Design: dr.Czeglédi János munkája alpján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Az addiktív személyiség
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A harmadik erő elméletei
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Ferenczi Sándor.
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A játék eredete Winnicott értelmezésében
Fenomenológiai megközelítés
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Korai anya – gyerek kapcsolat
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Második előadás.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
CARL ROGERS
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A pszichikumról általában
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Speciális gyermekvédelem
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Személyközpontú gondozás
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Generációk és család.
Egyéb dinamikus elméletek
Fenomenológiai megközelítés
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Design: dr.Czeglédi János munkája alpján 2017.04.04. Az én fejlődése Dr.Veres Sándor Design: dr.Czeglédi János munkája alpján

cze 2017.04.04. Az élet kezdetén Az élet már a születés előtt kilenc hónappal kezdetét veszi, de tulajdonképpen akkor, amikor a gyermek megjelenik a szülők gondolataiban. Frenkl Sylvia

cze 2017.04.04. HOLDING Szimbiózis

Az én fejlődése az élet első három évében cze 2017.04.04. Az én fejlődése az élet első három évében Margaret Mahler: Az ember pszichés születése (1975) Szimbiózis Leválás Individuáció: Self-reprezentánsok Heintz Hartman: Self Individuáció Identitásérzés Normál autizmus, normál szimbiózis ideje

Az individuáció alszakaszai cze 2017.04.04. Az individuáció alszakaszai 1. differenciáció 2. gyakorlás 3. újraközeledés 4. az egyéniség konszolidációja és érzelmi tárgyálandóság

I. A leválási és az individuációs folyamat előfutárai cze 2017.04.04. I. A leválási és az individuációs folyamat előfutárai 1. Normális autisztikus fázis Nem pszichótikus Szendergésszerű állapot Belső szükségletek riasztják fel A méhen belüli állapot pótlása (bőr, melegség, vesztibuláris, tapintás) Szükségleteit ki kell találni Megkapaszkodási ösztön (Hermann Imre, 1943) – fogó reflex Moro reflex Anya állandó jelenléte

Harlow – resus majmok „műanya” cze 2017.04.04. Harlow – resus majmok „műanya” Bolwby (1958) kötődés (attachment) – érzelmi kapcsolat Testi közelség fenntartása Kitüntetett jellentőségű Hat-nyolc hónapos korra – de már korábban is

cze 2017.04.04. 2. A szimbiótikus fázis A második hónaptól negyedik-ötödik hónapig tart Kezdetben nem tudja megkülönböztetni feszültségeit saját aktivitása vagy anyja gondoskodása szünteti meg – most kezdi észlelni, hogy „kintről” jön a segítség Már megkülönbözteti a „fájdalmas/rossz” és a „kellemes/jó” érzéseket Ez lehet később a hasítás alapja (egy lelki struktúra elveszti integritását)

A szimbiózis fázisa Az anyát saját részeként éli át cze 2017.04.04. A szimbiózis fázisa a hasítás során a self vagy a tárgy jó és rossz aspektusait külön észleljük. Az ellentétek egyidejű átélésére csak érettebben vagyunk képesek Az anyát saját részeként éli át Orális fázis, a szopással ismer meg mindent „jó anya” –képe „ősbizalom” Erikson „minden hatósági fantáziák” „elég jó anyai gondoskodás” Winnicott

cze 2017.04.04. A szimbiózis fázisa Az anya által megteremtve az illúziók feltételét, lehetővé válik ezek leépítése

II. A leválási és individuációs folyamatok cze 2017.04.04. II. A leválási és individuációs folyamatok Első alszakasz: A differenciáció A negyedik-ötödik hónaptól a hetedik-kilencedik hónapig Hosszabb ideig ébren, most már a külső észlelet hangsúlya 6 hónap célirányos nézés, leválás próbálgatása – eltolás Átmeneti tárgyak, átmeneti jelenségek Téri távolság növekedése anya és gyermek között Szótagok használata

A differenciáció Átmeneti tárgy az anya mellét szimbolizálja cze 2017.04.04. A differenciáció Átmeneti tárgy az anya mellét szimbolizálja Ez a kulturális élmény alapja 7-8 hónap anya utóvizsgálata Rene Spitz 8 hónapos cscsemő szorongása Szeparációs szorongás Szimbiótikus fázisban zavar a kapcsolatban nehezebb a differenciálódás Csak a kielégítettség esetén tud létrejönni „jó” és „rossz anya”

Második alszakasz: A gyakorlás cze 2017.04.04. Második alszakasz: A gyakorlás A tizediktől a tizennyolcadik hónapig 1. Korai gyakorló fázis 2. A valódi gyakorló fázis – járás Külvilág felfedezése Nárcisztikus megszállás Önértékelés növekedése Felegyenesedett járás

Harmadik alszakasz: Az újraközeledés cze 2017.04.04. Harmadik alszakasz: Az újraközeledés Tizennyolcadik hónaptól hároméves korig Spitz felegyenesedett járás Jean Piaget – fogalmi intelligencia kezdete Önállóság kora Erikson „a psziché születése” Az egyensúly másfél évesen megbomlik – kontaktus és ebújás

Az újraközeledés Segédként éli meg az anyát Anális korszak cze 2017.04.04. Az újraközeledés Segédként éli meg az anyát Anális korszak Szülői szeretet elvesztésétől való félelem Dac korszak Én személyes névmás Kapcsolatuk belsővé tétele Ujraközeledési krízis Mágikus gondolkodás

Az újraközeledés Mahler szerint huszonnegyedik hónapban lecseng cze Az újraközeledés 2017.04.04. Mahler szerint huszonnegyedik hónapban lecseng 1. A beszédfejlődés kezdete, a belső folyamatok s a külvilág tárgyainak megnevezése, ami kontrollt biztosít a külső és a belső környezet felett az „én” személyes névmás használata 2. Az introjekciós folyamat, azaz bevetítés: a „jó”, gondoskodó anyával és apával való azonosulás, valamint az előírások bevetítése, a felettes-én alakulásának jelei. 3. A szimbolikus játék, amely eszköz vágyai, fantáziái megjelenítésére.

cze 2017.04.04. Negyedik alszakasz: Az egyéniség konszolidációja és az érzelmi tárgyállandóság kialakulása Az érzelmi tárgyállandóság megszilárdulása „Jó” és „rossz” anya képe A korábban elkülönült anyakép a jó kapcsolat következtében – döntően „jó anya”kén rögzül. Két feltétel: 1. a bizalom 2. Az állandóság

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 1. A csecsemő és az anya szimbiózisa, a csecsemő és az anya (anyamell) egységének a megélése 2. Az egység meglélésére vonatkozó fokozatos illúzióvesztés: 3. Az átmeneti tárgy – mint az anya és az anya hiánya közti áthidaló forma – összeköti a belső, jó és a valódi anya képét.

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 4. Nyolchónapos korban az anya már „nem énként” biztonsággal elkülönül. (célirányos tekintet, idegenektől való szorongás) 5. Egyéves korban az eltávolodás-sal, a járással a gyermek a cselekvésben éli át én-élményét. 6. A beszéd megjelenésével a cselekvéses séma bővül a szó-szimbólummal. Az első tagadás, az első „nem” és az „én” személyes névmás kimondása az én-fejlődés fontos mozzanatait jelentik.

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 7. A belső képek kialakulása a gyermek biztonságát növeli: képessé válik az észlelésre, a megfigyelésre, a megismerésre, az emlékezésre, a gondolkodásra és önmaga megértésére 8. Az érzelmi tárgyállandóság kialakulása: a gyermek már az anya nélkül is jól tud tevékenykedni. Ezt a távollévő szeretettárgy képének megőrzése teszi lehetővé, valamint a „jó” és „rossz” tárgy összreprezentánssá egyesülése.

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: A gyermek a beszéd képességével, azaz a szószimbólumokkal már képes az eseményeket előrevetíteni. Érzelmi tárgyállandósága már stabil, tudja, anyja tőle függetlenül létezik. Képes hosszabb ideig külön lenni, várakozni – óvodakor. Ugyanakkor, fél a szülő szeretetének elvesztésétől.

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: Három éves már rendelkezik egy belső képpel a külvilágról, ehhez viszonyít, vizsgálja a valóságot. Mágikus elemekkel teli a világképe. A gondolatok mindenhatósága jellemzi – Ferenczi. - Gondol valamire és megvalósul Önmagát különállónak éli meg. Spitz az elő „nem” szócska – én és a nem én különválása. Testséma: nemi identitás felfedezése

Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: cze 2017.04.04. Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: Anál-szadisztikus szakasz: ambivalencia a szülőkkel kapcsolatban – szobatisztaságra nevelés – ambivalens a produktummal kapcsolatban Mahler: az érzelmi biztonságot adó kapcsolatban a gyerek értékesnek érzi-e magát, akik mindenhatósági érzésükben korán csalódtak hajlamosak a világot jó és rossz részre hasítani. Anyjukban csalódtak, önértékelésük bizonytalan.

cze 2017.04.04. Self „Én” – self értelemben Hartman . Önmagát a világtól elkülönült lényként élje meg, akinek múltja, jelene és jövője van s aki az időben és a térben ugyanaz a személy. Self önmagunkkal kapcsolatos érzések és észlelések együttese. Önészlelés következtében kialakuló pszichés tartalom, tudatos és tudattalan egyaránt lehet.

cze 2017.04.04. Az Én Freud szerint a személyiség központját jelenti, a pszichés folyamatokat integrálja. Az ösztönénből (id) válik le a külvilág nyomására Feladata az alkalmazkodás Lovas és lovasa metafóra Többnyire tudatos – szorongás elhárítása Tudattalan elhárítás – kerülő utak (álmok, tévcselekvések, elszólások, stb.)

A modern csecsemőkutatás kísérleti eredményei cze 2017.04.04. A modern csecsemőkutatás kísérleti eredményei

cze 2017.04.04. Összefoglalás