Három szentszéki dokumentum jubileuma: VI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Megbocsátás és parancsba kapott szeretet
A Boldogabb családokért körlevélről – tíz év után Lukács László.
Az első házasság felbomlása
A házasság még nem a mennyország
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A CSALÁDPASZTORÁCIÓ KIHÍVÁSAI AZ EVANGELIZÁCIÓ ÖSSZEFÜGGÉSÉBEN
Család.
A kereszténység nem magánügy. Istenszeretet és az embertárs szeretete egybevág. (vö.: 1 Jn 4,20)
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Férfivá és nővé teremtve
Ahol a nők nincsenek hátrányos helyzetben Patai Ágnes humánpolitikai igazgató november 15.
Nyírségi Református Egyházmegye Területi Presbiteri Találkozók február 26. Rakamaz március 4. Nyírmada március 18. Nyírbogát március 25. Ibrány április.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége
A család a globalizált világban
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Ápolásetika.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
„pap vagy te mindörökké”
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A család szerepe, jellemzői
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
Részesedés a társadalom fejlődésében Keszeli Sándor Bella Katalin Berta Árpád.
Rétegpasztorációtól a pasztoráció szívéhez: a családhoz
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
A békéltetés szolgálata
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Csoport, egyszemélyes csoport, család
A tridenti zsinat 21/B.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HÁZASSÁG – CSALÁD - ÉLET Mégis élni akar Európa?
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Erkölcsteológia - II. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Korunk antropológiai és kulturális változásainak hatása társadalmunkra
Személyes életvitel.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Három szentszéki dokumentum jubileuma: VI Három szentszéki dokumentum jubileuma: VI. Pál: Humanae vitae enciklika, 1968. július (40 év) Családjogi charta, 1983. november (25 év) II. János Pál: Mulieris dignitatem apostoli levél, 1988. augusztus (20 év)

1. A tanítás irodalmi műfaja Körlevelek 3 szinten: Világegyház Püspöki karok Megyéspüspökök

Pápai megnyilatkozások: enciklika, apostoli buzdítás, apostoli levél, apostoli konstitució, Motu proprio stb. Az enciklika kifejezés először: I. Márton pápa (649-655) a kartágói egyháznak: „encyclica nostra epistola”. XVI. Gergely (1831-1846) óta vált általánossá: 16 IX. Piusz (1846-1878): 33 XIII. Leó (1878-1903): 48 X. Piusz (1903-1914): 10 XV. Benedek (1914-1922): 12 XI. Piusz (1922-1939): 30 XII. Piusz (1939-1958): 23 Litterae encyclicae (az egész egyházhoz), 18 Epistolae encyclicae-t (a püspökök egy csoportjához). XXIII. János (1958-1963): 8 VI. Pál (1963-1978): 7 II. János Pál (1978-2005): 14 enciklika, 15 apostoli buzdítás, számos apostoli levél.

Püspökkari körlevelek Országos Kontinentális Híresek a CELAM körlevelei, pl. Puebla Megyéspüspökök: Pl. Suhard (Párizs), Martini (Milánó), Danneels (Brüsszel) bíboros

2. A tanítás tartalma: Főleg: az egyház élete, hit és erkölcs, szervezeti, egyházfegyelmi kérdések Újabban a horizont tágasabb. Főleg két téma: A/ Az egyház szociális tanítása B/ A házasság és a család. Az élet védelme.

E tágasabb látásmód előzményei: II. Vatikáni zsinat, főleg Gaudium et spes: újfajta kapcsolat a világgal, segítségnyújtás a földi boldoguláshoz az egyház sajátos eszközeivel. Enciklikák: Mater et magistra, Pacem in terris, Populorum progressio VI. Pál: Ecclesiam suam: az egyház ma nem lehet agresszíven támadó, sem riadtan elzárkózó. Párbeszédet kell kezdenie a világgal, a kultúrával, minden jószándékú emberrel.

3. Fókuszban: a házasság és a család XIII. Leó pápa enciklikája: Arcanum divinae sapientiae, 1880. XI. Piusz enciklikája: Casti connubii, 1930. II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes konstitúció, 1965. VI. Pál: Humanae vitae enciklika, 1968. VI. Pál pápa, 1973: Családok Pápai Bizottsága, II. János Pál pápa, 1981: Család Pápai Tanácsa. 1980: püspöki szinodus a családról, ennek nyomán: 1981-ben Familiaris consortio c. apostoli buzdítás, 1983-ban Családjogi charta. 1988: Mulieris dignitatem c. apostoli levél.

ENSZ Család év 1994. Kiadványuk: A család: kihívások a jövőnek ENSZ Család év 1994. Kiadványuk: A család: kihívások a jövőnek. 1994: II. János Pál pápa levele a családokhoz. Május 15. A családok világnapja. 2004: 10 éves jubileum. Világméretű akcióprogram a családért.

4. A három jubiláló dokumentum Műfajuk és témájuk eltérő Humanae vitae enciklika: a gyermekáldás védelmében. Ma már: az emberi élet és a személy méltóságának védelme az élet minden szakaszában és állapotában!

A család mint közösség jogainak kodifikálása. Családjogi Charta: A család mint közösség jogainak kodifikálása. (ENSZ 1948: Emberi jogok nyilatkozata.) A családnak elidegeníthetetlen jogai vannak mint az emberléthez nélkülözhetetlen közösségnek. A házasság: a férfi és nő egyesülése, szabad döntéssel az élet továbbadása érdekében. A szeretet és a szolidaritás közössége, amelyben a férfi és a nő egyenrangúak, azonos jogokkal, egymást kiegészítve, A szülők joga (és kötelessége!) gyermekeik nevelése, az értékek továbbadása. A család és a társadalom egymásra utalt. A család intézménye szükséges az emberélethez. Az államnak, a társadalomnak és a nemzetközi szervezeteknek kötelességük a család védelme. A gyermekek, a magzatok, az idősek, a fogyatékosok jogai.

Mulieris dignitatem: apostoli levél a női méltóságról. Valójában: teológiai antropológia „elmélkedés” formájában. Az antropológia és a szentháromságtan találkozása. GS: az isteni személyek egységéhez hasonló az Isten gyermekeinek szeretetben megélt egysége. Az ember csak akkor találhat önmagára, ha ajándékul adja önmagát. Az ember: nemcsak individuum, hanem kapcsolatokban élő személy, individuális és kommunikációs lény egyszerre. Az emberek csak a szeretet közösségében tudnak személyvoltukban is kiteljesedni, az együttlét több a puszta létnél.

„Személynek lenni az istenképiség alapján ezt jelenti: vonatkozásban létezni, egy másik „én”-nel közösségben… A háromszemélyű egy Isten így tárja fel önmagát: élő egység az Atya, Fiú és Szentlélek közösségében.” „A férfi és a nő, a ’kettőnek egységében’ közös emberi természettel teremtve, hivatást nyert a szereteten alapuló közös életre, hogy így tükrözze vissza a világban azt a szeretetközösséget, amely Istenben van, amelynek erejében három személy szereti egymást az egyetlen benső isteni élet misztériumában.” „A ’kettő egységében’ a férfi és a nő hivatást kapott arra, hogy nemcsak ’egymás mellett’ vagy ’együtt’, hanem kölcsönösen ’egymásért’ létezzenek: kölcsönös segítségére egymásnak.” „Az ember arra van hivatva, hogy ’másokért’ legyen, hogy ’ajándék’ legyen.”

A bűn ezt a kapcsolatot rombolta le A bűn ezt a kapcsolatot rombolta le. A (férfi) „uralkodik az asszonyon”: a bűn az alapvető egyenlőséget zavarta meg, a személyek egységes közösségét. De a nők felszabadítása nem vezethet a nők férfiasításához. A nőiesség adományait kell felszínre hozni. Az egyház: Krisztus jegyese. A szeretet törvénye: a kölcsönös alárendeltség. A szolgálati papságra csak férfiak kaptak meghívást, az általános papságra mindenki.

Szemközt a változásokkal: A nő méltóságát a szeretet rendje határozza meg. Csak személy szerethet és csak személyt lehet szeretni. A szeretet a személy létrendi és etikai szükséglete. „A nő nem találhatja meg önmagát, hacsak nem ajándékozza másnak az ő szeretetét.”

4. Újabban: a család megrendítő változásai A megváltozott emberkép, világkép, termelési-gazdasági-társadalmi viszonyok, közvélemény súlyosan károsították a családot mint alapvető emberi közösséget.

Szocio-kulturális-etikai változások: a házasság értéke a közvéleményben csökkent (részben a média hatása!), terjed az individualisztikus (szingli) létforma, a hosszútávú tervezés és elköteleződés megszűnőben „Használd és dobd el!”, „egyszerhasználatos” társadalom, életforma a válások száma nő, a házasságkötések száma csökken Pedig: a személy egyesülésre termett, individuum ÉS kapcsolatokban élő lény egyszerre.

Változó emberkép: homofób kapcsolatok terjedése, büszkeség parádék Nyomán: a házasság eltorzult fogalma („Férfi és nő” helyett: „két személy”) új „gnózis”: a testemet tetszés szerint alakíthatom Pedig: én és a testem egyetlen személy vagyunk! ENSZ: „két vagy több személy bármiféle kombinációja, akiket egymáshoz köt a kölcsönös szándék, a születés és/vagy adopció vagy elhelyezés, és akik együtt felelősséget vállalnak, többek között, a csoport tagjainak gondozásáért és ellátásáért, és új tagok befogadásáért nemzéssel vagy adopcióval, továbbá a gyermekek szocializálásáért és a tagok szociális ellenőrzéséért”.

Demográfiai tényezők: főleg a fejlett országokban: kevesebb gyerek születik, az életkor kitolódik, az ország elkorosodik. Növekvő társadalmi gond: az idősek eltartása, gondozása. A családok gyengülésével számos feladatot az államnak kell(ene) átvennie!

A törvényhozás szintjén: az AB legalizálása az egyneműek kapcsolatai génkutatások, génmanipulációk eutanázia abortusz

Feminizmus A nemek egyenlősége jogos igény, de számos végletes túlzás A nők foglalkoztatása általánossá lett. Kérdés: munka és otthon egyensúlya Nagyobb anyagi függetlenséget kívánnak, és a férfiakkal azonos esélyt a karrierre.

Pedig: a család: antropológiai konstans! A családok pusztulása összefügg az antropológiai válsággal: az ember van veszélyben!

Társadalmi-gazdasági érdek. a családok erősítése Társadalmi-gazdasági érdek a családok erősítése. a családok jogi-gazdasági védelme, a családbarát társadalmi légkör előmozdítása. Nincs egészséges társadalom egészséges család nélkül. Az egyház az emberért száll síkra, ehhez keres partnert a társadalomban és a politikában!

Közösen megoldandó feladatok: a helyes emberkép helyreállítása!! egészséges népességszaporodás, az emberi élet védelme annak minden szakaszában, a gyermekek nevelése, szocializálása, a primér kultúra átadása, a rászorulók (gyermekek, idősek, fogyatékkal élők) gondozása, az állampolgároknak érzelmi stabilitás biztosítása.

Ehhez kell: törvényi háttér, családbarát politika a közvélemény családbaráttá formálása érett személyiségek formálása nevelés a kapcsolatra, a szülőségre! (Nem pusztán szexuális felvilágosítás!) családsegítő, családmentő szolgálatok

5. Lelkipásztori feladataink A frontvonalak eltolódtak, a valós helyzetekkel kell szembenéznünk. Az emberi alapoknál kell kezdeni! Pl. az érett személyiség kritériumai, hűség, hosszútávú tervezés, elköteleződés, kapcsolatteremtés, kitartás a kapcsolatban. Sok jó helyi kezdeményezés – ezeket kell közkinccsé tenni, elfogadtatni, minél többek szemléletébe beültetni, minél többeket megnyerni az ügynek országos, egyházmegyei és egyházközségi szinten. Konferenciák, kiadványok, honlap

US katolikusok 2007. a püspöki kar megrendelésére 6. Kitekintés a világba 6.1. Helyzetfelmérés US katolikusok 2007. a püspöki kar megrendelésére Néhány megállapítás: A legidősebbek és legfiatalabbak szerint a H: hivatás Az idősek nézeteit az egyház formálta, a fiatalokét a család. A gyakori misére járók 6x tájékozottabbak a kat. tanításban a házasságról. A válás ritkább a templomba járóknál. A legidősebbeknél 84% egyházi házasság, a többieknél 60%.

US katolikusok 2007. a püspöki kar megrendelésére 6. Kitekintés a világba 6.1. Helyzetfelmérés US katolikusok 2007. a püspöki kar megrendelésére A házasságok 40%-a felbomlott – ez a nemzeti arány is! Átlag 2 gyermekük van, 32%-nak nincs gyereke. A misére járók gyerekátlaga 2,9; a nem vagy ritkán járóknak 1,6-1,8. A fiatal nemházas katolikusok fele nem is tartja fontosnak az egyházi esküvőt.

Előkészület a H-ra. 90% találkozott katolikus pappal előtte 48% csinálta a FOCCUST vagy hasonló személyes kérdőívet, 47% olvasott katolikus kiadványt a H-ról, 36% több napos kurzuson, 26% egy hétvégi előkészítőn, 26% egy egynapos programon vett részt, 30% kapott mentorházaspárt. A házasok 2/3-a megbeszélte jegyesként: bizalom és elköteleződés, nyitottság a gyermekáldásra, bensőség és szexualitás, családi háttér, a fele a szülői feladatokat is. Az elváltak nem mindegyikről beszéltek egymással.

Kihívások a H-ban és segítségkérés 66% kérne segítséget a bajban, a fiatalabbak többen. Az elváltaknak csak 34%-a. A családtagokhoz fordul 51%, Istenhez 50%, barátokhoz 48%, házassági tanácsadóhoz 27%, terapeutához 41%, paphoz 33%, diákonushoz csak 7%, világi munkatárshoz 4%.

6.2. Akciók a családokért Németek: 1. Családvasárnap: 1972 óta évközi 2. vasárnap, csatlakozik a pápai családvasárnaphoz. Egész évre programot ad az egyházmegyéknek. 2. Akció 2008-2010: Liebe miteinander leben 2008: együtt elindulni 2009: egymással élni 2010: együtt maradni

Egyesült Államok: 1979: A családok lelkipásztori szolgálatának országos terve. Az új házasok, a családszolgálatot végzők szükségletei, a katolikus férfiak szolgálatai, 1999. Erőszak a családban: nők és kiskorúak elleni erőszak Egyneműek együttélése a törvényhozásban A házasság előtti együttélés

Egyesült Államok: 1994-ben pásztorlevél: „Kövessétek a szeretet útját”. A püspökök: partneri kapcsolat a családokkal. 2004: Nemzeti pasztorális kezdeményezés a H-ról: Mit tettél ma a házasságodért? 2008: új körlevél. Internetes portál: www.foryourmarriage.org

6.3. Készület a mexikói világkongresszusra 2009. A család: a hit első nevelője A legfontosabb az emberkép alakítása az etikai-filozófiai relativizmussal szemben, miszerint a nemi különbség csak kulturális termék. Az egyneműek házassága természetellenes. A család a személy méltóságára nevel. A férfi és a nő egyenrangúak, a magzat is személy! A család a társadalom életéhez nélkülözhetetlen emberi (kulturális, szociális, spirituális és vallási) értékek és erények közvetítője.

6.3. Készület a mexikói világkongresszusra 2009. A család nyitott Istenre és az embertársakra, szociális érzékenységre és szolgálatkészségre nevel. A család az Igazságra tekintő helyes lelkiismeretre nevel, szemben napjaink relativizmusával. A család vezet be az egyház életébe. Az állam kötelessége a család védelme. A család igényli az iskola és a plébánia segítségét. A család modellje a Szentcsalád. A család és az új Evangelizáció.