Jenei Ágnes A meggyőző kommunikáció NKE-KTK Kommunikáció előadás 2012

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
A meggyőző kommunikáció
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nemzetközi tárgyalási technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Motivációs kérdezés technikája
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
KI kommunikál kivel? Önkormányzatok polgármester, képviselők, hivatal, szóvivő, kommunikációs szakértő lakosokkal, vállalkozásokkal, civil szervezetekkel,
A kulturális intelligencia
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A meggyőző érvelés pszichológiája
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A szövegértési feladatok összeállítása
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az alapvető kommunikáció
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
..
A reklám centruma.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Jenei Ágnes A meggyőző kommunikáció NKE-KTK Kommunikáció előadás 2012

Tartalom A meggyőző kommunikáció – megközelítések A meggyőző kommunikáció – a kommunikátor A meggyőző kommunikáció – az üzenet A meggyőző kommunikáció – a befogadó Meggyőzés a médiakommunikációban: a reklám

A meggyőző kommunikáció A meggyőzést célzó kommunikáció: Az egyén tudatos törekvése arra, hogy valamilyen közlemény továbbításával megváltoztassa a másik egyén vagy egyénekből álló csoport véleményét, attitűdét, viselkedését Célja, hogy a befogadó attitűdjeinek megváltoztatásával befolyásolja a befogadó magatartását. Kiinduló feltételezés: kommunikáció/üzenet  attitűdváltozás  magatartásváltozás. A magatartás azonban nem minden esetben változik meg. (Pl. bizonyos reklámok tetszenek és a termékről is pozitív véleményünk alakul ki, azonban még sem vásároljuk meg!)

A meggyőző kommunikáció A meggyőzést célzó kommunikáció megítélhető aszerint, hogy mennyiben sikerült a kívánt viselkedést előidéznie (hatás, attitűd megváltozása) Behódolás, engedelmesség: szimpatikus, vonzó a kommunikátor, behódolunk neki, de csak jelentéktelen dolgokban és csak addig, amíg a szociális mezőnkben van. Azonosulás (identifikáció): a kommunikáció tartalmát igaznak tartjuk és megváltoztatjuk a véleményünket (attitűdünket), azaz hagyjunk magunkat meggyőzni. Belsővé válás (interiorizáció): a kommunikált értékek saját értékekké válnak (szocializáció). A professzionális kommunikátor egyszeri alkalommal nem válthat ki ilyen hatást, legfeljebb azonosulást. Ha valaki megkísérli az interiorizált értékeinket megváltoztatni, azonnal beindul a hallgatóság védekezési mechanizmusa, elutasítást, ellenállást vált ki.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – az ókori retorikai iskolák Arisztotelész A meggyőzés 3 tényezőjét különböztette meg: 1) forrás (ethos), 2) üzenet (logos), 3) a közönség érzelmei (pathos). A beszélő hitelességét alátámasztják (retorika): a forrásnak intelligenciával (gyakorlati bölcsessége, kapcsolódás a közös értékekhez) kell rendelkeznie, erkölcsös jelleműnek, valamint jószándékúnak kell lennie. Ciceró Tételesen kidolgozta a szónok feladatait 1) elkápráztatni (megteremteni a szónok hitelességét), 2) tanítani (pontosan szövegezett érveket találni az üzenet közvetítése érdekében), 3) meghatni (fölkelteni a közönség érzelmeit). „A bölcsesség ékesszólás híján nem sokat használ a nemzetnek, viszont az ékesszólás bölcsesség híján sokat árt neki”

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – a pszichoanalízis válasza Pszichoanalitikus megközelítés (Freud) a mögöttes, szimbolikus jelentéseket hangsúlyozása befolyásolni rejtett motivációkra rátapintva, szimbólumokon keresztül lehetséges Packard azt állította, hogy a hirdetések azért olyan hatásosak, mivel a pszichoanalízis módszerét használják föl (mélységszakértők). Ernst Dichter kézikönyve a hétköznapi dolgok jelentéséről: rizs – termékenység, kesztyű lehúzása – erotikus, intim jeladás, tojás – növekedés és termékenység.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – tanulás-lélektani elképzelés Az üzenetekre való visszaemlékezést növelhetjük pl. az ismétlések számának növelésével, az intenzitás fokozásával (erősebb ingerek), asszociációk kiváltásával és leleményességgel (humor, kreativitás). A tanulás legfontosabb motívuma azonban az ösztönzés: az üzenetet leginkább akkor tanuljuk meg és fogadjuk el, ha az vélt vagy valós előnnyel jár.

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tanulmányozása – kognitív megközelítés Kognitív pszichológia, kognitív megközelítés A befogadó nem passzív, hanem aktív értelmező A meggyőzés attól függ, hogyan „vesszük az adást” A negatív érvek szinte sohasem meggyőzőek, a pozitívak pedig majdnem mindig Ha nem fér össze a kapott üzenet a saját meggyőződésünkkel feszültség alakul ki (Festinger, disszonanciaelmélet) A kognitív disszonancia: pszichológiai diszkomfort érzés, ami akkor keletkezik, ha az adott személy meggyőződései, attitűdjei és cselekedetei nincsenek összhangban, inkonzisztensek. A meggyőzésre irányuló kommunikáció felhasználja az ésszerűsítés csapdáját: 1. lépés: kognitív disszonanciát teremt 2. lépés: megoldás felkínálása a bűntudat csökkentésére

A meggyőző kommunikáció A meggyőzés tényezői kommunikátor üzenet befogadó

A meggyőző kommunikáció – a kommunikátor A sikeres meggyőzés tényezői, a kommunikátor Kommunikátor akkor sikeres, ha A közönség elfogadja érzelmileg (szimpátia), továbbá hitelesnek és meggyőzőnek tartja Szimpátia azok iránt alakul ki bennünk, akik: Kellemes, jó, csodálatra méltó tulajdonságai vannak, Hozzánk hasonló érdekeik, véleményük, értékeik van, Bizonyos készségekkel, szakértelemmel, nézetekkel rendelkeznek, Pozitív attitűdökkel rendelkeznek irántunk (kedvelnek, szeretnek, elismernek bennünket). Testi vonzerő (csak lényegtelen dolgokban befolyásol!), az elvárások kultúrafüggőek Akkor érezzük szeretetreméltónak a kommunikátort, ha hozzánk hasonló Hitelesség: a közszereplők egyik leghatásosabb eszköze a hitelesség. A hitelességet, megbízhatóságot: a megjelenés a viselkedés, valamint a reputáció (hírnév) alakítja.

A meggyőző kommunikáció – az üzenet A meggyőző üzenet megfogalmazása, megszerkesztése A kommunikátornak úgy kell megfogalmaznia közleményét, hogy a szituációnak, a célnak, és a partnernek (előzetes tudásának, kulturális kompetenciájának, szükségleteinek) megfeleljen Partnerorientált kommunikáció Eszközök: Racionális érvelés (tények, adatok, összefüggések logikai levezetése, csúsztatás) emocionális ráhatás Vegyes érvelés A közlő számára a hatékony kommunikáció érdekében pontos és részletes elképzelésrendszerre van szüksége a helyzetről és a befogadóról A befogadónak hasonló képre van szüksége az üzenet jelentésének (a kommunikációs szándékok) azonosításához a közlőről.

Verbális meggyőzés Egyoldalú vagy kétoldalú, illetve „szendvics” érvelés Konklúziók implicit vagy explicit levonása Tények, adatok – hitelesség érzését kelti Névválasztás, címválasztás, megcímkézés: Nyelvezet Analógiák keresése Doromboló szavak Totális megfogalmazások Ritkaság érzésének keltése: „a készlet erejéig” Viszonzás-kérés: „te tartozol nekem” Következetesség, hagyományőrzés: „de hisz mindig így csináltuk.” Társadalmi bizonyíték: „ez az élet rendje”

Verbális meggyőzés Vonzalomra utalás: ha szeretsz, elfogadod, amit mondok” Tekintélyelv hangsúlyozása: „mert én azt mondom” Csúsztatás: „az emberek elutasítják ezt a magatartásformát; a politikusok kötelessége, hogy…” (csonka szillogizmus) Csodaígéret Örömbrigád-effektus Vakcsoport képzése Metaforák használata (fantáziát inspirálja) Ismétlés Fenyegetés, veszélyezettség érzésének keltése Szakértelem hangsúlyozása Szakértőre való hivatkozás Vélt vagy valós előnyökhöz jutás ígérete Kognitív disszonancia keltés és a megoldás felkínálása Humor, irónia

Nonverbális meggyőzés Paraverbális meggyőzés Hangsúly, hanglejtés, hangszín, ritmus, szünet Non-verbális meggyőzés: szerepelvárásnak megfelelés, szimpátia, vonzerő Testbeszéd (tekintet, mimika, gesztusok, …) Színek Öltözék, hajviselet, tárgyak, lakberendezés, illatok, státus-hatalom- és presztízsjelek

Audiovizuális meggyőzés Látványteremtés és időkezelés kameraállások, beállítások, plánok megválasztása, megvilágítás, montázstechnika, vágóképek megválasztása, különleges effektusok, számítógépes animáció célzatos használata Célja : fókuszolás, kiemelés, illusztrálás, ellenpontozás, értékelés, sűrítés Szerkesztési eszközök: tematizálás / elhallgatás interjúalany megválasztása sound bite kontextualizálás (hírpozicionálás) zene, hangeffektusok, zörejek narratív szerkezet intertextuális utalás meglepetés, rendhagyó forgatókönyv szexuális vonzerő, gyerekek, állatok

Manipulációs trükkök címkézés (rossz skatulyába helyezés) csillogó általánosság tekintély-átutalás (elismert tekintélyre hivatkozás) hamis tanúsítás (ha ő (történelmi személy) is velünk lenne…) hivatkozás a józan észre kártyakeverés (igaz és hamis információk keverése) húzóhatás kiaknázása („a többség is így gondolja”) kapcsolatteremtés vitathatatlan értékekkel (Isten, haza, család)

Társadalmi célú kommunikáció társadalmi problémákra hívja fel a figyelmet TABU figyelemfelkeltő igyekszik rámutatni a megoldásra követésre méltó értékeket közvetít szemléletváltásra ösztönöz társadalmilag hasznosabb gondolkodás és életmód elfogadására buzdít közvetlen és közvetett kommunikációs formák (reklámtól rendezvényig) •    a társadalom problémái, értékei •    szocializáció, •    szociális biztonság •    művelődés, •    egészség, egészséges életmód, megelőzés, sport, •    család-, nő-, ifjúság- és gyermekvédelem, •    társadalombiztosítás, egészségügy, egészségpénztárak •    ellátó rendszerek, mentők, •    nyugdíjbiztosítás, •    élet-, vagyon-, közbiztonság, •    környezet, környezet- és természetvédelem, •    energia-felhasználás, helyes gazdálkodás, takarékosság, •    fogyasztóvédelem.

http://www. youtube. com/watch http://www.youtube.com/watch?v=sYZs7VJaAlQ&playnext=1&list=PLD070126163103701 - k http://www.youtube.com/watch?v=vA6WB1mh9ms&NR=1&feature=fvwp - óvszer http://www.youtube.com/watch?v=VwSRV1SIb8U – pazarlás 1. http://www.youtube.com/watch?v=6AocS_UWYc0&NR=1 – pazarlás 2. http://www.youtube.com/watch?v=XOA5hee_Kyg - erőszak http://www.youtube.com/watch?v=hUnzdDk5Dgg idegennyelv http://www.youtube.com/watch?v=FoXAjOYGW0E - drog http://www.youtube.com/watch?v=ph6v83us-wc - tbc http://www.youtube.com/watch?v=Zkai4RsOanM – orosz „törődjön többet egészségével” http://www.youtube.com/watch?v=wYabDckclUU&feature=related – személyes higiénia http://www.youtube.com/watch?v=9SdYgzE60kI - AIDS http://www.youtube.com/watch?v=hxBqnELdq7c – nők elleni erőszak http://www.youtube.com/watch?v=wkzIWIMXtVY - védőoltás http://www.youtube.com/watch?v=PXvj7XW0U7Q – H1N1 kínai http://www.youtube.com/watch?v=O7ybJRxhSj8 - állatok http://www.youtube.com/watch?v=ai5tGSKFyOE – drog lány http://www.youtube.com/watch?v=39iqWS5K8jc&NR=1 – drog fiú http://www.youtube.com/watch?v=lwq53KL8aPU – nők elleni erőszak http://vorosiszap.bm.hu/?p=561 http://www.youtube.com/watch?v=NDelLlLT8Gk - élettörténet http://www.youtube.com/watch?v=zjh3WgEo4yE&NR=1 – belga dohányzás ellen http://www.youtube.com/watch?v=dDLKwyzcHtY&NR=1 - breeze http://www.youtube.com/watch?v=_Xxvhx0Tgjc - véradás http://www.youtube.com/watch?v=jaD_SE3kdW8 - norvég http://www.youtube.com/watch?v=iwu71q4MOos - ne dőlj be http://www.youtube.com/watch?v=8HH8suFvcng vakok és gyengénlátók http://www.youtube.com/watch?v=-N0xR40kN5E – dohányzás ellen 70-es évek Franciaország http://www.youtube.com/watch?v=w-JgR0uAbe0&feature=related – dohányzás ellen Fr. 2009 http://www.youtube.com/watch?v=nystXiGOQgc – anorexia http://www.youtube.com/watch?v=gGRcy-59TAU - benetton

A meggyőző kommunikáció – a befogadó lehetőségei A sikeres meggyőzés tényezői, a befogadó Ahhoz, hogy a befogadó a kommunikátor szándékát értelmezze, dekódolja, szükséges: Aktív hallgatás, figyelem A befogadó értse meg az üzenetet (megértés) Üzenetet összefoglalni Visszacsatolást kezdeményezni, visszakérdezni A hagyományos tömegkommunikációs eszközökkel szemben épp a visszacsatolás nem lehetséges, egyirányú, vertikális kommunikációt folytatnak: a kommunikátor és a befogadó viszonya aszimmetrikus. A befogadó az üzenet dekódolásához, az komm. Szándékát értelmezze - Aktív hallgatás

A meggyőző kommunikáció – a befogadó Jelentésátviteli mechanizmus: Az üzenetnek általában van egy kulturálisan elfogadott konvencionális jelentése, de a befogadó számára érvényes, egyéni jelentés a befogadáskor a befogadóban jön létre. Az ingerek, jelek észlelése szelektív: az adott pillanat szükségleteitől, korábbi szocializációtól függ; annak során tanultuk meg, mit vegyünk észre a világból, minek milyen jelentést tulajdonítsunk). Az észlelt üzenetet összekapcsolódik korábbi tapasztalatokkal, kognitív tartalmakkal.

A meggyőző kommunikáció – a befogadó szerepe az üzenet értelmezésében A jelentés-tulajdonítás változói, a befogadó állapota fizikai állapot alapvető szükségletek kielégítettek – könnyebb a meggyőzés önértékelés alacsony önértékelésű befogadók könnyebben meggyőzhetőek intelligencia, tájékozottság, motiváció a gondolkodása nehezebb dolga van a meggyőzőnek Kor, nem, társadalmi réteghez való tartozás, kulturális kompetencia, jövedelmi viszonyok A nem (nemi szerep) – máshogy tekint a világra, másképp értelmezi az üzeneteket

Befogadás: az üzenet feldolgozása Az üzenet feldolgozása, fő-, és mellékútvonalak Fő útvonal A főútvonalon a befogadó először megvizsgálja a hallott, befogadott gondolatokat és mérlegelik a jelentésüket. A főúton való haladás jelentős kognitív erőfeszítést igényel. Kerülőútvonal A befogadó olyan információkra, jelzésekre hagyatkozik, amelyek segítségével gyors döntéseket hozhat A kerülőút lehetőséget ad arra, hogy felgyorsítsuk az üzenet elfogadását vagy elutasítását anélkül, hogy fontolóra vennénk a kérdés összetevőit és központi elemeit. Főúton objektív, részletes információk, mellékúton az érzelmekre ható vagy humoros információk jutnak célba. A két út közötti választást a befogadó motiváltsága (személyes érintettség, értelmezési igény), illetve információfeldolgozási képessége (figyelemelterelő hatások, elegendő ismeretanyag) határozza meg.

Befogadó-centrikus megközelítés Minél inkább testreszabott az üzenet, minél inkább figyelembe veszi a a befogadó tulajdonságait, kompetenciáit, attitűdjeit, körülményeit korát, nemét (jövedelmi viszonyait), életstílusát, kulturális kompetenciáját, aktuális szükségleteit, annál valószínűbb, hogy a kommunikáció sikeres lesz. Mindig kérjünk és adjunk visszajelzést!!!

Kérdések? Vége