Nógrád megyei Területfejlesztési Konferencia Salgótarján,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban.
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A Területi Integrált Projektek tapasztalatai Basilicata régióban Biagio Perretti Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség INFODAY - Győr 7 April.
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A as Európai Uniós tervezési időszak várható legfontosabb feladatai TÉRSÉGI VÁLLALKOZÓI FÓRUMOK január Szolnok – Jászberény –
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A helyi közösségek által irányított helyi fejlesztés - A leader módszer új szerepben (2014-2020) Nógrád megyei Területfejlesztési Konferencia Salgótarján, 2012. 11. 29 Dr. Hajas Pál, Elnök, Cserhátalja Vidékfejlesztési Egyesület Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

FOGALOMÖZÖN VIDÉKFEJLESZTÉS*AGRÁRIUM*VM RURAL DEV. *EMVA * ÚMVP DARÁNYI IGNÁC TERV TERÜLETFEJLESZTÉS VÁROSFEJLESZTÉS * OTK * NGM HACS * LEADER CLLD * KIHF* RURBAN – RURAL-URBAN MAGYAR NÖVEKEDÉSI TERV (MNT) NTH – NEMZETGAZD.TERVEZÉSI HIV.

TANULSÁGOK … a 2007-2013 programidőszakból (köztes értékelés és a 2011. évi ÁSZ jelentés megállapításai….) Az ÚMVP nem szolgálja megfelelően: - a „kiegyenlített területi fejlődést”; - a helyi gazdaság fejlesztését; - a közösségek megerősítését; - a vidék társadalmi problémáinak orvoslását ; - a környezeti fenntarthatóság megteremtését . mindez a gyenge szakmai tervezés + a központosított, uniformizáló, túlszabályozott és alkalmatlan megvalósítási rendszer következménye – NEM A HACS MUNKASZERVEZETEKEN MÚLOTT! (Gelencsér G., Gondolatok a Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) hazai tervezéséhez 2012.08.17.)

HAZAI LEADER ÚTVESZTŐK Tanulságok a 2007-2013 programidőszakból (köztes értékelés és az ÁSZ jelentés megállapításai….) Csak néhány szemléltető adalék… A LEADER első pályázati kör: az összes (~ 3000) projekt harmada „falunap” … 20 milliós játszóterek, 150 projekt a polgárőrség megerősítésére… Az EMVA III. tengely szlogenje: Viacolort, játszóteret, „köztéri elemeket” és „zöldfelületet” a magyar vidéknek! (Gelencsér G., Gondolatok a Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) hazai tervezéséhez 2012.08.17.)

Merre tovább? Folytathatjuk-e ugyanezt a vidék”fejlesztést”? Az EU 2014-2020 programidőszak elveinek hátterében: áttérés az új paradigmára (fenntarthatóság, lokalizáció) Módszerek a megvalósítás hatékonyságának növelésére: a KIHF (CLLD) széleskörű alkalmazása; komplex, integrált megközelítésmód segítése (multi- funding, KSK- Közös Stratégiai Keret); egy térség - egy stratégia (HVS-Helyi Vidékfejlesztési Stratégia); egyszerűsítés (közös szabályok, egyszerűbb költségelszámolás); (Gelencsér G., Gondolatok a Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) hazai tervezéséhez 2012.08.17.)

Mi is a CLLD? „The LEADER approach evolving through time: 20 years of community-led local development (CLLD) in practice” „A Leader megközelítésmód fejlődése: 20 év CLLD a gyakorlatban” „Community-led local development (CLLD) as a European movement” „A CLLD mint európai mozgalom” Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12 COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12. October 2012 Common Provisions Regulation 14287/12 ADD 3 REV 1 Subject: Cohesion Policy legislative package - Presidency compromise on Territorial Development CHAPTER II Community-led local development Article 28 Community-led local development 1. Community-led local development shall be supported by the EAFRD, which shall be designated as LEADER local development and may be supported […] by the ERDF, ESF or EMFF. These Funds are hereinafter referred to as the “concerned CSF Funds”. […] 2. Community-led local development shall be: (a) focused on specific sub-regional areas; (b) community-led, by local action groups composed of representatives of public and private local socio-economic interests, where, at the decision-making level neither […] public authorities, as defined in accordance with national rules, nor any single interest group shall represent more than 49 % of the voting rights; Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12 COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12. October 2012 Common Provisions Regulation CHAPTER II Community-led local development Article 28 (Cont.) (c) carried out through integrated and multi-sectoral area-based local development strategies; (d) designed taking into consideration local needs and potential, and include innovative features in the local context, networking and, where appropriate, cooperation. 3. Support from the concerned CSF Funds to community-led local development shall be consistent and coordinated between the concerned CSF Funds. This shall be ensured inter alia through coordinated capacity-building, selection, approval and funding of community-led local development strategies and local development groups. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12 COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12. October 2012 Common Provisions Regulation CHAPTER II Community-led local development Article 28 (Cont.) Where the selection committee for the community-led local development strategies set up under Article 29(3) determines that the implementation of the community-led local development strategy selected requires support from more than one Fund, […] it may designate in accordance with national rules and procedures, a lead Fund to support all running and animation costs under Article 31 paragraphs (d) and (e) for the community-led local development strategy. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12 COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 12. October 2012 Common Provisions Regulation CHAPTER II Community-led local development Article 28 (Cont.) The first round of selection […] of […] community-led local development strategies shall be completed within two years from the date of the approval of the Partnership Agreement at the latest. Member States may select additional community-led local development strategies after that date but as a general rule no later than by 31 December 2017. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet Szakasz Időszak Pénzalap Költségvetés (EUR) LAGs/HACS Leader I 1991– 1993 EAGGF-Guidance, ESF, ERDF 450 million 217 Leader II 1994- 1999 1.7 billion 821 ELARD was born Leader+ 2000- 2006 EAGGF- Guidance 2.1 billion 893 in EU-15 (+ 250 in the Leader+type measure 2004-2006) in 6 MS „Leader tengely“ 2007- 2013 EAFRD 5.5 billion  6% of the EAFRD funding 2 200 in EU-27 CLLD 2014- 2020 CSF Funds / KSK Min. 5% of EAFRD + ??? 3 000?

LEADER – az Európai sikertörténet Az Európai Unió legsikeresebb vidékfejlesztési kezdeményezése. Több mint egy program: újfajta vidékfejlesztési szemléletmód. 1. Terület-alapú megközelítés 2. Alulról építkező fejlesztések 3. Helyi akciócsoportok működtetése 4. Integrált, ágazat közi megközelítés 5. Innováció 6. Kapcsolatépítés és együttműködés 7. Decentralizáció Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet „Helyi válasz a kulcsfontosságú kihívásokra” „A helyi fejlesztés mint az EU 2014-2020 integrált területfejlesztési politikájának kulcspillére” „A lokalizált EU2020 – az európai stratégiától a helyi akciókig” Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet Ki csinálja? „A CLLD menedzsmentje: feladatmegosztás a hatóságok és a HACS-ok között” „HACS-ok: a közszféra és a magánszektor szerencsés találkozása (CLLD)” Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet Hangsúlyos tartalmi irányok (2014-2020) Innováció Energia és erőforrás hatékonyság Klímaváltozáshoz való alkalmazkodás Demográfiai változások / aktív, egészséges öregkor Szociális vállalkozások (és nem csak „szövetkezetek”) Nemzetközi és határmenti együttműködés Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet Néhány tipikus kiemelt téma „Előtérben a zöld infrastruktúra: intelligens fejlesztések a vízgazdálkodási innováció területén” „Nemzetközi együttműködés: a CLLD kulcseszköze” „Közösségi tevékenység a katasztrófa ellenálló képesség és a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás érdekében (CLLD)” Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

LEADER – az Európai sikertörténet …további megjegyzések: „Határ menti együttműködés – lehetőség a munkanélküliség megelőzésére és a szakmák, képesítések megszerzésének pénzügyi ösztönzésére” „Helyi és regionális EU támogatás a megújuló energiatermelésnek. Mit és hogyan csináljunk?” Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

A kohéziós politika 2014-2020 között Az Európai Bizottság 2011 októberében elfogadta a 2014 és 2020 közötti kohéziós politikára vonatkozó jogalkotási javaslatokat 2011. december: a DG Regio és a DG Social deklarálta a LEADER módszer átvételét A közösség által irányított helyi fejlesztésről szóló rendelettervezet (28-31. cikk) (4) a LEADER szemléletmódján alapul, és érinti a Közös Stratégiai Keret minden alapját (Európai Regionális Fejlesztési Alap, Európai Szociális Alap, Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap Kohéziós Alap, Európai Halászati Alap – együttesen a CSF-alapok) a 2014 és 2020 közötti programidőszakban. LEADER: Liaison Entre Actions pour le Développement de l’Economie Rurale – a vidék gazdasága és a fejlesztési intézkedések közötti kapcsolatok. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

Community Led Local Development Mi az a CLLD? Community Led Local Development A CLLD olyan konkrét eszköz, amely a régiók alatti szinten használható, és helyi szinten egészíti ki az egyéb fejlesztési támogatásokat. A CLLD képes mozgósítani és bevonni a helyi közösségeket, szervezeteket, hogy azok hozzájáruljanak az Európa 2020 stratégiában kitűzött intelligens, fenntartható és inkluzív fejlődéshez, a területi kohézió támogatásához és a konkrét szakpolitikai célkitűzések teljesüléséhez. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

Hogyan értelmezzük? » konkrét, régió alatti szintű területekre összpontosít; » közösség által irányított, a helyi nyilvánosságot és a magánszektor társadalmi gazdasági érdekeit képviselő helyi akciócsoportokkal; » olyan integrált és több szektort felölelő, területspecifikus helyi fejlesztési stratégiákon keresztül valósul meg, amelyik kialakításukkal figyelembe veszik a helyi igényeket és lehetőségeket; továbbá » a helyi kontextusban innovatív jellemzőket foglal magába, hálózatépítési tevékenységeket valamint értelemszerűen együttműködést is tartalmaz. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

KIHF-CLLD CÉLOK A közösség által irányított helyi fejlesztés fő céljai a helyi közösségeket ösztönzik az integrált, alulról építkező megközelítések kidolgozására olyan körülmények esetén, amikor strukturális váltást igénylő területi és helyi kihívásokra kell reagálni; fejlesztik a közösségi kapacitásokat és ösztönzik az innovációt (beleértve a társadalmi innovációt is), a vállalkozói tevékenységet és a változásra való képességet, ehhez eszközként a közösségek és területek kihasználatlan lehetőségeinek fejlesztését és felfedezését célozza meg;

KIHF-CLLD CÉLOK elősegítik a közösségi irányítást a közösségen belüli részvétel növelésével, a sajátnak érezhetőséggel (ezek a tényezők az EU szakpolitikáinak eredményességét is fokozhatják); továbbá segítik a többszintű kormányzást a helyi közösségek számára olyan struktúrát biztosítva, amelyen keresztül minden területen teljes mértékben részt vehetnek az EU-célkitűzések megvalósításának alakításában. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

KIHF-CLLD ÖSSZETEVŐK A helyi akciócsoportoknak olyan, a helyi nyilvánosságot és a magánszektor társadalmi- gazdasági érdekeit képviselő személyekből kell állniuk – például vállalkozókból és szövetségeikből, helyi hatóságokból, területeket vagy vidékeket összefogó szövetségekből, állampolgári csoportokból (például kisebbségek, idősek, férfiak/nők, ifjúság, vállalkozók stb.), közösségi és önkéntes szervezetekből stb. A civil társadalmat és a magánszektort képviselő partnereknek kell rendelkezniük a döntéshozatal legalább 50 %-ával, és egyetlen érdekcsoport sem rendelkezhet a szavazatok 49 %-os hányadát meghaladó erővel.

KIHF-CLLD ÖSSZETEVŐK (2) A helyi fejlesztési stratégiáknak összhangban kell állniuk a CSF-alapok azon megfelelő programjaival, amelyekből támogatást kapnak. A stratégiáknak meg kell határozniuk, hogy mely területre és populációra vonatkoznak; tartalmazniuk kell a fejlesztési igények és a terület lehetőségeinek elemzését, többek között GYELV –SWOT (gyengeségek, erősségek, lehetőségek, veszélyek) elemzést is, valamint ismertetniük kell a célkitűzéseket, a stratégia integrált és innovatív jellegét, beleértve a kimenet vagy eredmény szempontjából meghatározott célkitűzéseket is. A stratégiáknak egy cselekvési tervet is tartalmazniuk kell, amely bemutatja, hogyan feleltethetők meg a célkitűzések konkrét projekteknek, irányítási és monitorozási intézkedéseknek, valamint pénzügyi tervnek is szerepelnie kell bennük. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

KIHF-CLLD ÖSSZETEVŐK (3) Adott helyi stratégia esetében a terület és népesség szerinti hatókörnek koherensnek és célzottnak kell lennie, valamint meg kell lennie a hatékony végrehajtáshoz elégséges kritikus tömegnek. A helyi akciócsoportok dönthetnek azon tényleges területek és populáció meghatározásáról, amelyekre stratégiájuk vonatkozik majd, de ezeknek összhangban kell állniuk azokkal a feltételekkel, amelyeket a bizottság felhatalmazáson alapuló jogi aktus formájában fog meghatározni. Viszonyításképpen, a LEADER program keretében a népesség hatóköre szempontjából a 2007 és 2013 között érvényes rendelkezések szerint a megcélzott népesség mérete legalább 10 000, legfeljebb 150 000 lehet. Az ERFA finanszírozásában a 2000 és 2006 közötti időszakban finanszírozott URBAN II programokban átlagosan 30 000 lakos volt érintett. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

ÚJDONSÁGOK Mik az újdonságok? » A közösség által irányított helyi fejlesztésének egységes módszertanát kell majd alkalmazni az összes alap és régió tekintetében, így az összes terület uniós támogatásban részesülhet a kapacitásfejlesztés, az állami és a magánszektor helyi együttműködései, a hálózatépítés és tapasztalatcsere terén. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

ÚJDONSÁGOK Mik az újdonságok? » A CSF-alapokból származó támogatások egységesek és összehangoltak lesznek. Így a kedvezményezettek könnyebben tudnak több alap forrásaira támaszkodó stratégiákat létrehozni, amelyek jobban igazodnak igényeikhez és területi sajátosságaikhoz (például egy vidéki és városi jellegű részeket is tartalmazó terület esetében). Ezt biztosítja majd az összehangolt kapacitásfejlesztés, a helyi fejlesztési stratégiák kiválasztása, jóváhagyása és finanszírozása, valamint a helyi akciócsoportok működése is. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

ÚJDONSÁGOK Mik az újdonságok? » Fő alap: A több alap forrásaira támaszkodó stratégiák esetében lehetőség lesz arra, hogy egyetlen alapból (a fő alapból) történjen a helyi fejlesztési stratégia működtetési és szervezeti költségeinek finanszírozása. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

ÚJDONSÁGOK Mik az újdonságok? » Ösztönzők: A kohéziós politika szempontjából, azoknál az operatív programoknál, amelyeknél egy teljes prioritási tengely a közösség által irányított helyi fejlesztésen keresztül valósul meg, az ERFA és/vagy az ESZA részéről biztosított maximális társfinanszírozási arány 10 százalékponttal növekszik. b) Az EMVA esetében a maximális társfinanszírozási arány a körülményektől függően 80 % és 90 % között lehet a közösség által irányított helyi fejlesztésekre (CLLD) vonatkozóan, míg c) az EHA esetében a maximális társfinanszírozási arány 75 %. Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

ÚJDONSÁGOK RURBAN (Vidék-Város) Az EP kezdeményezése: a térségi kohézió és a versenyképesség erősítésére A városok az azokat körülvevő vidéki térségek új kapcsolata Az új kapcsolatrendszer megértése a partnerek részéről, az együttműködés fejlesztésére területi kohézió Többszintű kormányzás EU szándék: a városi-vidéki partnerség stimulálása – a tervezési időszakban Dr. Hajas Pál Az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának tagja

CLLD az Europe 2020 StrategIA alapja KÖVETKEZMÉNYEK Megállapítható a helyi szint, a LEADER szemlélet és fejlesztéspolitikai módszer jelentős térnyerése! Integrált és több ágazati területen alapuló helyi fejlesztési stratégiák révén valósul meg. „Több HVS-ből” A LEADER az EMVA kötelező eleme. Az EMVA társfinaszírozási aránya akár 80-90%-ra is növekedhet.

CLLD az Europe 2020 StrategIA alapja KÖVETKEZMÉNYEK A LEADER-módszernek immár 20 éves múltja, tapasztalata van a CLLD-ben Vannak CLLD városi példák Írországban (Urban CLLD) A LEADER módszernek el kell érni a városi fejlesztési terveket – bármennyire is idegen a gondolat, a kis- és közepes városokban is helyet kell adni a CLLD-nek

CLLD az Europe 2020 StrategIA alapja A tervezés előtt meggondolandó szempontok az „objektív helyi döntés” = a kritériumoknak való megfelelőségi vizsgálat, automatikus rangsorállítás, teljes, valódi helyi döntési kompetencia kell (ahogy azt az európai szabályozás is elvárja!)

CLLD az Europe 2020 StrategIA alapja Elvárások a 2014-2020 HVS-től integrált, multiszektorális hatókör; magasabb minőség; összevethető és mérhető (kiválasztás, monitoring, értékelés); SWOT elemzésen és közösségi tervezésen alapul. Kell egy HVS tervezési útmutató, ami: könnyen követhető és gyakorlati; összevethető alapelemzést tesz lehetővé ; SMART kategóriákon és célokon alapul; segíti a közösségi tervezést.

A program ÚJ CIKLUSA KÉRDÉSEK ÉS KIHÍVÁSOK Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési-végrehajtási filozófiáját a DÖNTÉSHOZÓK, képesek-e azt támogatni?

A program ÚJ CIKLUSA KÉRDÉSEK ÉS KIHÍVÁSOK Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési-végrehajtási filozófiáját a DÖNTÉSHOZÓK, képesek-e azt támogatni? Megértik-e a RÉSZTVEVŐK, hogy a Multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel?

A program ÚJ CIKLUSA KÉRDÉSEK ÉS KIHÍVÁSOK Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési-végrehajtási filozófiáját a DÖNTÉSHOZÓK, képesek-e azt támogatni? Megértik-e a RÉSZTVEVŐK, hogy a multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel? Milyen lehet, milyen lesz a viszony a LEADER, a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés (CLLD) és az integrált területi beruházás szervezeti egységei és célrendszerei között?

A program ÚJ CIKLUSA KÉRDÉSEK ÉS KIHÍVÁSOK Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési-végrehajtási filozófiáját a DÖNTÉSHOZÓK, képesek-e azt támogatni? Megértik-e a RÉSZTVEVŐK, hogy a multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel? Milyen lehet, milyen lesz a viszony a LEADER, a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés és az integrált területi beruházás szervezeti egységei célrendszere között? Mely tárca fogja irányítani a LEADER, illetve a közösségi szinten irányított CLLD helyi fejlesztés programját? (Hogy alakul a kifizető ügynökségek léte?)

MINDEHHEZ NEMCSAK PÉNZ, HANEM TÜRELEM, SZORGALOM ÉS BIZALOM KELL! NÓGRÁD ÚJ CIKLUSA MINDEHHEZ NEMCSAK PÉNZ, HANEM TÜRELEM, SZORGALOM ÉS BIZALOM KELL!

NÓGRÁD ÚJ CIKLUSA SOK SIKERT! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Budget crisis Sous-rubrique 1b (Cohésion) 354 815 338 994 326 494 309 495 -13 % -9 % Régions les moins développées 163 561 156 136 -5 % Régions en transition 36 471 29 187 -20 % Régions les plus développées 55 419 47 505 -14 % Cohésion 70 740 65 928 -7 % Régions ultrapériphériques 925 925 0 % Coopération transfrontalière 11 878 9 814 -17 %

Budget crisis Rubrique 2 (Agriculture) 420 682 389 972 378 972 364 472 -13 % -7 % Paiements directs 336 685 283 051 277 401 269 852 -20 % -5 % Développement rural 91 966 90 816 83 666 -9 % Réserve de crise agricole 3 500 1 500 2 800 -20 %