Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA 2005. NOVEMBER 4-7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖRNYEZETTUDOMÁNYI KÉPZÉSEI A képzések szakmai felelőse: a Környezettudományi Intézet Fő feladata a tudomány területek közötti.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Műszaki Tanárképző Tanszék
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A megújuló tanárképzés
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Bemutatkozik a Georgikon
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Dr. Palásti Kovács Béla BMF-BGK kari főigazgató
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Készítette: Szabó Tamás
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Előadás másolata:

Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7

  Történeti áttekintés   A MAB BSc-képzéssel kapcsolatos állásfog- lalása   A főiskolai/egyetemi szintű képzésre felvett állami finanszírozású új belépők száma között   Az állami főiskolák jövőjével kapcsolatos fe- nyegetések   Az állami főiskolák továbbfejlődését biztosító tényezők

Történeti áttekintés I – a pécsi ‘csonka’ egyetem megnyitása 1367 – a pécsi ‘csonka’ egyetem megnyitása - művészeti (7 szabad művészet) - teológiai (Pécsett nem engedélyezett) - jogi (kiemelten engedélyezett a magiszteri és doktori fokozat) - orvosi 1600-as évek – főiskolák kialakulása 1600-as évek – főiskolák kialakulása - jezsuita akadémiák - református kollégiumok - evangélikus líceumok

Történeti áttekintés II – szakfőiskolák egyetemekké alakulnak – a techikumok egy része felsőfokú technikummá alakul – a felsőfokú technikumok főiskolává ill. főiskolai karrá alakulnak pedagógusképzés pedagógusképzés – alsó 4 általános iskolai tanító (főisk.) – alsó 4 általános iskolai tanító (főisk.) – felső 4 általános iskolai tanár (főisk.) – felső 4 általános iskolai tanár (főisk.) – középiskolai tanár (egy.) – középiskolai tanár (egy.)

  Az MSc-be való belépés előkészítéséhez a BSc-ben az elméleti megalapozás magasabb szintű kell legyen, mint a hagyományos főiskolai: → az alapozást a kutatásban is járatos oktatóknak kell végezniük. Ezért a tudományos minősítettség szintjének magasabbnak kell lennie, mint a mostani főiskolai szinten előírt törzstárgyak vonatkozásban elvártak.   A gyakorlati ismeretek oktatása, begyakorlása jól kiépített laborok, műhelyek nélkül illúzió. A MAB BSc-képzéssel kapcsolatos állásfoglalása

A főiskolai/egyetemi szintű képzésre felvett állami finanszírozású új belépők számának alakulása között 2000/2001 Főiskola = Egyetem = (Forrás: OM, OFIK)

Az állami főiskolák jövőjével kapcsolatos fenyegetések I tanévre felve-hető államilag finanszíro-zott létszám: fő, FSz nélkül: fő /2006: Főiskola = Egyetem = (Forrás: OM, OFIK)

Az állami főiskolák jövőjével kapcsolatos fenyegetések II. 2. Eltérő finanszírozás 3. Nem-állami szektor terjeszkedése 4. Külföldi intézmények megjelenése 5. A képzés bérmunkává degradálása külföldi intézmények által 6. Egyetemek kényszerű fejlesztési politikája 7. Az új Ftv a MŰKÖDÉSRE koncentrál 8. Az MSc-képzések várható egyetemi hegemóniája 9. A BSc-képzések ”piacosabbak” az egyetemeken, mert virtuálisan könnyebb az MSc-képzésre történő bejutás 10. A látensen jelen lévő újabb integrációs hullám

Az állami főiskolák tovább- fejlődését biztosító tényezők 1.MSc-szakok indításának lehetősége (az új Ftv lehetővé teszi) 2.PhD-iskola létesítése (az új Ftv lehetővé teszi) 3. Régión belüli koncentráció/integráció lehetősége/kényszere 4.Finanszírozási anomáliák megszűnése 5. A hatékonysági szemlélet előtérbe kerülése 6.A BSc-képzés jellegének gyakorlat-orientáltsága 7.FSz-képzésre történő átállás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!