frankliánus szellemben …

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösség 4. ISTEN CSALÁDJÁBAN ÉLNI
Advertisements

Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
A szabad akaratról I. V. Rész
Folyamodjatok az Úrhoz,
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A Barátság.
Ma 2009 szeptember 11. péntek, Teodóra napja van. Belső szépség a szív elrejtett embere a szelíd és csendes lélek el nem múló díszével: ez értékes az Isten.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
„Szeretettel élni és szenvedni”
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Önismeret Horváth Renáta.
A jó közérzet művészete
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A jó közérzet művészete Maria Treben.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
13 tanács egy életre.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
MIKOR TUDUNK MAGUNKRÓL?. AKKOR TUDUNK MAGUNKRÓL, AMIKOR ÉSZREVESZÜNK VALAMIT.
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Úton böjtben.
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Nagyböjt első hete.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Jézus, tiszta lényed nézve,
Nagy Istenem, ha nézem a világot,
Kapcsolat önmagammal vágyak, célok és a hit aspektusában Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral-pszichológus Budapest
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Hol is vagyunk. Elindulunk! Nemsokára „repülni fogunk”! Kérem, kapcsolják be a szellemi biztonsági övet!
BB Biblia-kör.
Jónás könyve Miért érdemes foglalkozni vele?. 1. Az Úr szólította Jónást.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Az élet igéje augusztus.
”Ne szégyelld te azt, hogy szereted az állatokat. Ne röstelled, ha egy kutya közelebb van a lelkedhez, mint a legtöbb ember akit személyesen ismersz."
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Isten mondta.
JÓ REGGELT !.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Kereszttel élni Csak az élhet igazán, aki az életet a maga valóságában tekinti. Elmélkedésünk tudatosítani akarja bennünk életünk fontos eseményeinek az.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
Az első csoda: Kánai Menyegző
Ki dolgát mind az Úrra hagyja, És benne bízik szüntelen,
Hegyeket mozdít. Beteget gyógyít. Szíveket hódít. Sebeket gyógyít.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
Győzelem a veszteség fájdalma felett. Amikor az oklahomai bombarobbantás áldozatainak családtagjai azt kérdezték Billy Grahamtől: „Miért hagyta Isten,
1. Üdvözlégy Mária, kegyelmek Anyja! Kiért az ég Ura csodáit adja. ||: Ave, Ave, Ave Maria! :||
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Az érzelmi zsarolás.
Te adtad nékem lelkemet,
…MIVEL EZ NEM NAGYON MEGY,
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Előadás másolata:

A bűn(tudat) és (fel)oldozás (kognitív) metaforái a klinikai gyakorlatban Homa Ildikó

frankliánus szellemben … az ember nem redukálható le egyik tudomány szintjére sem

le kell vetnünk a “tudomány(osság) saruit”

formális: gyóntatószék Különösen is misztérium az ember akkor, amikor belép a gyóntatószékbe. formális: gyóntatószék nem formális: bűnösség, szégyen, megbocsátás, a feloldozás érzelmi vonatkozásai.

Az ember beszélő lény, aki azért született erre a világra, hogy elmondja a történetét.

Az emberi élet történetének négy olvasata van: Minden ember élete történet, események és történések egybefűzése, összeépítése. Az emberi élet történetének négy olvasata van: a publikus történet, a privát történet, az átváltozási történet és a szent történet.

1. A bűn(tudat) nyelvi és klinikai vonatkozásai mint sokaság (annyi van, mint a bűn; több a bűne, mint a hajszála), mint rútság (ronda/rút, mint a bűn; vénebb a bűnnél; utálja, mint a bűnét), mint egy ragacsos dolog (ragad, mint a bűn; úgy ragad, mint az enyv), mint egy olyan dolog, amibe bele lehet esni (bűnbe esik), mint egy út (a bűn útjára taszít, a bűn útjára téved), súlya van, meg lehet tisztulni tőle.

A BŰN TEHER A BŰN TISZTÁTALANSÁG A TEHER nemcsak a bűn sajátja, a szomorúságot is szoktuk eszerint konceptualizálni (a szomorúság nyomja a szívünket). A BŰN TISZTÁTALANSÁG A TISZTÁTALANSÁG viszont a bűn sajátja.

Freud: a bűntudat a felettes én fegyvere, amellyel az én döntéseit befolyásolja, Otto Rank: a bűntudat félelem és szorongás attól, hogy megszakad az anya-gyermek kötődés, behaviorista nézőpont: a bűntudat az internalizált viselkedési standardokat megszegő viselkedés miatti ön-mediált büntetés

Az inter-perszonális bűntudatnak két affektív forrása lehet: az empátia és a szociális kirekesztéstől való szorongás.

2. A szégyen és bűntudat keveredése privát- publikus tengely: a szégyen inkább publikus érzelem, a bűntudat inkább privát ügy, specificitás: a bűntudat egy konkrét tettre vonatkozik, a szégyen az egész személyre, különböző viselkedéses reakciókat vonnak maguk után: a bűntudat bűnbevalláshoz, bocsánatkéréshez és a rossz jóvátételéhez vezet, a szégyen menekvéses és titkolásos viselkedéseket motivál.

sztereotípiák a lélektan vallás-ellenessége: a vallás árthat a lelki egészségnek a túlzott bűntudat-okozás valamint a bűnösség érzésének fokozása miatt a vallás lélektan-ellenessége: a bűntudat enyhítésére és feloldására irányuló törekvései miatt

3. A szégyen nyelvi és klinikai vonatkozásai kifejezések: szégyenbe esik, szégyenben marad, szégyent hoz rá, megszégyenül, elöntötte a szégyen, elsüllyed szégyenében, a szégyen pírja, ég az arcom a szégyentől, valakinek a szégyene.

A SZÉGYEN TARTÁLY (bele lehet esni, benne lehet maradni, ha feltelik, kiönt) A SZÉGYEN TŰZ (éget).

a helyzetből való kimozdulás már másképpen történik: a bűn esetében a terhet le lehet tenni, a szégyenben viszont benne maradunk, mert a szégyen belülről ül ki az ember arcára.

a szégyennek személyiségépítő hatása van egzisztencia-analitikus értelmezésben: a szégyen a személy védőruhája

a szégyen véd, a megszégyenülés kiszolgáltatottá tesz „szégyellni” és „megszégyenülni” megszégyenülés: befele való elmozdulás - aki megszégyenül, az még közelebb kerül önmagához a megszégyenülés a személy határait sérti, az intimitásából hódít el területet

a szégyen szerepe: erősség és kiszolgáltatottság

A szégyen a mezítelenség elleni ruha A szégyen a mezítelenség elleni ruha. De kiszolgáltatottá is tesz, mert hát végső soron az ember eredeti hivatása az, hogy mezítelenül járjon.

Viktor Frankl: az önmagammal való intimitás, amelyet a szenvedésben élünk meg; a mással való intimitás, amelyet a testi szerelemben élünk meg, az Istennel való intimitás, amelyet az imádságban tapasztalunk.

Az intimitás a személy egyedi értéke, a szégyen ennek az egyedi értéknek az őre. A szégyenérzet tehát saját értékességünk megéléséből ered. Aki önmagát nem értékeli, az szégyentelen.

A Jóisten először a szégyennel foglalkozott, megszólította az első emberpárt, vagyis a kapcsolatot igyekezett először helyreállítani, majd utána foglalkozott a tiltás megszegésével, a bűntudattal és a büntetéssel. Valaki saját tetteiért csak akkor fog tudni felelősséget vállalni, már létezik egy olyan személyes értékesség-érzet, amelyet a szégyen védhet.

4. A szégyen és bűntudat (fel)oldozása A bűnbevallásnak és a feloldozásnak csak akkor van értelme, ha a gyónó úgy érzi, hogy kapcsolatban van Istennel és megbízhat benne. Ha ez a kapcsolat nem létezik, a feloldozás szavai mágikus minőséget nyernek. A gyónás formalitása a regresszív igényeket elégítheti ki és ebben az esetben nem segít a személynek, hogy felvállalja a felelősséget a saját élete iránt.

5. (Meg)bocsátás és (fel)oldozás Isten bocsánata nem működik a gyónó ön-megbocsátási folyamata nélkül.

A gyónás lélektani funkciói a felsorolt indokokból adódnak: 1 A gyónás lélektani funkciói a felsorolt indokokból adódnak: 1. a bűntudat és szégyen csökkentése, 2. szociális kapcsolat keresése, 3. értelem és koherencia keresése, 4. benyomás alakítása.

Ha a gyónás csupán a katartikus szinten marad, nem lesz más, mint a „felgyülemlett gőz kieresztése”.

A medikális metafora: diagnózis – beavatkozás – kezelés a gyónás sémája: bűnbevallás – bűnbűnat – feloldozás A jogi metafora: mindannyian bűnösök vagyunk Isten ítélete előtt, a menekvést a hit megvallása adja meg

Isten megbocsátása feltétlen, az emberé viszont feltételes Isten megbocsátása feltétlen, az emberé viszont feltételes. A pszichoterápiában, éppen úgy, mint a gyónásban, a kulcsfontosságú elem az ön-elfogadás, a szégyenérzet által védett személyes érték megvallása és felvállalása. Erről szól az ember eredeti mezítelensége: a személyes értékről, amelynek megvallásához nincs szüksége ruhára.

A bűnbevallásra akkor érkezik meg a feloldozás, amikor Isten mellett saját magunk is közbelépünk.

A mi feladatunk tehát, hogy KÖZBELÉPJÜNK.