Európai Uniós tagság és a munkaügyi szervezet, az EURES működése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
általános főig. helyettes
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
1. Előzmények -Munkavállalói és Munkáltatói érdekképviseleti szervezetek együttműködése -Meglévő MSZOSZ jogsegély szolgálat és a Partnerek helyszíneinek,
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az ÚMVP intézményrendszere
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
Életpálya-tanácsadás és mobilitás Az EURES szerepe a mobilitás akadályainak leküzdésében.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Életpálya-tanácsadás és mobilitás
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Európai Uniós tagság és a munkaügyi szervezet, az EURES működése Eszék, 2010. október 26. Szellő János

Szakértők Izményi Éva Koleszár Tibor Szabó Ferenc Kéri Éva Krisztina

A csatlakozás előtti helyzet Az Európai Unió foglalkoztatáshoz köthető irányelveinek beépítése a jogrendszerbe PHARE Előcsatlakozási Alap hatékony felhasználása A magyar munkaerő-piaci szervezet modernizációja PHARE TWINING Prog-ram keretében

Legfontosabb Európai Uniós irányelvek A munkavállalói jogok védelme a vállal-kozások strukturális átalakítása során Jogközelítés a munkafeltételek vonat-kozásában Az atipikus foglalkoztatási formákra vonatkozó rendelkezések Szociális párbeszéd Az egyenlő bánásmód elve

A foglalkoztatáshoz kötődő PHARE programok Dél-dunántúli régió + Zala megye: „Újra Dolgozom” program tartósan munka-nélküliek számára Fiatal munkanélküliek programja (Foglal-kozási Információs Tanácsadók) Nők vállalkozóvá válásának elősegítése Kockázati csoportok esélyegyenlőségének javítása

PHARE TWINING Program Új szolgáltatási modell kialakítása és be-vezetése Az ÁFSZ irányítási rendszerének korsze-rűsítése Új irodai környezet és információs rend-szer kialakítása Munkatársak képzése, felkészítése az új szolgáltatási modellre

Munkatársak felkészítése az EU csatlakozásra Foglalkoztatási stratégiák és meghatá-rozó cselekvési prioritások Strukturális Alapok jellemzői, felhasznál-hatósága Menedzsment ismeretek, új fogalmak, eljárások megismertetése Menedzsmentszemlélet formálása, ala-kítása

Stratégiai, átfogó célok Teljes foglalkoztatottság A munka minőségének és eredményes- ségének javítása A társadalmi kohézió és befogadás erősítése

Alappillérek Foglalkoztathatóság Vállalkozás Alkalmazkodóképesség Esélyegyenlőség

Cselekvési prioritások Aktív és preventív intézkedések a munka- nélküliség és az inaktivitás ellen A vállalkozókészség erősítése és a munka- helyteremtés elősegítése Több és jobb beruházás a humán tőkébe, az életen át tartó tanulás stratégiái A munkaerő kínálat növekedése és az aktív öregedés elő mozdítása

A nemek közötti egyenlőség Az integráció elősegítése és küzdelem a munkaerőpiacon hátrányos helyzetben lévő emberek diszkriminációja ellen Ösztönzés a munkavállalásra a munka vonzóbbá tételével A be nem jelentett munka átalakítása be- jelentett munkává

A foglalkozási és földrajzi mobilitás elő- mozdítása és a munkaközvetítés javítása A jobb irányítás, partnerség és kivitelezés elősegítése (az érintettek bekapcsolása, a szociális partnerek bevonása, hatékony és eredményes szolgáltatások biztosítása és megfelelő pénzügyi rendszer)

Strukturális Alapok Európai Szociális Alap Európai Regionális Fejlesztési Alap Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz

Változások az EU csatlakozás nyomán EU foglalkoztatáspolitikai irányelvek be-épülése Munkaügyi jogharmonizáció Szervezetfejlesztés, új munkakörök meg-jelenése Strukturális Alapok megjelenése EURES rendszer azonnali indítása Lassú szemléletváltás

Változások a munkaügyi szervezetben EURES és migráns tanácsadó rendszer kiépítése először régiós, megyei majd kirendeltségi szinten ESZA tanácsadói hálózat kialakítása majd átalakítása (pályázati tanácsadás) ESZA monitoring munkatársak Menedzsment szervezetek létrehozása, projektek generálása Megvalósítók alkalmazása

Tipikus projektszervezet

Funkcióbővülések Önálló pályázatok készítése és lebonyo-lítása hazai és nemzetközi szinten Kapcsolódás más pályázókhoz hazai és nemzetközi szinten Kapcsolódás a területi, térségi fejleszté-sekhez, döntően a foglalkoztatás előse-gítése érdekében Képviselet, részvétel az uniós források területi elosztásában

Tervezési időszakok 2004 – 2006 Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program (HEFOP)* 2007-2013 Társadalmi Megújulás Opera-tív Program (TÁMOP)* A tervezés alapja: - ESZA irányelvek tagállami adaptációja - cselekvési prioritások *I-II. Nemzeti Fejlesztési Terv részeként

Felmerült gondok, problémák Bürokratikus rendszer A változások nehézkes követése ESZA eljárás magyar eljárás közötti kü-lönbségekből adódó ellentmondások (például: közbeszerzés) De minimis szabály nem kedvező a magyar vállalkozások számára Előfinanszírozás és likviditás

Uniós csatlakozás utáni új szolgáltatások* *Friss Zoltán DDRMK EURES tanácsadó szakmai anyagának felhasználásával

Migráns ügyintézés* Hatósági jellegű szolgáltatás, minden ki-rendeltségen elérhető Feladata: migráns munkavállalók szociális biztonságának megteremtése, illetve ellá-tásainak biztosítása. *Jogszabályi háttér: 883/2004 EK rendelet a szociális koordinációról 1991. évi IV. törvény a munkanélküli ellátásról 859/2003 EK rendelet a harmadik országbeli állampolgárokról

Migráns ügyintézés 2. Szociális ellátórendszerek koordinációja: Minden tagállam maga dönti el és határozza meg az egyes szociális ellátási formáit, csak annyi a követelmény, hogy a más tagállamban szerzett jogviszonyokat be kell számítania a saját ellátásának megállapításakor. Társulási megállapodások Ezek alapján a török, a marokkói, a tunéziai, illetve az algír állampolgárok ugyanúgy igényelhetnek ellátást, mint az uniós állampolgárok. Ügyintézéshez szükséges uniós nyomtat-ványok E 301 – biztosítási jogviszony igazolása E 303 – megállapított ellátások exportálhatósága

EURES 2004. 05. 01. Mo. → EU ÁFSZ → EURES EURopean Employment Services Célok és feladatok: Információnyújtás és tanácsadás munkavállalók részére a külföldi álláslehetőségekről és munkavállalási körülményekről EU/EGT országai közötti munkaerő-áramlás elősegítése Segítségnyújtás munkáltatók részére a külföldi munkaerő-toborzáshoz

Az EURES működésének pillérei Jogszabályi háttér -1612/68/EGK Tanácsi Rendelet -2003/8/EK Bizottsági Döntés -EURES Alapokmány (2003) -EURES Irányelvek – Guidelines (3 évre szól) Az EURES működésének pillérei -EURES adatbázisok (álláshely-, önéletrajz-, információs) -Technikai háttér (hálózat) eures.europa.eu -EURES-tanácsadók (hálózat) 31 tagállamban mintegy 1000 fő -EU-támogatás a tervek megvalósításához

A hálózatot a brüsszeli EURESco iroda irányítja felügyeli EURES hálózat magyarországi felépítése: -EURES-menedzser (szakmai irányító) – 1 fő -EURES-koordinátor (pénzügyi irányító) – 1 fő -EURES-tanácsadók – 32 fő teljes országos lefedettség -EURES-asszisztensek – 169 fő teljes kirendeltségi lefedettség

EURES tanácsadók feladatai: EURES szolgáltatások minél szélesebb körben történő hirdetése (munkát keresők, munkáltatók, egyéb célcsoportok) Beérkező megkeresések (írásos, személyes, telefonos) megválaszolása Tagállamokra vonatkozó információk megismerése és nyomon követése Tanácsadás: információ szolgáltatás hiányszakmákról, többletekről (nemzeti, helyi szint) Szabad álláshelyek figyelése Segítségnyújtás külföldi munkaerő toborzásához Tagállamok munkaerőpiacának megfelelő ismerete EURES rendezvények (lakossági fórum, információs nap) szervezése, más eseményeken történő részvétel EURES asszisztensek munkájának koordinálása, folyamatos tájékoztatásuk

EURES tanácsadók faladatai II. -Projektjavaslatok pénzügyi tervhez -Havi jelentés -Kapcsolattartás más tagállamok EURES tanácsadóival -Kapcsolattartás partnerszervezetekkel -Szemináriumokon, konferenciákon részvétel -EURES-es kiadványok tervezése, megalkotása, frissítése Tanácsadási tevékenység -havonta 150-200 ügyfél -kedvelt célországok: Ausztria, Németország, Egyesült Királyság, Írország -őszi középiskolai road show – 2009-ben 30 helyszín, 2176 diák -Mobilitási Nap – 2009-ben PTE, 335 érdeklődő

EURES-T határmenti társulás két határmenti régó között jöhet létre feltétele a kimutatható, jelentős mértékű munkaerő-ingázás a határmenti régiók között önálló tevékenységi terv önálló büdzsé brüsszeli felügyelet, gyakori felülvizsgálat EURES-T társulások Magyarországon EURES-T Danubius Magyarország és Szlovákia között EURES-T Pannónia Magyarország és Ausztria között

Köszönöm a figyelmet! szelloj@lab.hu