Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések a GYSEV Zrt Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések a GYSEV Zrt. hálózatán 2013. február 7. Gócza József
A GYSEV ZRT. TÖRTÉNETE 1872. okt. 15. Koncesszió a Győr (Raab) – Sopron (Oedenburg) - Neufeld/Leitha vonal építésére Victor von Erlanger báró részére. 1876. január 2. A Győr-Sopron vonal megnyitása 1879. okt. 28. A Sopron - Neufeld/Leitha szakasz megnyitása 1890. zónadíjazás bevezetése, utasforgalom bővülése 1907. Az első közvetlen gyorsvonat Budapestre 1987. a Győr Sopron vonal villamosítása
A GYSEV ZRT. TULAJDONOSI SZERKEZETE Állami és magántőke jelenléte Működési engedély és biztonsági tanúsítvány mindkét államban Előnyök: Tulajdonosok ösztönző magatartása, folyamatos kontroll, kiegyensúlyozott fejlődés
A GYSEV ZRT. VONALHÁLÓZATA -- A GYSEV Zrt. üzemelteti a: Győr - Sopron - Ebenfurth Fertőszentmiklós - Nezsider Sopron - Szombathely Szombathely - Szentgotthárd Rajka – Hegyeshalom – Porpác – Szombathely Szombathely – Kőszeg Szombathely – Zalaszentiván Körmend – Zalalövő vonalat.
A GYSEV ZRT. VONALHÁLÓZATA Teljes magyar vonalhálózat hossza: 434.7 km , Egyvágányú pálya, állomástávolságú közlekedés, Egyvágányú pálya, önműködő térközi közlekedés, Kétvágányú pálya, önműködő térközi közlekedés, Az üzemben lévő vágányhálózat 97 %-a önműködő vonatbefolyásolásra kiépített jelenleg: EÉVB, INDUSI, Az összes vonatkilométer teljesítmény 97%-a önműködő vonatbefolyásolásra kiépített vágányokon valósul meg.
A GYSEV ZRT. VASÚTVONALAINAK MŰSZAKI JELLEMZŐI A vasúti pályára engedélyezett sebességek: Győr - Sopron vonal: 120 km/h, (KÖFI vonal) Sopron - Szombathely vonal: 120 km/h, (KÖFI vonal) Szombathely - Szentgotthárd vonal: 120 km/h (KÖFI vonal) Szombathely – Kőszeg vonal: 80 km/h Szombathely – Zalaszentiván vonalszakasz: 100 km/h Szombathely – Hegyeshalom – Rajka vonal: 100 km/h A vonalainkon összesen: 41 állomás és 1 forgalmi kitérő található, (ezek közül 24 távvezérelt) 304 db útátjáró található (1,43 km / átjáró) melyek 83,2%- a önműködő sorompó berendezés
A GYSEV ZRT. BALESETI ADATAI A 2011. év vonat mennyiségi adatai: Összes vonatkilométer: 8.789.126 km Összes közlekedett vonat: 89.217 db (átlagosan 244/nap) A 2011. év baleseti adatai: Tolatási baleset 26 eset Elütés 72 eset Vonat veszélyeztetés 3 eset Útátjáróban történt baleset 9 eset Fékszorulás, hőnfutás 9 eset
A GYSEV ZRT. CÉLZOTTAN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGOT JAVÍTÓ FEJLESZTÉSI PROJEKTJE Projektötlet 2011. nyara PAD beadás 2011. október eleje Zsűri döntés 2011. november közepe TSz kötés 2012. február 28. A Megvalósíthatósági Tanulmány 2012. júliusban elkészült Tanácsadói, Kommunikációs, Mérnök szerződések megkötése 2012. év végéig Kivitelezési közbeszerzési felhívások feladása 2013. január, február Kivitelezési szerződések megkötése 2013. tavasza Kivitelezés ~ 6 hónap Projekt zárás ~ 2013. év vége
A GYSEV ZRT. CÉLZOTTAN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGOT JAVÍTÓ FEJLESZTÉSI PROJEKTJE A projekt tartalma: Sorompó fejlesztések: Csapórúd telepítések Jelzésadó eszközök cseréje Térfigyelő kamerák telepítése Diagnosztikai eszközök telepítése: Hőnfutásjelző berendezések telepítése Rakomány helyzetét figyelő berendezések telepítése Keréklaposodást, dinamikus tengelyterhelést vizsgáló berendezések telepítése
A GYSEV ZRT. CÉLZOTTAN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGOT JAVÍTÓ FEJLESZTÉSI PROJEKTJE A sorompó fejlesztések várható eredményei: A fejlesztés eredményeként, a Győr Sopron vonalon (hasonlóan a Sopron Szombathely Szentgotthárd vonalhoz), szinte kizárólag LED optikával felszerelt sorompó berendezések üzemelnek baleseti ráta csökkenés várható mértéke a fejlesztéssel érintett átjárókban: Csak LED 50% LED + csapórúd 85% Csak csapórúd 65% Térfigyelő kamera 90%
A járműdiagnosztikai fejlesztések szükségessége: A GYSEV ZRT. CÉLZOTTAN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGOT JAVÍTÓ FEJLESZTÉSI PROJEKTJE A járműdiagnosztikai fejlesztések szükségessége: A KÖFI rendszerek térhódításának következtében az ember által történő vonat megfigyelés elmaradása A vizsgált jelenségek: Keréklaposodás: A keréklaposodás a kerék futófelületének kerékcsúszás által elszenvedett sérülése Hőnfutás: A hőnfutás jelensége, a járműcsapágy, tárcsafék, vagy a kerékabroncs hőfoka különböző hibák miatt túllépi a megengedett értéket Rakomány csuszamlás: A rakomány elmozdulása, helytelen rögzítés, vagy kíméletlen tolatás miatt
DINAMIKUS TENGELYTERHELÉST MÉRŐ RENDSZEREK A dinamikus tengelyterhelés mérésére szolgáló rendszerek feladata a vasúti kerekek felületén keletkezett sérülések (csúszás okozta kopás, felrakódás), valamint a túlrakások kimutatása, riasztás adása.
HŐNFUTÁST JELZŐ RENDSZEREK A hőnfutott kocsik mérésére szolgáló rendszerek feladata a vasúti járművek csapágyain, tárcsafékein és a kerekek futófelületein a hőmérséklet mérése, riasztás adása
RAKOMÁNY CSÚSZÁST JELZŐ RENDSZEREK A kocsik rak és űrszelvényének mérésére szolgáló rendszerek feladata a vasúti járművek helytelen rakodás, vagy kíméletlen tolatás miatt keletkező rakomány kilógásának vizsgálata, riasztás adása
A DIAGNOSZTIKAI ESZKÖZÖK TELEPÍTÉSÉNEK EREDMÉNYEI Az elmaradó vasúti balesetek következtében adódó baleseti hasznok Az elmaradó vasúti baleseti károk miatt keletkező időmegtakarítás, Az elmaradó időveszteség következtében előálló hasznok. Járműdiagnosztikai_kisfilm.avi
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!