ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Németh Zoltán balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, Március 29.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Pudleiner József ELMESZTI Bt. ügyvezető
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, ifj. Badovszky.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Do not put content on the brand signature area A pénztárak befektetőkénti viselkedése Budapest – November Benczédi Balázs Vezérigazgató.
A kommunikáció eszközei Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A televíziós adás-vétel elve.
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
KUTATÁS-MENTÉS.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
Informatika tanítása ea.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
SZEGED, MOBILITÁSI KÉPZÉS
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló

ATM ESEMÉNYEK FŐ TÍPUSAI 2008-ban összesen 75, Budapest FIR -ben történt bejelentés kapott ATM besorolást.

3 Jóváhagyás, vagy javítás A KOMMUNIKÁCIÓS KÖRFORGÁS Adás Vétel Adás

TALLÓZÁS A BUDAPEST FIR-BEN TÖRTÉNT LEVEGŐ-FÖLD KOMMUNIKÁCIÓVAL KAPCSOLATOS ESETEKBŐL (2008)  DA-42 Twin Star:  DA-42 Twin Star: 43 perc repülés rádiókapcsolat nélkül (CEP)  Boeing 777:  Boeing 777: 17 perc repülés rádiókapcsolat nélkül (LoC)  Boeing 737:  Boeing 737:GOTAR-BABIT útvonalon rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Boeing 747:  Boeing 747: GOTAR-ABETI útvonal rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Boeing 757:  Boeing 757: 12 perc repülés rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Airbus 340:  Airbus 340: DEGET-ARSIN útvonalon rádiókapcsolat nélkül (LoC)  Learjet 60:  Learjet 60: DEGET-ABETI útvonalon szektorváltás után nincs rádiókapcsolat (LoC)  MD-83:  MD-83:megközelítés során elveszítik a rádiókapcsolatot, szlovák légtérből fordul vissza (CEP)  Boeing 737 / RJ-85:  Boeing 737 / RJ-85: ATC engedélyt másik légijármű olvassa vissza és hajtja végre, elkülönítési minimum sérül (R/H)  Boeing 757 / A320:  Boeing 757 / A320: Légijármű nem szabványosan rádiózik, van hasonló hívó- jelű légijármű a légtérben, elkülönítési minimum sérül(R/H)  RV-4:  RV-4: Románia felől belépett Budapest FIR-be, rádiókapcsolat nem volt, MH riasztás történt, vadászgépet emeltek rá. (LoC) CEP: Communication equipment problem LoC: Loss of Communication R/H: Readback/Hearback error 4

A LEVEGŐ-FÖLD KOMMUNIKÁCIÓVAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN TOP 5 kommunikációs probléma: Forrás: Eurocontrol, AGC Safety Study (2006) 5

6. PLOC (Prolonged loss of communication),PLOC (Prolonged loss of communication),. magasságeltérés,magasságeltérés, elkülönítési minimum megsértése,elkülönítési minimum megsértése,. nem a hívott légijármű hajtja végre az ATC utasítást,nem a hívott légijármű hajtja végre az ATC utasítást, ATC nem a megfelelő repülőgépnek ad utasítást,ATC nem a megfelelő repülőgépnek ad utasítást,. légijármű eltérése az útiránytól.légijármű eltérése az útiránytól. 2.A kommunikációs problémák főbb következményei: 1.Az esetek több mint negyede LoC. STATISZTIKA

7 3.Az esetek túlnyomó részében közrejátszó tényezők: STATISZTIKA

2008 ÚJDONSÁGA BUDAPEST FIR-BEN: LOSS OF COMMUNICATION (LOC) rövid, vagy hosszabb idejűLoC lehet rövid, vagy hosszabb idejű (Prolonged Loss of Communication – PLOC; katonai megfelelője - COMLOSS) szept. 11. ut2001. szept. 11. után érzékeny terület lett. Észak-Európában több mint 120 alkalommal riasztottak katonai légijárműveket LoC miatt (2004). nem tudtak kapcsolatot teremteni a civil légijárművelA katonai légijárművek számos esetben nem tudtak kapcsolatot teremteni a civil légijárművel a vészhelyzeti frekvencián sem (121,5 MHz)→a pilóták nem figyelik ezt a frekvenciát (?). vadászgépek riasztásaA vadászgépek riasztása általában befolyásol több légijárművet is; egy riasztás költsége kb. 6000€. Számos okaSzámos oka lehet, például:  ATC rossz frekvenciát ad meg,  személyzet félrehallja a megadott frekvenciát,  személyzet rosszul állítja be a megadott frekvenciát,  rádióhiba,  interferencia,  az ún. „alvó VHF vevő”. Általános meghatározás: Általános meghatározás:amikor a légijármű személyzete és a légiforgalmi szolgálat között valamely okból megszakad a rádiókapcsolat. 8

READBACK / HEARBACK ERROR AZ ESET: Az érkező XYZ123 hívójelű légijármű számára kiadott 4000 lábra szóló süllyedési engedélyt a szintén ferihegyre érkező XYZ156 hívójelű légijármű hajtotta végre. Sem a légiforgalmi irányító nem észlelte, sem pedig a XYZ123 személyzete nem reagált arra, hogy az engedélyt a XYZ156 igazolta vissza. Mindkét légijármű TCAS RA-t jelentett. A légijárművek közötti sérült az elkülönítés. XYZ123 XYZ156 ABC789 XYZ123 XYZ156 ABC789 9

10 RÁDIÓFEGYELEM = HATÉKONYABB KOMMUNIKÁCIÓ

A hatékony föld levegő kommunikáció folyamata függ többek között: a szabvány rádiólevelezés használatától a nyelvi felkészültségtől az adás formájától és tartalmától az adás sebességétől az adás időzítésétől a visszaolvasás / visszahallgatás megvalósulásától Az ICAO Tanács márciusában elfogadta, hogy azok a repülőgép- és helikopterpilóták, akik nemzetközi légtérben és/vagy nemzetközi repülőtéren rádióforgalmat bonyolítanak le, adjanak számot a rádióforgalomban használt nyelven beszéd- és értéskészségükről ICAO Annex 1 – Personnel Licensing Appendix-ben meghatározott szinten. ICAO Level 4 minimum követelmény márciusától! 11

HASZNOS INFORMÁCIÓK ELÉRHETŐK AGC ACTION PLAN: AGC SAFETY STUDY CAUSES AND RECOMMENDATIONS: 0causes_recommendations.pdf 0causes_recommendations.pdf INVESTIGATION INTO LOSS OF COMMUNICATION: AGC SAFETY STUDY (An analysis of pilot-controller occurences): NYELVI KÖVETELMÉNYEK (Language Proficiency): 12

13 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !