Tartalom Felkészülés a időszakra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A 2014–2020-as Partnerségi Megállapodás tervezéséről Uniós források között A Partnerségi Megállapodás és operatív programok magyar és szlovák.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
COOLING CUBES projekt szakmai konferenciája
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
A as fejlesztési időszak uniós forrásainak tervezése és intézményrendszere Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Budapest, július 4. Mit várhatunk a következő tervezési ciklusban?! AFIOE VI. Országos Konferencia július 4.
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Buzás Sándor főosztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
területi tervezési és értékelési referens
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
A as Európai Uniós tervezési időszak várható legfontosabb feladatai TÉRSÉGI VÁLLALKOZÓI FÓRUMOK január Szolnok – Jászberény –
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A közötti időszak pályázati forrásai a tervezőasztalon
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

Felkészülés a 2014-2020-as fejlesztési időszakra - Az Operatív Programok tervezése

Tartalom Felkészülés a 2014-2020 időszakra Partnerségi Megállapodás tervezése Operatív Programok tervezése

A 2014-2020-as fejlesztési időszakra való felkészülés 2011-2012 július előkészületi időszak EU új Területi Agendája (TA2020) 2014-2020-as Kohéziós politikai reform Nemzeti, ágazati, területi stratégiai dokumentumok megújítása 2012 júliusban megindult a 2014-2020-as fejlesztési időszak tervezési és felkészülési folyamata OTK felülvizsgálata - Új „MAGYAR FEJLESZTÉS” 2020 (OFTK) Megyei Területfejlesztési Koncepciók tervezése 2012/2013 - Kiemelt nemzeti fejlesztési programok, projektek azonosítása és előkészítésének megindítása 2013 Partnerségi Megállapodás és OP-k új generációjának tervezés Egyeztetések a Bizottsággal (Partnerségi Megállapodás, OP-k)

Az intézményi felkészülés biztosítása érdekében megszületett eddigi magyar döntések 1. NFK - Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság felállítása 2012.06.02. A kormányzati fejlesztéspolitikai döntések felgyorsítása és a hatékony központi szakmai koordinációjának biztosítása érdekében Tagjai: Miniszterelnök, NGM miniszter, NFM miniszter, Miniszterelnökséget vezető államtitkár 2007-2013-as és 2014-2020-as kormánydöntések előkészítése 2. 2012.07.19-i OFTK Kormányhatározat az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció (OFTK) előkészítésének tervezési koordinációjáról az NGM személyében Kiemelt nemzeti fejlesztési programterületek azonosítása - NGM Megyei Fejlesztési Koncepciók és Programok készítése Központi szakmai koordinációja – NGM + NFM Térségi koordinációja – Megyei Önkormányzatok

Az intézményi felkészülés biztosítása érdekében megszületett eddigi magyar döntések 3. 2012.10.16 – 293/2012. Kormányrendelet Partnerségi Megállapodás készítésének koordinátora: NGM Operatív Programok készítésének koordinációja: NFM -> 2012.12.17. NGM az érintett szakpolitikát irányító és tervező Minisztériumokkal közösen készítve Területi felkészülés támogatása: Szakmai támogatásáról: NGM (NTH) Ennek forrásáról: NFM gondoskodik 4. 2012.10.31. 28/2012. NFM miniszteri utasítás – 2014-2020-as magyar tárgyalási miniszteri biztos kijelölése -> 2013.04.22 Varga Mihály Úr –> Cséfalvay Zoltán Úr személyében

Főbb változások 2014-től Felülről vezéreltebb (Brüsszelből) tervezés, erőteljesebb tematikus fókuszokkal (11 célterület) Forrásallokációs determinációk (előírva mire mennyit kell költeni) Határozottabb számonkérés (előzetes és közbenső feltételek) 3 régiókategória (kevésbé fejlett, átmeneti, fejlett régió) Vidékfejlesztés, ETE és Mainstream programok együtt-tervezése Új térségi integrációs eszközök bevezetése: Integrált térségi beruházások (ITI) Közösségvezérelt helyi fejlesztések (CLLD) – jelenlegi LEADER kiterjesztése

Főbb változások 2014-től A korábbi időszaknál (14+1) kevesebb számú és a rugalmas forrásfelhasználást biztosító integrált OP-k Régiók helyett/mellett nagyobb hangsúlyt kapnak a megyék és a városok, emellett kisebb térségi szinten a LEADER jellegű akciók Tárcák és megyék tervezési koordinációs szerepet kapnak OP készítés koordinációja – NGM és érintett minisztériumok Koncentráltabb forrásfelhasználás - egyes részterületek hova tartozása, finanszírozása körül szakmai viták Erős gazdaságfejlesztési fókusz – források 60% Források 40%-a humánerőforrás-fejlesztés, az infrastruktúra fejlesztés, a környezetvédelem és az energiahatékonyság.

Partnerségi Megállapodás – 2014-2020-as nemzeti fejlesztési prioritások A Kormány 1114/2013. (III. 8.) Korm. Határozata a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználására vonatkozó Partnerségi Megállapodás célrendszeréről A Kormány a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásáról kötendő Partnerségi Megállapodás első tervezetével egyetértve úgy dönt, hogy a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának átfogó célja a fenntartható, magas hozzáadott értékű termelésre és a foglalkoztatás bővítésére épülő gazdasági növekedés, amely a gazdasági szereplők versenyképességének javításán és nemzetközi teljesítményének megerősítésén, a foglalkoztatás növelésén, az energia- és erőforrás-hatékonyság javításán, a társadalmi felzárkóztatáson és a népesedési kihívások kezelésén, a gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósításán mint nemzeti fejlesztési prioritásokon alapszik.

Partnerségi Megállapodás funkciója és műfaja A fejlesztések stratégiai szintű összefoglalása: hogyan támogatják az EU Európa 2020 stratégiájának (EU2020) és az EU Kohéziós Politikájának céljait A több OP-t érintő fejlesztési témák megjelenítése, például: forrásallokáció bemutatása az EU2020 mentén, tematikus célonként területileg integrált fejlesztések rendszere eredmények összesítése Műfaja és stílusa: kötött tartalom sablonban nem szokványos tervdokumentum (nincs célrendszer, fejezetek nem stratégiai logika szerint követik egymást)

Partnerségi Megállapodás fő üzenetei Nemzeti prioritások (OFTK alapján) (van hazai célrendszer is) Fókuszban a gazdaságfejlesztés Források 60%-a Gazdaságfejlesztési és területfejlesztési OP-okban Uniós és hazai közös metszet, 4 kiemelt tematikus cél: (•K+F+I •KKV fejlesztés és versenyképesség •foglalkoztatás •alacsony széndioxid kibocsátású gazdaság) Megújul a végrehajtás (szolgáltatás-orientált, egyszerűbb eljárások és intézményrendszer) Szükség van területileg decentralizált, térségi alapon szerveződő fejlesztésekre: megyék nagyvárosok és térségeik helyi szint Országos jelentőségű területi problémák/lehetőségek: kiemelt feladatok, ágazati OP-k gondozzák (pl. Balaton, LHH, Növekedési Zónák)

Regionális forrás felhasználási elvek Kevésbé fejlett régiók (6) A kevésbé fejlett régiók részesedése az összes SA forrásból 97%, az összes uniós támogatási forrásból (ERFA+ESZA+KA) 71% A pályázatok támogatásintenzitása: max. 70% (public: 100%) A felhasználható ERFA források 51%-a és ESZA források 61%-a kötött EU2020 célokra ESZA típusú projektek, programok minimális részesedése 20% Források összekapcsolhatók lesznek, integrált fejlesztési lehetőségek (ITI, CLLD)

Regionális forrás felhasználási elvek Fejlettebb, ún. versenyképességi régiók - Közép-Magyarország Közép-Magyarország részesedése az összes SA forrásból 3%, az összes uniós támogatási forrásból (ERFA+ESZA+KA) 2,1% (mindezt kiegészíti ugyanekkora hazai társfinanszírozás) ESZA típusú projektek, programok minimális részesedése 45% Pályázatok támogatásintenzitása: max. 60% (public: 100%) A felhasználható források 80%-a kötött EU2020 célokra ERFA és ESZA támogatás esetében egyaránt

Operatív Programok tervezése Eddig megtett lépések – kormányhatározatban rögzítettek szerint: A Kormány 1600/2012. (XII. 17.) Korm. határozata értelmében 2013. január 31-e az egyes OP-k prioritástengelyének definiálása 2013.02.06-i NFK ülésen a továbbdolgozás alapjaként elfogadta a kormány 2013. február 28-a az egyes OP-k 0.1 verziójának a koordinációért felelős szaktárcák általi elkészítése Megtörtént az 0.1 OP verziók elkészítése NFK tárgyalás: 2013. május 15. Eddig megtett további lépések: PM + OP Tárcaközi MCS ülések – legutóbbi 2013.04.30. EU Bizottsági tárgyalások – legutóbbi általános 2013.05.28-a, folyamatos informális egyeztetések EU szakértői szintű egyeztetések – 2 heti rendszerességgel Folyamatos, szinte heti rendszerességű tárcaközi szakértői egyeztetések Megyei tájékoztató Fórumok Egyéb tájékoztató rendezvények

Operatív programok – A Kormány 1322/2013. (VI. 12.) Korm. határozata a 2014-2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználására irányuló programozási dokumentumok tervezésével kapcsolatos aktuális feladatokról Operatív program megnevezése Forrás Tervezésért első helyen felelős tárca Irányító hatóság elhelyezése Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) ERFA, ESZA NGM Közlekedésfejlesztési OP (KOP) KA, ERFA NFM Környezeti és Energetikai Hatékonysági OP (KEHOP) NFM, VM Emberi Erőforrás Fejlesztési OP (EFOP) ESZA, ERFA EMMI Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Terület- és Településfejlesztési OP (TOP) Végrehajtási Koordinációs OP (KOOP) KA ME Vidékfejlesztési OP (VOP) EMVA VM Magyar Halgazdálkodási OP (MAHOP) EHTA

Operatív programok struktúrája, valamint a nemzeti és az uniós célkitűzések kapcsolata

Indikatív tervezési ütemezés OP 2.0-ás köztes munkaváltozat – 2013. július 15. Informális COM egyeztetésre és / vagy kiemelt partnerekkel történő egyeztetésre (NFK nem tárgyalja) OP 2.0 munkaváltozat – 2013. július 31. Az előzőhöz képest továbbfejlesztett változat, a közben beérkező észrevételek átvezetése mellett (NFK tárgyalja) OP 3.0 köztes munkaváltozat – 2013. szeptember 10. Lehatárolási kérések zárása, újabb COM észrevételek kezelése (NFK nem tárgyalja) OP 3.0 munkaváltozat – 2013. szeptember 25. Központi társadalmasításra indítás (NFK tárgyalja) Központi társadalmasítás (I. kör) – 2013. szeptember 25-től