Értékelés
Modellezés Feladatok Tanórák Értékelés Észrevételek Értékelés Formatív
Célok Ebben a modulban Ön azt fogja átgondolni, hogy hogyan ismerje fel a matematikai modellezés terén a diákok fejlődését, hogyan értékelje azt és végül hogyan támogassa a diákokat a további fejlődésükben. A modul problémákat vet fel, mind a formatív, mind az szóbeli összegző értékeléssel kapcsolatban. Az első almodulban megtárgyaljuk a formatív értékelés kulcskérdéseit, amelyekre a modul további része épül. Material has to be brought by teachers, but the trainer must prepare different types of tasks in case teachers don’t bring any.
Célok Ön ebben a részben: Kidolgoz elképzeléseket azzal kapcsolatban, hogy hogyan támogassuk a diákokat oly módon, hogy fejlődjön a matematikai tudásuk. Átgondolja, hogy hogyan értékelje formatívan a diákokat matematikai modellezés közben. Material has to be brought by teachers, but the trainer must prepare different types of tasks in case teachers don’t bring any.
A tanórai gyakorlat fejlesztése - kutatás Angol kutatók, Paul Black és Dylan Wiliam által 1998-ban készített első tanulmány (amely a tanórai keretben történő értékelés nemzetközi kutatásának kiindulópontja volt) összefoglalja a felmérést megelőző kilenc évben, illetve korábban e témában megjelent 250 cikk eredményeit. A kutatási eredmények összefoglalója az “Inside the Black Box” ( „A fekete doboz belsejében”)című cikkben olvasható. (elérhető a LEMA weboldalon)
“Working inside the black box” 2002 Tanárok és kutatók dolgoztak közösen azon, hogy tanórai gyakorlatba ültessék a kutatási eredményeket. A kutatás eredményeiről a “Working inside the black box” című kötet számol be. A jó gyakorlatokra a „tanulási folyamat értékeléseként” utalnak.
Elméleti háttér “A tanulási folyamat értékelése során információkat keresünk és értelmezünk, amelyeket a tanulók és a tanáraik arra használnak, hogy meg tudják határozni, hol tartanak a diákok a tanulás folyamatában, hová kell eljutniuk, s mi a legjobb mód arra, hogy odajussanak.” [Assessment Reform Group, Egyesült Királyság, 2002]
Tanulási folyamat értékelése Elméleti háttér Tanulási folyamat értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása Önértékelés és egymás értékelése Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Kérdések Visszajelzés
Feladat Hány darab rizsszem található egy 1kg-os csomagban?
Feladat A www.freerice.com weboldal 10 szem rizst kínál fel a világban pusztító éhezés felszámolására minden egyes látogató után, aki bővíti a szókincsét. Hány kg rizst adományozott tegnap a weboldal az éhezés felszámolására?
A tanóra A helyszín - Németország A résztvevők - egy osztálynyi (25 fő) gyengébb teljesítményű 12 éves diák Időtartam - kb. 1 óra 15 perc
A tanóra
A tanulási folyamat értékelése Elméleti háttér A tanulási folyamat értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása
Célok felosztása A célok koncentrálhatnak: A modellezési ciklus konkrét aspektusaira, vagy a modellezéssel kapcsolatos háttérismeretekre A matematikai ismeretekkel kapcsolatos tudásra, készségekre és megértésre A különböző munkamódszerekre, pl. csoportmunka, egymás értékelése …
Önértékelés és egymás értékelése Elméleti háttér Tanulás értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása Önértékelés és egymás értékelése A szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Kérdések Kérdések Visszajelzés
Kérdések Koncentráljunk nyitottabb kérdések feltevésére. Tekintsünk el az olyan kérdésektől, amelyek megválaszolása kizárólag lexikális tudást igényel. A kérdések megfogalmazása gondolkodásra serkentsen, új lehetőségek nyíljanak meg a diákok számára. Pl. „Miért gondolod ezt?” „Meg tudnád magyarázni …?” „Tudnál esetleg példát mondani más megközelítésekre?”
Kérdések Várakozási idő – amely a tanári a kérdésfeltevés és a kínos csend megtörése között telik el abban az esetben, ha a diákok nem válaszolnak azonnal a kérdésre –átlagosan kevesebb, mint 1 másodperc. “A kérdés feltevés utáni néma csend néha már fájdalmas volt.”
Kérdések „Amíg nem vizsgálod meg a saját kérdésfeltevésedet, nem is ébredsz rá, hogy milyen szegényes is az…Amikor a diákokkal foglalkozunk, elsősorban azokkal, akik nehézségekkel küzdenek, különösen fontos, hogy olyan kérdéseket tegyünk fel nekik, amelyek alapján elgondolkoznak az adott témáról, és lehetőség nyílik számukra, hogy megtegyék a következő lépést a tanulás folyamatában”
A gondolkodást és a közös munkát fejlesztő kérdések „Mi a véleményed Ági megközelítéséről?” „Még milyen feltevésekre van szükségünk?” „Egyetértesz ezzel? Miért igen? Miért nem?” „Tamás azt mondta hogy … Réka azt gondolta, hogy … hogyan tudnánk egymáshoz közelíteni ezt a két elképzelést?”
Átgondolás – páros munka - megosztás Kérdezési stratégiák Átgondolás – páros munka - megosztás Néhány perces megbeszélés párokban, vagy kis csoportokban… majd hozzájárulás az osztály közös megbeszéléséhez.
Önértékelés és egymás értékelése Elméleti háttér Tanulás értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása Önértékelés és egymás értékelése Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Kérdések Visszajelzés Kérdések Visszajelzések
Visszajelzés A kutatási eredmények azt mutatják, hogy amikor a diákok osztályzatokat kapnak, akkor kevés figyelmet fordítanak a munkájukhoz fűzött megjegyzésekre. A visszajelzés azért fontos, mert: megerősíti a diákokat abban, hogy a jó úton haladnak; a személyes fejlődésükre vonatkozó javaslatok ösztönözik az előrehaladásukat. A szóbeli visszajelzés mindig hatékonyabb, mint az írásbeli.
A tanóra
A csoport Stratégia Első lépés: Az 1 g tömegű rizsben lévő szemek összeszámolása. Második lépés: Ennek megszorzása 1000-rel. Mert 1000 g=1 kg és 220 rizsszem van 1 g rizsben.
B csoport Először vettünk 100 szemet, s lemértük. Ezután vettünk még 400 szemet, így már 500 szem rizsünk volt. Végül 500x1000, mert 500 szem tömege 1 g volt. Szorozva 1000-rel = 1 kg rizs.
C csoport Elképzelés: Először is megpróbáltunk lemérni 1 rizs szemet konyhai mérleggel, de ez nem sikerült, mert 1 szem túl könnyű. Ezután nagyon sok szemet számoltunk össze, s így 5 grammot kaptunk. Ez kerekítve kb. 310 szem. Eredmény: 1 kg rizsben kb. 62.000 szem van.
A szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Elméleti háttér Tanulás értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása A szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Társ- és önértékelés Önértékelés és egymás értékelése Kérdések Visszajelzés
Önértékelés és egymás értékelése Egymás értékelése lehet az önértékelés előfeltétele, és mint ilyen együttműködő és támogató környezetet igényel. A tanulási eredmények értékelésére vonatkozó kritériumoknak egyértelműnek kell lennie a diákok számára. A diákoknak olyan pozitív példákra van szükségük, amelyek megfelelnek ezeknek a kritériumoknak - ezt korábbi diák munkákban találhatják meg.
Önértékelés és egymás értékelése
Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Elméleti háttér Tanulás értékelése Pedagógiai gyakorlat Célok felosztása Szöveges összegző értékelés fejlesztő használata Önértékelés és egymás értékelése Kérdések Visszajelzés
Célok Ebben a modulban Ön azt fogja átgondolni, hogy hogyan ismerje fel a matematikai modellezés terén a diákok fejlődését, hogyan értékelje azt és végül hogyan támogassa a diákokat a további fejlődésükben. A modul problémákat vet fel, mind a formatív, mind a szöveges összegző értékeléssel kapcsolatban. Az első almodulban megtárgyaljuk a formatív értékelés kulcskérdéseit, amelyekre a modul további része épül. Material has to be brought by teachers, but the trainer must prepare different types of tasks in case teachers don’t bring any.
Tanári napló Ne felejtse el használni a tanári naplót, hogy feljegyzéseket készítsen az elhangzottakról. Gondolja végig, hogy az Ön tanítási módszereibe hogyan fognak beépülni a „Tanulási folyamat értékelése” gyakorlatai, s hogy kapcsolódnak ezek a gyakorlatok speciálisan a matematikai modellező órákhoz (ti. a modellezéshez).
…a következő almodul előtt… Használja fel valamelyik feladatot saját tanóráján. Hozzon magával néhány saját diákjaitól származó írásbeli munkát a következő almodulra. Material has to be brought by teachers, but the trainer must prepare different types of tasks in case teachers don’t bring any.