Kép kivágás (plánozás). Mielőtt elkattintunk egy fényképezőgépet, vagy elindítunk egy videofelvételt, meg kell határoznunk, hogy mennyit (és hogyan) mutatunk meg (vágunk ki) az elénk táruló látványból, mert tetszik – nem tetszik, bekeretezünk egy darabkát a valóságból. Amit azután magunkkal vihetünk, ahová csak tetszik. Vegyük sorra a lehetőségeket: Nagy totál (általános információ)
Viszonylag jól felismerhető részletek, bővebb információ. Egy távoli (zsúfolt) kép nem sok mindent árul el magáról. Hosszabb – rövidebb megtekintés után, azokra a részletekre emlékszünk, amelyek magukra vonták a figyelmünket. Bizonyos törvényszerűségek fedezhetők fel abban, hogy miért éppen ezekre emlékezünk. Ezek lehetnek előtérbe helyezett tárgyak, figurák, élek, sarkok, színek. Közelebb vannak hozzánk, mint a többi rész, vagy a tárgyak, fények, árnyékok iránya vezetik a szemünket. A kompozíció bizonyos elemei így alakítják ki a kép figyelmi centrumát. Totál kép Viszonylag jól felismerhető részletek, bővebb információ.
Jól megfigyelhető részletek, felismerhető környezet. Kistotál! Jól megfigyelhető részletek. Teljes alakos Jól megfigyelhető részletek, felismerhető környezet.
Kettős közeli Közeli (premier plán) Fél közeli (szekond) Bő szekond v. amerikai (akció plán) Kettős közeli Közeli (premier plán)
Szuper közeli (szuper plán) Ha tudjuk, hogy mekkora nagyítást terveztünk, a lefotózott vagy lefilmezett témánkról, már is meghatározhatjuk, mekkora képkivágással célszerű dolgoznunk. Pl.: 6x9 v. 9x12 képméret esetén nem célszerű a nagytotált erőltetni. Ugyan ez mondható el a mozgóképek esetében is, a kivetített képméret függvényében.
Optikai tengely: A két egymással szemben álló személy, vagy tárgy között húzódó egyenes vonalat nevezzük optikai tengelynek. Ha megfigyeljük az egyes és kettes kamera képét, azt látjuk, hogy a két figura összenéz. (1-es balról jobbra, 2-es jobbról balra néz.) Ha az 1-es vagy 2-es (2 A kép) kamerával átlépjük ezt az optikai tengelyt, mind két figura egy irányba fog nézni.
A kamerát működtető gombok és kijelzők OPERTE / POWER Bekapcsolás DEW Párásodás GAIN (Gen) Fényérzékenység állítás STD v. STANDART Gyári érték beállítása LOW LIGHT (lau light) Kevés fény WB (White balance) Fehér egyensúly IN DOOR Műfény (belső) OUT DOOR Napfény (külső) AUT Automatika COLOUR PHASE (kolor féz) Színfázis RED – YELOW Színtelítettség állítás TINT Arcszín korrekció IRIS Írisz rendszerű blende OPEN Nyitva CLOSED (Klozd) Zárva HIGH SPEED SHUTTER Nagysebességű kiolvasás PAUSE Szünet v. pillanat álj F v. FOKUS Tárgytávolság (élesség) FADE (Fed) Kép hang lekeverése DATA - CLOCK Dátum – óra INDEX Képen megjelenítés – rögzítés –
A/B roll = 2 kamera egy rögzítő SLIP = Szalagsebesség szinkron korrekciós egység SERVO = Szabályzás – szalagsebesség vezérlés Soft Lágy PIKTURE Kép Kontúr Sharp Kemény TRACKING (tréking + - ) Zaj, - jelviszony módosítás SP – Standard play - Normál sebesség LP – Long play Lassú sebesség MASTER Első másolat COPY További másolatok MÁSOLHATÓSÁG VHS 3* átlépés (másolás) S VHS 5* átlépés
Segédberendezések: Wiewfinder: kereső (nézőke) F – F Dioptria gyűrű v. okulár: a szemhez állításhoz –gyors élesreállítás – Brihtness fényerő Contrast Kontraszt Coloure Színtelítettség Speaker Szpiker = fejhallgató (ellenőrzéshez) Level Szint szabályzó (elsősorban hang) Tolli Vörös fény (felvételjelző)
1.) NC típusú akku-t teljesen lemeríteni TILOS 2.) Az elhasznált (lemerített) akku-t lehetőleg azonnal töltsük fel. 3.) Üzemen kívül helyezett akkumulátorokat havonta utántöltéssel ellenőrizzük. 4.) Kimerült akkumulátort tárolni nem szabad. (Tárolás előtt töltsük fel.) 5.) Az akku-t más célra felhasználni nem szabad. 6.) Akkumulátoros üzemmódban egy töltött akku mindig legyen tartalékba. Kazetták tárolása: A szalag elejére tekercselve állítva tároljuk. 1.) Portól, hőtől, elektromosságtól, mágneses tértől tartsuk távol. 2.) Felvétel készítése előtt pörgessük át a rekorderen – a szalagvezetők beállítják a szalagfutást, megakadályozza a tapadásból eredő „rángatást”.
TIME BASE CORRECKTOR idő alap szabályzó TBC Képjavító elektronika (állóképrögzítés) TBC = digitális rendszer Frem Store = fél kép rögzítés, kimerevítés, úsztatás s.t.b. (videó mixer) AKKUMULÁTOROK, kazetták Töltés: csak gyári töltővel!!! +100 és +350 közötti hőmérsékleten. Minden akku. típushoz a gyári utasítás betartása KÖTELEZŐ
Kazetták tárolása: A szalag elejére tekercselve állítva tároljuk. Portól, hőtől, elektromosságtól, mágneses tértől tartsuk távol. Felvétel készítése előtt pörgessük át a rekorderen – a szalagvezetők beállítják a szalagfutást, (megakadályozza a tapadásból eredő „rángatást”).
MŰFAJCSOPORTOK 1.) „Valóság” filmek Non fiktív 2.) Egyszerű dokumentáció Eseményrögzítés 3.) Dokumentum Lehet élő adás is 4.) Híradó Ki, mit, hol, mikor, hogyan, miért informál, de nem foglal állást 5.) Tudományos 6.) Ismeretterjesztő Féltudományos 7.) Néprajzi Féltudományos 8.) Úti film Szórakoztató 9.) Családi film 10.) Játékfilm Professzionális
Szakkifejezések VIDEÓ Látok (videre: látni) latin eredet KAMERA Felvevőgép Rekorder Rögzítő…..REC – felvétel MAKRÓ Közeli (extra részletek) CAMCORDER Felvevő és rögzítő egybeépítve SZINKRONITÁS Egyidejűség ASZINKRON Nem egyidejű FÓKUSZ Tárgytávolság vagy élesség VARIO v. ZOOM Változtatható gyújtótávolság INZERT Kép v. hang beillesztés AUDIO DAB Uránhangosítás SEARCH (szörcs) Keresés (gyors keresés)
Hangtechnika Mikrofon típusai: Kondenzátor: zenére nem alkalmas (kb. 1 K. herc) Dinamikus: lehet zenei UNIDIR – univerzális (20-20 000 herc) Kovalier: un. kabát mic. – kondenzátor vezeték nélkül = mic. + vevőegység vezetékes A mikrofon lehet mono v. sztereo JACK 3,5 mm v. 6,3 mm. Hangsávok: CH 1 CH 2 CH = Chanel (csatorna) mixer (keverő) esetében több is (Lejátszáskor sztereónak hívjuk).
AUT. Rec: Automatikus felvételi technika (LIMITER): automata szabályozású erősítés – kívülről nem befolyásolható! HI – FI = minőség 20 – 20 000 Hz Impedancia = illeszkedés jele: Ohm Noise (Noiz) Redukcion (noiz redukció) = NR – zajcsökkentő rendszer (Dolby) Jel / Zaj viszony = DB (decibel) Redundancia = értelmzhetetlenné vált jelek nagysága