja. A járási hivatal – akár a kirendeltségek kiépítése, akár pedig a települési ügysegédi rendszer megvalósítása által – megfelelő infrastrukturális helyszínnel szolgálja a lakosság széleskörű hatósági ügyintézésének színvonalát. A települési ügysegédi rendszer azonban nem egy statikus, hanem egy állandóan változó rendszer, amelynek működését - a költséghatékonyságot és az emberi erőforrás tényezőket is figyelembe véve - az ügyfelek igényeihez igazítva időről-időre szükséges bizonyos mértékben átalakítani.

II. 4. Ügyfelek véleményeinek vizsgálata A járási hivatal megjelenésével kardinális kérdésként merült fel, hogy megalapozott volt-e a járások földrajzi területi lehatárolása hatósági szempontból, azaz az átalakítás növelte-e a lakosság adminisztratív költségeit. Mivel az állampolgár személyesen itt találkozik az állammal, a járások működése az államműködés egészének lakossági megítélésére is lényegesen hat. Az elmúlt évek az ügyfeleket eleve szocializálták a lakóhelytől való távolabbi hatósági ügyintézés szükségességére és indokoltságára. A kisebb településeken az egyes államigazgatási ügyek előfordulásának gyakorisága miatt előfordulhatott a szakmai bizonytalanság. Mindezt a járási hivatal egyértelműen kiigazította. Ez pedig az ügyfelek hatósági kiszolgálásában olyan színvonalat eredményezett, amely az állam pozitív megítélése szempontjából különös hangsúlyt nyert.

III. ZÁRÓ GONDOLATOK A járási hivatalok képessé váltak az érintett településeik állampolgárait olyan gyors, hatékony hatósági eljárással szolgálni, amely az adminisztráció szintjén nem jelenített meg többletköltséget. Nem beszélhetünk az ügyfelek felesleges és szükségtelen, ebből adódóan költségekkel együtt járó utaztatásáról, hiszen mind a kirendeltségeink, mind pedig a települési ügysegédeink jelenléte kellő garancia a település szintű ügyintézés biztosítására. Természetesen a járási hivatal még nem jutott el a befejezettség állapotába, hiszen vannak még olyan államigazgatási feladatok más hatásköri szereplők kezében, amelyek indokolják azok átvételét. A teljes államigazgatási feladat és hatáskör integráció képes lesz – a helyi szükségletek és a hatékonysági megfontolások figyelembe vételével – a járási hivatalok létrehozásának célját megkérdőjelezhetetlenné tenni.

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!