Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, 2006. Március 29. www.haif.org.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, 2006. Március 29. www.haif.org."— Előadás másolata:

1 Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, 2006. Március 29. www.haif.org

2 A reptér és a repülőipar kapcsolata Sárkány karbantartó-javító vállalatok telephelye Ipari parkok lehetséges telephelye – berendezés javítás Repülőgép fejlesztő-gyártó cégek telephelye A repülőipari cégek ismerni szeretnék a repterek hosszútávú fejlesztési elképzeléseit...

3 1.1. Küldetésünk : Támogatni, segíteni a magyar repülőipar folyamatos fejlődését és növekedését… 1. Alapítványunkról A HAIF 2003 tavaszán alakult meg Független, non-profit magánalapítvány Repülőiparban dolgozó aktív menedzserek hozták létre

4 Kutatás, Fejlesztés Beszállítói hálózat fejlesztése Átképzési, továbbképzési programok Minőségügyi rendszerek fejlesztése Offset programok Új termékek bevezetése, termékfejlesztés Zöldmezős & JV Projektek 1.2. A HAIF által támogatott projekt típusok EU FP6 R&D workshop KKV-knak - Budapest November 2003 Minőségügyi workshop - Budapest Április2004 KKV workshop új tagországoknak - Berlin Május2004 Magyar Repülőipari workshop - Hamburg Szeptember 2004 Aeromart Expo 2004 - Toulouse December2004 Repülőipari beszállítói workshop - Budapest December2004 Új tagországok K+F workshop - Brüsszel Szeptember2005 1.3. Jelentős rendezvények a HAIF aktív részvételével

5 2. A múltról... A II. Világháború alatt több száz vadászgépet is gyártottunk 1956 után megszűnik a repülőmérnök képzés a Műegyetemen Leáll a vitorlázógépek gyártása is Csak 3 nagy karbantartó/javító cég marad MALÉV, MÉMRSZ, PG A ‘90- es évek - MÉMRSZ szétesik - PG elveszíti a VSZ piacot - megalakul Aeroplex - megkezdődik a nyugat felé nyitás NATO csatlakozás, EU felkészülés - az évtized végére kialakul az angolul tudó szakemberállomány 2000-re megteremtődik a lehetősége az új modern cégek alapításának Messerschmitt Bf 109 vadászgép 1944 GEES Veresegyház 2000

6 GE Engine Ser. Veresegyház Lufthansa Technik Budapest Elektrometall Paks Hungaerotech - Debrecen Zöldmezős beruházás-GE Javítási tevékenység Közepes beruházás 15M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2000 - ben alakult 150 főt alkalmaz jelenleg Hajtómű alkatrészek javítása Önálló minőségügy FAA/JAA Zöldmezős beruházás-15%MA Javítási tevékenység Közepes beruházás 15-18M$ Integrátor kategória Reptérhez kötött 2001-ben alakult Joint Venture 350 főt alkalmaz jelenleg Airbus A320, Boeing737 nagyjavítása Önálló minőségügy JAR-145 Zöldmezős beruházás -Német Részegység gyártási tevékenys. Kis beruházás <10m$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2001-ben alakult 150 főt alkalmaz jelenleg Kábelkötegek gyártása Önálló minőségügy ISO 9000 Zöldmezős beruházás-Holland Alkatrész gyártási tevékenys. Kisberuházás <10M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2002- ben alakult 40 főt alkalmaz jelenleg Turbina alkatrészeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 FlameSpray - Gödöllő Alcoa-Köfém - Nemesvámos Privatizáció/ Akvizíció -US Alkatrész gyártási tevékenység Kisberuházás ?M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 1997/2002-ben (át)alakult 110 főt alkalmaz jelenleg Repülőipari kötőelemeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 Zöldmezős beruházás - Olasz Alkatrész gyártási tevékenység Kisberuházás < 10M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2002 - ben alakult 50 főt alkalmaz jelenleg Fémszórás, diffúziós forraszt. Önálló minőségügy ISO 9000 3. Külföldi tőkeberuházások a magyar repülőiparban 3. Külföldi tőkeberuházások a magyar repülőiparban

7 APOLLO Fox Ultralight- Eger SEASTAR - Tököl 5 üléses full composite gép APOLLO A3 - Eger VIRTUS - Juta APOLLO Classic - Eger Composite törzsű UL2 üléses full composite gép2 üléses Ultralight 2 üléses duplaszárnyú gép6 országban üzemelő UL Corvus Corone - Ballószög 4. Magyar fejlesztésű kisgépek 2000 - 2005 4. Magyar fejlesztésű kisgépek 2000 - 2005

8 5. A magyar repülőipar szerkezete 5. A magyar repülőipar szerkezete Fejlesztés/Tervezés 3+6 Alkatrészgyártás6 Kisgép gyártás 4 Ejtőernyő gyártás1 Hőlégballon gyártás1 Javítás/Karbantartás26 Képzés/Oktatás4 Tanácsadás2 Alkatrész kereskedelem1 Szerszám/eszköz gyártás 3 Hitelesítés/minősítés1 Mérnöki szolgáltatás2 HR szolgáltatás2 Modifikáció1 Marketing2 Iparképviseleti szervezet2 Összesen 66 szervezet, 1800 alkalmazott, de kevés az alkatrészgyártó… Az alkatrészgyártók számának növelése érdekében a HAIF elindította Repülőipari beszállítói hálózat nevű programját 2004 Decemberében. Elsősorban autóipari alkatrészgyártók jelezték érdeklődésüket a program iránt. Több, mint 20 cég érdekelt a repülőipari diverzifikációban.

9 Egységes hatósági előírásrendszer bevezetése JAR-145, JAR-OPS NATO tagság – Gripen project Külföldiek leányvállalatokat létesítenek GEES, LHT, Alcoa, EMP, Eldim, FLSP Mérnökeink manageri gyakorlatot sze- reznek (GE, Boeing, PW, LH, EASA, ) HAIF megalakul 2003-ban Általánossá válik az ISO 9001 és QS 9000 minősítés az autó alkatrész- gyártásban – több mint 300 cég Megindul a hazai kisgépek fejlesztése modern technológia alkalmazásával 6. Trendek a magyar repülőiparban Másodlagos repterek privatizációja beindul – Sármellék, Tököl Fokozódó érdeklődés az új tagországok szolgáltatásai iránt: 1. 2004 Május 13. Berlin - Open SME mtg 2. 2004 Szeptember 28. Hamburg – Hansa 3. 2004 December 1. Toulouse – Aeromart 4. 2005 Szeptember 8. Brüsszel – K&F 5. 2005 Szeptember 15 Rzeszow – NMS mtg 6. 2005 November 8 Bordeaux-Aerosolutions Megkezdődik az AS9100 minősitések bevezetése is – Alcoa, Hungaerotech Bekapcsolódás az FP6 K&F keretprogramba 15 magyar mérnök tervező Hamburgban – Airbus program

10 A jövő opciói - részben a múlt trendjeiből fakadnak 7. A jövő opciói - részben a múlt trendjeiből fakadnak Zöldmezős beruházásokVegyes/Közös vállalatokPrivatizáció/Akvizició Beszállítás-Diverzifikáció Offset programok Hazai fejlesztésű termékek GE Engine Services 2000 Lufthansa Technik Bp 2001 EMP Paks 2001 Hungaerotech Debrecen 2002 Flamespray Gödöllő 2002 Malév-Lockheed Martin 1991 Malév-Lufthansa Technik 2001 Fairchild Fasteners 1997 Alcoa-Köfém 2002 Repterek 2004/5 Apolló típusok – Halley Kft Seawind – Composite One Kft Corvus Corone – Corvus Kft. xy…. Autóipari alkatrészgyártók Gépipari alkatrészgyártók Vasúti jármű alkatrészgyártók Műanyagipari alkatrészgyártók Elektronikai alkatrészgyártók Űripari fejlesztők/gyártók Opportunity: Cabin Systems Holding Míg 29 vs Gripen Kevés tapasztalat Kevés információ de: Mi-24 vs … Mikor? An 26 vs … Mikor? Ne porszívógyárat…. Opportunity: Aeroplex Opportunity: MZ/X Opportunity: Kismotor gyártás 2005-ben megkezdődött a mérnökszolgálati és a K+F területeken is az áttörés..

11 A beszállítási opció – más iparágak diverzifikációja a repülőiparba 8. A beszállítási opció – más iparágak diverzifikációja a repülőiparba A hamburgi, toulousi, rzesowi és bordeaux-i workshopok, konferenciák alapján kereslet mutatkozott az alábbi területeken: Forgácsolási kapacitások Mérnökszolgálati munkák – - Fejlesztés&tervezés, elemzés, dokumentáció készítés Műanyagipari kapacitások Szénszálas műanyag szerkezet gyártási kapacitások Könnyűfém szerkezeti gyártási kapacitások Galvanizálási kapacitások Prototípus gyártó kapacitások Egyedi szerszámgyártó kapacitások A magyar ipar 2005-re már felkészült a felmerülő igények kielégítésére

12 9. Az Alapítvány szerepe - független szakértői háttér biztosítása Segíteni a KKV szektort további fejlődésükben Ellátni őket az ehhez szükséges szakmai információkkal Demisztifikálás Igény szerint oktatások szervezése Minőségügyi tanácsadás/oktatás Auditra való felkészülés segítése Iparági nemzetközi partnerkapcsolatok kialakításának segítése Konferenciák, workshopok kezdeményezése, szervezése Tanulmányok, szakvélemények készítése Magyar AeroSME cégadatbázis kezelése HAIF honlap és Hírlevél működtetése Beszállítói hálózatok kialakításának kezdeményezése, támogatása Kapcsolattartás ITDH, PLH, AECMA/ASD, AeroSME szervezetekkel Általános iparágon belüli koordináció Iparágak közötti eseti koordináció – Légi közlekedés & Repülőipar Repülőipar & Járműipar/Gépipar/Műanyagipar/Űripar Szakmai szövetség hiányában, annak átmeneti pótlása

13 10. Összefoglalás A külföldi zöldmezős beruházások szerepe tőke, technológia, piac tőke, technológia, piac vezetési módszerek, kultúra vezetési módszerek, kultúra beszállítói hálózat kialakítása beszállítói hálózat kialakítása A beszállítók jelentősége A beszállítók jelentősége technológiák specialistái technológiák specialistái hozzájárulnak az iparág gyors növekedéséhez (cégek száma) hozzájárulnak az iparág gyors növekedéséhez (cégek száma) olcsóbbá teszik a készterméket (70% beszállítás) olcsóbbá teszik a készterméket (70% beszállítás) itt tarthatják a multikat, mint gyökér a fát itt tarthatják a multikat, mint gyökér a fát A kisgép gyártók jelentősége végtermék létrehozása, tervezés, gyártás, eladás, support végtermék létrehozása, tervezés, gyártás, eladás, support magas szintű mérnöki tevékenység, nagy hozzáadott érték magas szintű mérnöki tevékenység, nagy hozzáadott érték iparág tekintélyének növelése iparág tekintélyének növelése beszálłítói hálózat kialakítása beszálłítói hálózat kialakítása Az újjászülető ipar sikere nagyban függ majd a jól képzett mérnökök létszámától

14 Kapcsolat: Hideg Mihály M.B.A. M.Sc. Elnök Tel: +36 1 294 1351 Mobil: +36 30 3748145 Email:mihaly.hideg@t-online.hu Web: www.haif.org


Letölteni ppt "Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, 2006. Március 29. www.haif.org."

Hasonló előadás


Google Hirdetések