A nemzetközi fejlesztéspolitika kihívásai és lehetőségei Magyarország számára MTA–MeH kutatási projekt 2007. május 1. – 2008. június 30. Projektvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
EU alapismeretek E-Learning.
A HAND Szövetség javaslatai a NEFE- stratégia és NEFE- törvény kialakításához Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ Kht. (ECNL)
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió története
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
Az exporthitel biztosítás megnövekedett szerepe a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság körülményei között A kockázat (f)el van vetve….?! Szakács Tibor.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
EU II..
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Egészség – EU Az Európai Unió közegészségügyi portálja C2 csoport – Egészségügyi tájékoztatás Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság.
Nemzetközi pénzügyek 4. előadás Nemzetközi hitelfinanszírozás hivatalos csatornái.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés. - segély: fejlesztési célú külső hivatalos támogatás - kapcsolatrendszer fejlődése: segélyezésből együttműködés.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
„Szegénységcsökkentési programok Afrikában –
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

A nemzetközi fejlesztéspolitika kihívásai és lehetőségei Magyarország számára MTA–MeH kutatási projekt május 1. – június 30. Projektvezető és a kutatás irányítója: Dr. Kiss Judit MTA Világgazdasági Kutatóintézet

1. A kutatás célja  donor közösség (DAC, EU) → GNI arányos ODA-hozzájárulás 0,17%-ra, illetve 0,33%-ra emelése 2010-re, illetve 2015-re (jelenleg = 0,08%), A középtávú magyar nemzetközi fejlesztéspolitika (NEFE = Development Co-operation Policy) megalapozása, amely képes eleget tenni az alábbi elvárásoknak:

 recipiensek, kedvezményezettek → Millenniumi Fejlesztési Célok (MDG), szegénycsökkentés priorizálása,  NGO-k → ne csak a segély mennyisége emelkedjék, de minősége is javuljon („valódi segély” – „genuine aid”, segély- hatékonyság, transzparencia),  kormány, adófizetők, üzleti körök → NEFE politikai, gazdasági célokat (is) szolgáljon, befizetéseink térüljenek meg.

2. A kutatás tematikája és az elért eredmények A) A bilaterális donorok (Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Cseh Köztársaság, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Japán, Spanyolország, Svédország) NEFE-politiká- jának legfőbb jellemzői, várható trendjei → tanulságok Magyarország számára A magyar NEFE-politika nemzetközi környezete:

Tanulságok:  magas szintű politikai elkötelezettség, kormány és ellenzék konszenzusa,  világos fejlesztéspolitikai stratégia és célrendszer,  átlátható működés,  intézményrendszer ne fragmentálódjék,  források földrajzi és szektorális koncentrálása,  független projekt és programértékelés.

  Jogszabályi háttér:   - 5 ország (USA – 1961, Ausztria – 1974, UK – 2002, 2006, Spanyolország – 1998, Svédország – 2003) – törvényi szabályozás   - 6 ország ( Csehország, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Japán) – stratégiák, tervek, programok

 aktív(abb) részvétel a fejlesztés finanszí- rozásával foglalkozó nemzetközi fórumokon,  a multilaterális segélyezés → átfogó rendszer: kereskedelem, közvetlen beruházás, fejlesztésfinanszírozás, adósság-elengedés,  a fogadó ország érdekeinek fokozottabb figyelembe vétele,  hatékonyság javítás.

C) Az EU fejlesztéspolitikája  A világ legnagyobb donora – 55%  Az EU ezredfordulót követő fejlesztés- politikájának elvei, gyakorlata, működési mechanizmusa és az EU Afrika- stratégiája  Az EU-s tagság milyen lehetőségeket kínál a magyar NEFE számára, hol és hogyan tudunk bekapcsolódni az EU fejlesztési mechanizmusaiba

 közötti pénzügyi eszközök, az Európai Fejlesztési Alap (European Development Fund), amelyhez már Magyarország is hozzájárul 124,751 millió euróval.  Legfőbb megállapítások, következtetések: o Az Unió NEFE-mechanizmusában a magyar NEFE követő magatartást tanúsít. o Részt veszünk a donorok közötti munkamegosztásban – tudunk-e vezető donorok lenni?

o Tartható-e a 0,17, illetve 0,33%-os elvárás/kötelezettségvállalás a jelenlegi alulfinanszírozás mellett? o Át kell értékelni Magyarország Afrika- politikáját. o A EFA mellett más, közösségi finanszírozású programokra is figyelmet kell fordítani.

D) A kedvezményezettek véleménye a bi- és multilaterális segélypolitikákról:  A fejlődő országok sem a támogatások mennyiségével, sem pedig minőségével nincsenek megelégedve.  Követelik: o a segély-áramlás kiszámíthatóságát, o a kötött segélyezés gyakorlatának lazítását, o az adomány-elem emelését, o a segélyek feltételességének eltörlését, o a támogatásoknak a Millenniumi Fejlesztési Célokra való fókuszálását.

Magyar tanulságok:  A magyar NEFE-támogatások kiválasztása során lehetőség szerint a magyar érdeket és a recipiens valós érdekét összhangba kell hozni.  A projektek előkészítésében maximálisan együtt kell működni a helyi szakemberekkel, állami szervezetekkel.

 Magyarországnak is a „valódi” gazdaságfejlesztési célokat kell előtérbe helyezni.  Szükséges innovatív nemzeti és nemzetközi fejlesztési források bevezetése.  A segély kötöttségének oldása, a szabad felhasználású rész, valamint az állami költségvetést finanszírozó eszközök hányadának emelése.

2.2. A donorok érdekei  A nemzetközi fejlesztési segélyezés milyen gazdasági hatással jár a donor országokban?  Rövidtávon (1-3 éven belül): exportnövekedés, import piacok szerzése, gazdasági növekedés, a foglalkoztatottság, a fogyasztás és a beruházások emelkedése, adóbevételek növekedése.

 Hosszú távon (5-10 év, vagy több) a gazdasági hatások az ún. kapacitásépítés révén érhetők el → a donor ország cégeinek erősítése, → a recipiens ország gazdaságának fejlesztése. → a recipiens ország gazdaságának fejlesztése.

 A nemzetközi segélyezésből származó gazdasági hatások növelésének eszközei: o intenzívebb politikai dialógus a fejlődő partnerekkel, o vállalatok és szakértők felkészítése a nemzetközi szervezetek fejlesztési tenderein való sikeres részvételre,

o kötött segélyezés és segélyhitelezés, o exporthitelezés- és biztosítás, valamint exportösztönzés, o műszaki-tudományos együttműködés és ösztöndíjasok fogadása, valamint o pozitív ország-imázs teremtése.

2.3. A magyar fejlesztéspolitika eddigi tapasztalatai  A magyar NEFE mind a mai napig nem ágyazódott be a hazai külkapcsolatok rendszerébe, nem vált társadalmi szinten ismertté, a központi finanszírozás gyenge és a magyar politikában általában nem kap kellő figyelmet és helyet.

 A magyar NEFE intézményei és működési struktúrája 2001 és 2003 között alakult ki: a NEFE-koncepciót a kormány 2001-ben fogadta el, megtörtént a célországok kiválasztása.  A magyar NEFE keretében megvalósított projektek kisléptékű közvetlen kormányzati projektek és/vagy támogatási típusú programok.

 A NEFE-politikával kapcsolatban is alapkövetelmény az átláthatóság, a hatékonyság és a mérhetőség, vagyis az egyes projektek vizsgálata, monitorozása, értékelése → 7 projekt értékelésének elvégzése.  Hogyan tovább magyar NEFE?  Lesz-e magyar NEFE-törvény s ha igen, milyen?

 A Külügyminisztérium határozott álláspontja, hogy a fentiekben ismertetett kutatás és elért kutatási eredmények nemcsak a magyar NEFE jobbításához járultak hozzá, de a célul kitűzött NEFE- stratégia kidolgozásához is.

3. A kutatás résztvevői   MTA-MeH megállapodás   Kutatók (VKI, Corvinus Egyetem)   Kormányzati szféra (KüM, PM, GKM, KVM, FVM)   NGO-k (HAND)   Üzleti szféra   Köszönet a résztvevőknek!

Köszönöm a figyelmet!