A kutatási program rövid bemutatása Záró konferencia BUDAPEST, 2009. október 29. © Mihályfi Márta
» Közvetlen indítékok feltárása (9 kiemelt tematika) Elméleti alapok és gyakorlati program NSZFI pályázati kiírás - tematika illeszkedése az MNT két évtizedes munkájához » A megközelítés alapvetése: a nem formális és az informális tanulás egyenrangúságának hiányosságai » A kutatás háttere 11 hipotézisre épül (megoldásra váró, kiemelt kérdések) » Közvetlen indítékok feltárása (9 kiemelt tematika)
A kutatás célkitűzései 1. Feltárni a nem-formális és az informális tanulás egyenrangúsága hiányának okait, a két tanulási forma eredményességének alkalmazását a formális tanulásban 2. Feltárni az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló kompetenciák, attitűdök, motivációk fejlesztésének, a formális tanulás módszerei fejlesztésének szükségességét 3. Feltérképezni a háromféle tanulási forma legfontosabb szintereit, az átjárhatóság és együttműködés fejlesztésének akadályait, a tanulásba történő bevonhatóság, és a tanulási eredményesség fejlesztése érdekében
4 A tanulási eredményközpontúság jegyében megvizsgálni a nem-formális és az informális tanulás során szerzett tudás, készség és attitűd elismerésének és beszámítási módjának rendszerére vonatkozó akadályokat és lehetőségeket 5. Felmérni a nemzetközi gyakorlatokat és a tapasztalatokat, amelyek alkalmazására vonatkozóan javaslatot fogalmaznak meg a kutatás szakemberei. »
» a tanulás társadalmi összefüggései » a felnőttek tanulásfelfogása A kutatás tervezett eredményei » a tanulás társadalmi összefüggései » a felnőttek tanulásfelfogása » a felnőttkori tanulás motivációi » a döntéshozók a tanulás különböző formáiról » nemzeti szintű szakpolitikai fejlesztések a nemzetközi színtér alapján További vállalások: felnőttképzési ellátók, szakemberek megkeresése
Felmérési koncepció és az eszközök kidolgozása Kutatók munkacsoportja megvalósulás Felmérési koncepció és az eszközök kidolgozása Kutatók munkacsoportja - Kérdőívek (2030 egyéni és fókuszcsoport, 300 on-line) - Célcsoport meghatározása (iskolai végzettség, nő-férfi arány, foglalkoztatottság) - Kérdezőbiztosi segédanyag/fogalmak - Fókuszcsoport beszélgetések módszertana
Országos felmérés régiós elveken – regionális team megvalósulás Országos felmérés régiós elveken – regionális team Az MNT társadalmi beágyazottsága (mélytársadalmi kapcsolat) Megyei felmérők felkészítése (képzés)– munkaeszközök véglegesítése Felmérés, interjúk készítése Minta kiválasztása = a tanulás minden formájában résztvevők köre 3 hónap, 2030 interjú, 100/megye, 60 egyéni, 40 fókuszcsoport Közös kiértékelés A kérdőívek feldolgozása Az adatok elemzése, tanulmány megírása (3 hónap)
- Szakértői munkacsoport Koncepció Munkaeszközök Felmérők felkészítése Megvalósulás - Szakértői munkacsoport Koncepció Munkaeszközök Felmérők felkészítése Adatok elemzése Tanulmány elkészítése
Megvalósulás Közreműködők: Arnold Fülöpné, Cziráki György, Hodálik Pál, Bartha Emma, Fesztbaum Zsófia, Piros Ágnes, Fehér Lászlóné, Varga Eszter, Kovács István, Bogdán Tamás, Baka József, Bankó Gabriella, Balogh Judit, Mirk György, Szabó Julianna, Varga Gyula, Harasztosi Sándor, Nagyné Kiss Mária, Tóth Sándor, Dr. Bérczy Judit, Bordás István, Diósi László, Vincze Géza, Nagy Júlia, Porkoláb Lajos, Keresztesi József, B.Balogh Edit