Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével „Villám-módszerek” Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
Az iskola, mint élménycentrum szeretem nem szeretem
Az élmények Barátok „Jó” tanár Jutalmazás Tananyag Piros pont, ötös, értékelés Programok Sikerélmények Versenyek sport Ellenségek „Rossz” tanár Büntetés Sok tanulás Fekete pont, egyes, értékelés Unalom, eseménytelenség Kudarc élmények Esélytelenség
Az iskola szereplői Gyerekek Tanárok Szülők Vezetőség (tanügyi, gazdasági) Technikai dolgozók Külső partnerek
Mi befolyásolja a gyermek viselkedését, magatartását? Életkora Neme Lakóhelye Szociális helyzete Családi elvárások, neveltetés Környezetei elvárások (külső megfelelés) Ha eltér az elvárásoktól, mennyiben zavarja a partnereket? Vissza egyet, összefüggéseket keresni, szereplőnként.
Porszem kerül a gépezetbe
Kompetenciahatárok -gyógypedagógia (A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók különleges gondozása a pedagógiai/gyógypedagógiai gyakorlat szemszögéből Csibi Enikő) Fogyatékosságok és gyógypedagógiai szakok egymáshoz rendelése //168/2000. (IX.29.) Kormányrendelet 1. és 2. sz. melléklete//:
Enyhe értelmi fogyatékosság → gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia) Középsúlyos értelmi fogyatékosság → gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia) Autizmus → gyógypedagógus, tanulásban/értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia)
Tanulási zavarok (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, veszélyeztetettség) → gyógypedagógus, logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta, ha a tanulási zavar hátterében a beszédfejlődés érintettsége áll (nagy többség) Tanulási zavarok (diszek…)→gyógypedagógus, pszichopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta, ha a tanulási zavar hátterében figyelemzavar, magatartászavar, vagy ennek különböző súlyosságú kombinációi állnak Aktivitás- és figyelemzavar, hyperkinetikus magatartászavar→gyógypedagógus, pszichopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta
Beszédfogyatékosság, mutizmus → gyógypedagógus, kizárólag logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta Látássérülés → gyógypedagógus, látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén tiflopedagógia) Hallássérülés → gyógypedagógus, hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén szurdopedagógia)
Mozgássérülés, testi fogyatékosságok → gyógypedagógus, szomatopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi neve ugyanez) Mentálisan retardált (ép értelem, nagyon alacsony intellektus, BNO F 78), súlyos tanulási zavarral küzdő gyermek → gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája – logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta Ha a testi, érzékszervi fogyatékossághoz tanulási zavar társul, annak kezelése szintén a fogyatékos-ság típusára kiképzett gyógypedagógus kom-petenciája (pl. diszlexiás mozgássérült gyermek rehabilitációja a szomatopedagógus szakember kompetencia körébe tartozik).
Kompetenciák Pszichológiai vizsgálat Oktatás Diagnózis felállítása Pszichológus Pszichológiai vizsgálat Diagnózis felállítása Terápiák Pedagógus Oktatás Nevelés Korrepetálás
Figyelmetlenség Dr. Gádoros Júlia nyomán A részletekre gyakran nem figyel, hibáit gondatlanságból véti Általában feledékeny Ha beszélnek hozzá, mintha nem figyelne Gyakran nem fejezi be a munkáját, nem utasítások mentén dolgozik
Kerüli a tartós „erőfeszítést” igénylő helyzeteket Nehezen tartja a figyelmét tevékenységei során A tevékenységekhez szükséges eszközöket gyakran elveszíti Könnyen elvonható a figyelme külső ingerek által Tevékenységeit nehezen szervezi
Hiperaktivitás – impulzitás Dr. Gádoros Júlia nyomán Sokat babrál, fészkelődik a széken Gyakran elhagyja a helyét az osztályban Rohangál vagy ugrál Túl sokat beszél Nehezen tud csendben maradni, vagy nehezen marad csendben önálló játék során, szabadidős tevékenységek közben
A kérdés elhangzása előtt válaszol Nehezére esik, hogy kivárja a sorát Olyan összképet mutat, mint akit „felhúztak” Gyakran félbeszakít másokat, esetleg „belerobban” mások játékaiba
Társuló problémák Viselkedés terén Kognitív területen Érzelmi téren Társas kapcsolatok terén
Amikor a „szörny” felütheti a fejét Beiratkozás Beszoktatási szakasz Első év 3-4. osztály Átmenet a felső tagozatba Pubertás kori problémák korábban
Ismert - ismeretlen „Mikor megyünk haza?” „Ki jön értem?” „Mit gondolnak rólam?” „Lesz-e új barátom?” „Hol a helyem?” „Egyáltalán, kik ezek, és mit tudnak rólam?”
Iskolai helyzetek Iskolaváltás Beiratkozás Tanító, osztálytársak Szabályok, házirend Feladattudat, feladattartás Részképességek
Tanulás Figyelem Tempó Követelmény Számonkérés Szabadidő
Iskolapszichológia /feladatok/ Prevenció Egyéni bánásmód Az osztályok dinamikája Összekötő kapocs
Az iskolapszichológus Iskolai problémákra alkalmazza ismereteit, szakértelmét Szakirányú, posztgraduális képzéssel bír Az iskola szervezeti keretein belül tevékenykedik Autonóm
Feladatok Információgyűjtés Közvetlen foglalkozás Konzultációk Képzés Értékelés
Együttműködés
Társas kompetenciák Célok meghatározása Kommunikáció és bizalom kialakítása, fenntartása Vezetés, döntéshozatal Konfliktusok kezelése
Attitűdök Önismeret Önelfogadás Integritás Adekvát intelligencia Határozottság, konkrétság Emberekkel való törődés Aktualizáló viselkedés
Egyéni és csoportos tanácsadás - gyerekeknek Meghallgatás Vezetés Az üzenet visszatükrözése Összefoglalás Konfrontáció Értelmezés Információnyújtás
Folyamatok és várható eredmények balkezes
Mit viszünk magunkkal? Tapasztalat Eszköztár Kapcsolatok Hatások Emlékek
Csalódások Újra tervezés Játékosság Komolyság Optimizmus Erő Találékonyság Ez mind-mind: tapasztalat!
Jó munkát, sok sikert kívánok!