Az innovatív könyvtáros

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
Szeretem a könyvtáram!.
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA Kilenc fontos mondat.
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, május 13.
Bemutatkozás Magyar Credit Management Szövetség Bemutatkozás Budapest, április 21.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai Vidra Szabó Ferenc
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
Stratégiai tervezés.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Felhasználói kérdőíves felmérés a MEK-ben Moldován István OSZK MEK.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
A minősítés és a standardok szükségessége a civil szektorban Szekér András „Bizalom és átláthatóság a civil szektorban” konferencia.
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Minőség menedzsment 6.előadás
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII. Országos Tanácskozása Gödöllő, július Helyismereti fejlesztés - online elérés a dunakeszi.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Természetvédelmi közösségek Összeállította: Erdei-Gulyás Gabriella Origo Web Team HQL 2010 Kft.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az aratnivaló sok, de a munkás kevés!
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Együttműködés, partnerek, erőforrások
Előadás másolata:

Az innovatív könyvtáros INFORMÁCIÓ-INNOVÁCIÓ 2006. október 5. Beniczky Péterné könyvtárigazgató Kodolányi János Főiskola Könyvtára, E-mail: bzsuzsa@mail.kodolanyi.hu

Az innovatív könyvtáros Innováció = újítás Információ = felvilágosítás, tájékoztatás Innovatív = újításra fogékony ( újszerű megoldásokat alkalmazó ) Könyvtáros = információs szakember, információ-kezelő Mindezek folyománya => Az innovatív könyvtáros újításra fogékony, újszerű megoldásokat alkalmazó információs szakember.

Az innovatív könyvtáros 2.) Miért van szükség a könyvtáros társadalom, a könyvtáros szakma megújulására? Külső tényezők: társadalmi, politikai változások (könyvtárak helyzete, integrálás...) nemzetközi kapcsolatok bővülése (EU) élethosszig tartó tanulás (hatása a könyvtárakra) a könyvtáros szakma presztizse finanszírozás

Az innovatív könyvtáros Belső tényezők: az érdekérvényesítő képesség alacsony szintje a könyvtár, mint információs hely „hiteles hely” elismertetése (Miért tud többet egy könyvtár mint egy információs pont? Információ gyűjtése, feltárása, szétsugárzása!) a könyvtárak közötti együttműködés továbbfejlesztése (Jelenlegi helyzet: az egymás mellett működés) a helyi, sajátos tájékoztatási igények kielégítése (Kapcsolat a fenntartóval, közösséget formáló, értéket befogadó és értéket közvetítő hely)

Az innovatív könyvtáros Belső tényezők (folyt.): olvasó központú, „olvasó barát” könyvtárosok alkalmazása tudatos és folyamatos infrastruktúra fejlesztés (Nehéz ügy, de nem szabad róla lemondani, a könyvtárak ismertségéhez, használatához jelentősen hozzájárul) teljesítménymérés ( fontos hivatkozási alap lehet forrás szerzésre, de csak az összehasonlító adatok jelentik a tényleges fejlődést)

Az innovatív könyvtáros A külső tényezők egy része rajtunk kívül álló okokból nem nagyon befolyásolható, a könyvtáros szakma megítélése viszont már az egész könyvtáros társadalom ügye. Miért kerül a könyvtáros foglalkozás a ranglétra aljára? Miért nem ismerik az emberek a könyvtárak, a könyvtárosok munkáját? Miért van annyi téves megítélés, rossz beidegződés a könyvtárakkal kapcsolatban? Pl.: „Jó neked, egész nap olvashatsz!”

Az innovatív könyvtáros „Jéé, nem is úgy nézel ki, mint egy könyvtáros!” Milyen az igazi könyvtáros? Elfogadottabb-e a munka, ha nem könyvtáros végzi? → Ruth Kneale felmérése (forrás: http://www.infotoday.com/mls/nov.o2/kneale.htm 2002.nov.11. – KIT). A vizsgálat eredménye némi pozitív elmozdulást állapított meg a könyvtárosok megítélésével kapcsolatban, de ugyanazt a munkát jobban elfogadják, ha nem könyvtáros végzi.

Az innovatív könyvtáros Keressük a társadalmi megítélés okait: nem ismerik a könyvtárosok munkáját nem is ismerhetik, mert kevesen használják rendszeresen a könyvtárakat amit nem ismerünk, arról nem is lehet véleményünk (persze van, akinek így is van) a könyvtárat sokan valamilyen elvont dolognak képzelik, ahová csak a „kiválasztottak” léphetnek be Pozitív: ha saját olvasóinkat kérdezzük legtöbb esetben jó a véleményük

Az innovatív könyvtáros A belső tényezők közül A.) az olvasó központú, „olvasó barát” könyvtáros meghatározó szerepét szeretném hangsúlyozni. Nagyon sarkítva: milyen az „olvasó barát” könyvtáros? Olyan, aki szereti az olvasót. Melyik könyvtáros jobb? - aki kedvesen mosolyogva közli a látogatóval, hogy „Saaajnos nincs meg a könyv!”

Az innovatív könyvtáros VAGY - aki unottan odavágja ( jobb esetben odaadja) a kért könyvet?

Az innovatív könyvtáros - A két típusból lehetne egy igazit, (sőt innovatívat) összegyúrni.

Az innovatív könyvtáros B.) A könyvtárak közötti együttműködés továbbfejlesztése: Az együttműködésnek számtalan lehetősége van: - helyi, lakóterületi : megyei, városi, főiskolai, iskolai könyvtárak együttműködése - regionális: több megye különböző típusú könyvtárai - könyvtártípusok szerinti : pl. egyetemi, főiskolai könyvtárak szövetsége - országos: MKE, IKSZ - civil szervezetek

Az innovatív könyvtáros Előnye: (elsősorban a lakóterületi együttműködést vizsgálva) - helyi szinten szakmai összefogás, közös érdekérvényesítés, munkamegosztás, gyűjtőkör megosztása, közös pályázás, stb. „Hátránya”: a különböző fenntartói elvárások összehangolása, több adminisztratív munka.

Az innovatív könyvtáros Cél: - a könyvtári együttműködés, közös gondolkodás és cselekvés erősítése. – „könyvtárak összefogása a könyvtárakkal” - az eddigi ad.hoc jellegű közös szerveződések tudatosabbá tétele. - a könyvtárak közötti információ áramlás folyamatossá és két vagy többirányúvá tétele. - feladatban, „városban” való gondolkodás Példa: A KJF Siófoki Oktatási Központ Könyvtárának és a siófoki Városi Könyvtárnak az együttműködése. Megvalósítás: - évente egy-két közös megbeszélés a város könyvtárosaival (fenntartók képviselőivel) - folyamatos kapcsolattartás (telefon, e-mail, stb.) - közös állásfoglalás a könyvtárakat érintő fontos ügyekben

Az innovatív könyvtáros Milyen az innovatív könyvtáros? elébe megy a változásoknak használja és alkalmazza az új technikai megoldásokat „élményként” éli meg a kihívásokat a könyvtár munkáját ismertté, sőt elismertté teszi együttműködik más könyvtárakkal, intézményekkel keresi a közös projektek, konzorciumok lehetőségét munkatársait is innovatív munkára buzdítja teljesítményméréseket végez a könyvtárat „nélkülözhetetlenné” teszi a saját környezetében kihasználja a reklám lehetőségeket érdekli a használók véleménye és munkájában felhasználja azokat

Az innovatív könyvtáros Van-e ilyen könyvtáros? Mindnyájan ilyenek vagyunk. Van, aki innovatív, van, aki innovatívabb, és van, aki „csak” könyvtáros. Éppen úgy, mint, ahogy a könyvtárhasználók is igen sokfélék: félénkek, nagyhangúak, csendesek, harsogók. Az, hogy kiből milyen olvasó lesz, vagy egyáltalán olvasó lesz-e, az már a mi felelősségünk. A probléma az, hogy még mindig igen erősen él a köztudatban és talán magában a könyvtárosok közösségében is a tudós, visszahúzódó, ún. olvasó könyvtáros képe. Egy nagyobb könyvtárban természetesen vannak ilyen és olyan karakterű könyvtárosok, és jól kiegészítik egymást.

Az innovatív könyvtáros A könyvtárak nagy része pedig „fenntartó függő”, ami nem jelentheti azt, hogy sok éven át megszokott módon csak a fenntartótól várjuk problémáink megoldását. Ha a fenntartó ismeri és elismeri a könyvtár munkáját, akkor támogatni fogja saját intézményét. Szükség van arra, hogy a könyvtárak, könyvtárosok ne csak a fenntartói elvárásoknak akarjanak megfelelni, hanem fogalmazzák meg céljaikat, stratégiai terveiket, legyenek kezdeményezők a változtatásokban is. Ne törekedjenek minden esetben a fenntartói akarat kiszol- gálására, hanem olvasóik, a helyi társadalom érdekében tárgyaljanak, érveljenek a könyvtár érdekeinek érvényesítéséért.

Az innovatív könyvtáros Összefoglalásként egy idézet: „A könyvtáros és a könyvtár a szürke hétköznapokból a közösség érdekes és hasznos lehetőségekkel és használható szolgáltatásokkal bíró szereplőjévé lépett elő, illetve ennek lehetősége teremtődött meg. E pozitív folyamat azonban hamar megtörhet, ha nincs a könyvtár, a könyvtáros kezében olyan szolgáltatható tartalom, mely a helyi, sajátos igények kielégítésére szerveződött, amelyet a helyi könyvtáros saját maga elképzelése, illetve a közösség igényei alapján továbbfejleszthet, építhet, aktualizálhat és a megkapott eszközrendszer optimális hasznosítását lehetővé tesz.” (Beszámoló tanulmány potenciális felhasználók körében végzett vizsgálatból. OSZK-KI.)

Az innovatív könyvtáros Köszönöm a figyelmet!