Tartalom 4.1 Tartalmi dimenziók 4.2 Érzelmi dimenziók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Papp Győző szupervizor Humánszolgáltató Központ Szekszárd
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Coach az egészségügyben
Lux Judit CSc ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK május 22. SZAKMAI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS (ISBN-szám: ) HSZOSZ- ICF Magyar Tagozat.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A deviancia összetett fogalma
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Családi vállalkozás.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
professional coach, motivációs előadó
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
Konfliktuskezelés - mediációval
A szervezeti felépítés definíciója
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A Mediáció.
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
A komplex tehetségfejlesztő program
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
ÁROP-1.A.2. A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése című pályázatban vállalt és megvalósított intézkedések felülvizsgálata ( ÁROP-1.A
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
Szervezeti kultúra.
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanácsadás az iskolában
A problémafeltárás technikái
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Közösségfejlesztés.
Hatalom és szervezeti politika
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Előadás másolata:

Kezet rá! Konfliktusmenedzsment és Mediáció, avagy a konfliktusok szakértői kezelése Wiesner -Papp

Tartalom 4.1 Tartalmi dimenziók 4.2 Érzelmi dimenziók 4. A konfliktusok dimenziói 4.1 Tartalmi dimenziók 4.2 Érzelmi dimenziók 5. A konfliktus létrejötte 5.1 A konfliktus fokozódásának lépcsőfokai 5.2 A konfliktusok okai 6. A konfliktus megoldása 6.1 A konfliktusmegoldás módszerei 6.2 Egyezkedés 6.3 Mediáció 1. Konfliktusok 1.1 Definíció: Konfliktus 1.2 Konfliktusok: Pro & Kontra 2. A konfliktusok típusai 2.1 Személyiségtől függő konfliktusok 2.2 Rendszerektől függő konfliktusok 2.3 Tartalmi konfliktusok 3. Konfliktus csoportok 3.1 A konfliktusban résztvevő

1. Konfliktusok A konfliktus fogalom kínai írásjegye a „veszély” és az „esély” két jeleiből tevődik össze.

1.1 Definíció: Konfliktus A pszichológiában, de a társadalomtudományokban is általánosan akkor beszélünk konfliktusról, amikor két elem egyidőben ellentmondó vagy összeegyeztethetetlen.

1.2 Konfliktusok: Pro & Kontra (1) A konfliktusok „negatívjai”: Elpazarolt idő Akadályozzák a kreatívitást Megmérgezik a munkahelyi légkört

1.2 Konfliktusok: Pro & Kontra (2) A konfliktusok pozitívumai: Rávilágítanak a tarthatatlan állapotra Megoldásokra ösztönzők Létrejönnek és kipróbálásra kerülnek a megoldási alternatívák

2. A konfliktusok típusai 2.1 A személyiség függő konflikusok (egyéntől függ) Elsődlegesen kell őket mindig kezelni, mert: Érzelmileg nagyon erősen hatnak Általuk hosszútávra megbéníthat folyamatokat és Egyre több a nem érintett személy kerül bevonásra

2. A konfliktusok típusai 2.2 Rendszerfüggő konfliktusok (egyéntől független) Megoldatlanul el kell őket fogadni mert Szabályok és Kialakult struktúrák ellen kellene küzdelmet folytatni.

2. A konfliktusok típusai 2.3 Tartalmi konfliktusok Pl.: Párhuzamosan követett ellentmondó célok Döntésbeli konfliktusok Hatalmi harcok Harcok a szűkös erőforrásokért Az ilyen konfliktusokat csak hatalmi szóval vagy prioritás megállapítással csak a menedzsment képes megoldani.

3. Konfliktus csoportok 3.1 A konfliktusban résztvevő Egyének között: Személyes kapcsolati problémák Különböző nézőpontok Mivel a poroblémák nem kerülnek kimondásra, ezért azok más szinteken is megjelennek. A menedzsment feladata nem a békítés, hanem a térbeli elválasztás.

3. Konfliktus csoportok Egyénen belül Egy belső meghasonlott állapotot tükröz vissza Csoporton belül Pl.: Egy projekt egy bizonyos szakaszában hatalmi harcok lépnek fel. A konfliktus a tartalmi szinten kerül tisztázásra (vita a célok megfogalmazásakor). Megoldás: A projekt vezető ki kell hogy maradjon a nézeteltérésből és a csoportot a megoldásra kell hogy ösztönözze.

3. Konfliktus csoportok Csoportok között Pl.: Projekt csoport Ebben az esetben a projekt vezetőnek kell közbelépnie A probléma : Az esetek többségében a menedzsment „elrejti“ magát a projektcsoport mögé, amennyiben népszerűtlenek az intézkedések. Egy egyén és a csoport között Pl.: Mobbing

4. A konfliktusok dimenziói A konfliktusok mindig két dimenzióból állnak: 4.1 Tartalmi dimenzió A tartalmi szintű félreértések tisztázása Ki vegyen részt a csapatban… Ezt a kérdést a projektek elején szakemberek kell hogy eldöntsék, mégis problémák léphetnek fel: Rivális viszonyok lépnek fel Már régebben is volt vita egymással Az érzelmek is szerepet játszanak

4. A konfliktusok dimenziói 4.2 Érzelmi dimenziók nagyobb és megterhelőbb mint a tartalmi dimenzió

5. A konfliktusok létrejötte 5.1 A konfliktus fokozódásának lépcsőfokai: 1. Könnyed elkedvetlenedettség 2. Higgadt megbeszélés 3. Hallgatás és elkerülés 4. „Hívek” toborozása 5. Kitervelt játszmák 6. Fenyegető célzások 7. Érzelmi kitörések és szociális kiesések 8. Támadások 9. Háború az ellenség legyőzéséért és megsemmisítéséért

5. A konfliktusok létrejötte 5.2 A konfliktusok okai Interdependencia (kölcsönös függés) Az egyik fél cselekedetei befolyással vannak a másik fél cselekedeteinek eredményére Az érdekellentétek (az önérdek utáni törekvés következményei) Információ áramlás rendszertelensége, hiányossága (nem feltétele a konfliktusnak, kiegészítésképpen lép fel)

6. A konfliktus megoldása 6.1 A konfliktus megoldás módszerei (1) Békítés A felek közösen választanak egy döntőbírót, aki meghozza helyettük a döntést. Kerek asztal A konfliktusban lévő feleket reprezentánsok jelenítik meg, akik különböző megállapodási alternatívákat hoznak létre.

6. A konfliktus megoldása 6.1 A konfliktus megoldás módszerei (2) Tanácsadás/coaching Az érintett egy tanácsadó vagy coach támogatásával próbál tiszta képet és megoldási lehetőségeket felismerni az adott problémájával kapcsolatosan. Terápia A súlyos konfliktusok esetén a terapeuta helyreállítja az érintett személy cselekvőképességét.

6. A konfliktus megoldása 6.1 A konfliktus megoldás módszerei (3) Egyezkedés A felek közvetlenül egymással beszélve próbálják a problémát megoldani. Mediáció Egy mediátor segítségével a felek között létrejön egy megállapodás.

6.2 Egyezkedés (1) 6 szakaszos modell ( a kooperatív konfliktus tisztázás folyamata) Szakasz A A konflikus az egyénben indul meg, amikor azt észleli, hogy egy másik valamilyen módon őt akadályozza, vagy árt neki. Szakasz B A figyelem most a másik félre irányul (kapcsolatfelépítés).

6.2 Egyezkedés (2) Szakasz C Bizalmat létrehozó intervenciók nyílt kommunikáción keresztül. Szakasz D A konfliktus tartalma, illetve témája kerül megbeszélésre (közös probléma megoldás).

6.2 Egyezkedés (3) Szakasz E A közös (mindkét fél számára megfelelő)megállapodással befejeződik a megoldáskeresés. Szakasz F A konfliktus az emberközti szinten befejeződik és a továbbiakban a felek saját maguk dolgozzák fel( belsőleg).

6.3 Mediáció (1) „Az a modell, amelyben egy „összpárti” ilyenformán semleges harmadik személy, a mediátor segítségével, a felek saját felelőséget vállalva tisztázzák egymással való konfliktusaikat. Ez a felek közötti közvetítés azt a formáját jelenti, amelyben a konfliktus tisztázása egyetértésben és nem a jogon vagy hatalmon keresztül történik.“

6.3 Mediáció (2) A mediáció három szinten történik: Tartalmi szint Bátorítás az egymás iránti korrektségre és a hatékony magatartásra. Érzelmi szint Az igazságos bánásmód érzésének keltése. Energetikai szint A konfliktusok gyors feldolgozása, az érzelmek, az igények és a célok figyelembe vételével.

6.3 Mediáció (3) A folyamat menete: A mediációs módszernek nincs hivatalos karaktere, a felek saját maguk alakítják az egyezkedés folyamatát. A formális szabadság mellett, persze van mégis néhány elméleti lépés, melyek betartása a folyamat hatékonysága és struktúrálása érdekében fontos: 1. Bevezető 2. A probléma leírása mindkét fél részéről 3. A konfliktus feldolgozása 4. Megoldás 5. Megállapodás

Amiért egy konflikus hasznos is lehet A konfliktusok tudatosítják a problémát A konfliktusok erősítik a változtatáshoz szükséges akaraterőt A konfliktusok létrehozzák a szükséges kényszert A konfliktusok erősebbé teszik az emberek közötti kapcsolatot A konfliktusok megszilárdítják az összetartást A konfliktusok elősegítik a kreatívitást A konfliktusok fejlesztik a személyiséget A konfliktusok jobb döntéseket idéznek elő