© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 MAGYAR GALLUP INTÉZET Országos Kreditmonitoring Projekt 2005.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat a hallgatók körében - ábrasor
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Humánkineziológia szak
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 26.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 Országos Kreditmonitoring Projekt 2005.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
IV. Országos Kreditfórum június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban.
1 A Kreditmonitoring oktatókra vonatkozó eredményei, tanulságai Dóka Ottó NYME, az OKT tagja.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
A tanárképzés szerkezete
Oktatási és tanulmányi kérdések a Gazdaságtudományi Karon
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A MECHANIKA TANTÁRGY OKTATÁSÁNAK MÓDSZEREI KÜLÖNBÖZŐ KÉPZÉSI FORMÁBAN Dr. Szász Gábor, Csuka Antal.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
1. ábra T HE G ALLUP O RGANIZATION BUDAPEST © 2009 The Gallup Organization FSZEK- Móricz Zsigmond Könyvtár – Nagyszeben tér 1. Közvéleménykutatás.
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 MAGYAR GALLUP INTÉZET Országos Kreditmonitoring Projekt 2005

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 2. ábra Célok Az Oktatási Minisztérium megbízásából a Magyar Gallup Intézet által végzett Országos Kreditmonitoring Projekt a kreditrendszer gyakorlati működését, alapelemei megvalósulását vizsgálja I. Allokáció, kreditkiosztás 1 kredit = 30 hallgatói munkaóra II. Akkumuláció, kreditgyűjtés Egyenletes ütemű haladás III. Időbeli mobilitás elősegítése Egyéni tanrend, rugalmas tanulmányszervezés IV. Térbeli mobilitás elősegítése Kredittranszfer, áthallgatás Hallgatók, oktatók, tanulmányi előadók tapasztalatainak és véleményének feltárása

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 3. ábra Módszertan 31 állami felsőoktatási intézmény, 134 kar Hallgatói vizsgálat l Kérdőíves, személyes adatfelvétel l Minta: állami intézménybe járó, nappali tagozatos, kredittanterves hallgató l Mintaválasztás: intézmény és képzési terület szerint rétegzett véletlen l Megbízhatóság: 95 százalékos megbízhatóság mellett - +/- 1,6 – 2,5 százalékos mintavételi hibahatár között Oktatói vizsgálat l Kérdőíves, személyes adatfelvétel l Minta: 31 állami felsőoktatási intézményből 665 oktató (312 fő “résztvevő”, 186 kreditfelelős) l Megbízhatóság: 95 százalékos megbízhatóság mellett - +/- 2,3 – 3,9 százalékos hibahatár között értelmezendők. Következtetni lehet: Országos szintre Képzési területekre Nem lehet következtetni: Intézmények közötti összehasonlításra Szakok közötti összehasonlításra

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 4. ábra Tájékozódási szokások és ismeretek a kreditrendszerrel kapcsolatban A kreditrendszer működésének értékelése A kreditek kiosztásával és a kreditgyűjtéssel kapcsolatos tapasztalatok A tanulmányok rugalmas szervezésének lehetősége A kreditek elismertetésének gyakorlata, áthallgatással kapcsolatos tapasztalatok A vizsgálat főbb témakörei

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 5. ábra Tájékozódási szokások és ismeretek a kreditrendszerrel kapcsolatban

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 6. ábra Tájékozottság, ismeretek l A nappali tagozatos hallgatók többsége tájékozott a kreditrendszer egyes elemeivel kapcsolatban, ugyanakkor nem látják át rendszerként l A félévek összeállításához szükséges ismeretekkel rendelkeznek, viszont a tanulmányok egészének szervezéséhez szükséges területeken már kevésbé tájékozottak. l A hallgatók negyedének-harmadának vannak alapvető ismeret hiányosságai a mintatanterv ajánlásait illetően. l A kreditek elismertetésének lehetőségéről, a kredittranszferről a hallgatók töredékének vannak ismeretei. l Az oktatók többsége tájékozottnak érzi magát a kreditrendszerrel kapcsolatosan, s kevéssel több, mint az oktatók felének vannak elmélyültebb tapasztalatai és ismeretei a kreditrendszer működéséről. Ugyanakkor az áthallgatással kapcsolatosan nagy fokú ismerethiány mutatható ki körükben.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 7. ábra A hallgatók kétharmada a praktikusabb és az egyes félévek megszervezéséhez szükséges ismereteiket megfelelőnek tartja, az általánosabb és a tanulmányok egészének megszervezéséhez szükséges ismereteket bizonytalanabbnak ítélik meg 4,5 % - (1: egyáltalán nem megfelelő... 5: teljes mértékben megfelelő)

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 8. ábra - Előfeltételek rendszere: 15 - Féléves tanulmányi minimum kredit:25 - Mintatanterv ajánlásai: 25 - Kumulált kredit: 30 - Kredit és a hallgatói munkaóra közötti összefüggés: 55 Súlyos ismerethiányok a hallgatók körében százalék nem tud válaszolni MINDEN TIZEDIK HALLGATÓ TUDTA PONTOSAN A KREDIT ÁLTAL JELZETT HALLGATÓI MUNKAÓRÁK SZÁMÁT

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 9. ábra A kreditek kiosztásával és a kreditgyűjtéssel kapcsolatos tapasztalatok

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 10. ábra Kiszámíthatóság, kreditgyűjtés Idő, ütemezés l A hallgatók kilencven százalékának fontos, hogy tanulmányaikat a meghatározott idő alatt és évekre előre ütemezhetően végezhessék. Ennek lehetőségét csak közepesen érzik érvényesülni intézményükben. l A hallgatói észlelés szerint nagy a tanulmányi időből való kifutás veszélye. l Az adatok szerint a hallgatók közel egyharmada elmaradásban van tanulmányaiban. l A kreditgyűjtés alapelveit az oktatók is csak közepes szinten tartják megvalósultnak. l A hallgatói munka előre ütemezésének lehetőségét megvalósultnak látják, a hallgatók időben való végzését viszont nem látják jellemzőnek. l A hallgatók előképzettségének hiányosságai, különbségei miatt a tantárgyak tartalmában az oktatók szerint egyre nagyobb részt kell szentelni az alapozásnak, ismétlésnek.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 11. ábra Allokáció Hallgatói teljesítmény l A hallgatók többsége nem tartja intézményében megvalósultnak azt az elvet, hogy a krediteknek tükrözniük kell a megszerzéséhez szükséges tanulmányi teljesítményt. ä A tantárgyak kétharmada felülértékelt kreditben, azaz a tárgy teljesítéséhez és így a kredit szerzéshez kevesebb hallgatói munkaóra szükséges, mint amit az elvben jelez. ä Ugyanakkor a tárgyak negyede nagyobb teljesítménnyel szerezhető csak meg, mint amit az értük kapott kredit igazol. l A kreditallokáció alapelveit az oktatók is csak közepes szinten tartják megvalósultnak. l A kreditek teljesítménymérő szerepét nem látják jellemzőnek.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 12. ábra Az allokáció és kredit gyűjtés elemeinek megvalósulása a fontosság tükrében – a hallgatók szerint FONTOSSÁG (NAGYON FONTOS) JELLEMZŐ (4, 5) Tanulmányok meghatározott időn belüli elvégzése Kiegyensúlyozott terhelés Azonos kredetit = azonos teljesítmény Tantárgy nehézségi fokának számszerűsítése Tanulmányi munka értékének számszerűsítése Tanulmányok évekre ütemezhetőek

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 13. ábra Az allokáció és kredit gyűjtés céljainak megvalósulása 4, 5 % (Nagyon jellemző, jellemző)

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 14. ábra Túlfutás veszélye – hallgatói gyakorlat tesztelése Eltérés a minta-tantervhez képest A félévekhez (elvégzett félév x 30 kredit) számított eltérés N=1194 Vélemény:A mintatanterv ajánlása szerint hány kreditnél kellene tartanod az elmúlt félévig? Számítás:Hány kreditet szereztél az elmúlt félévig összesen ?

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 15. ábra A kreditallokáció sikere – hallgatói gyakorlat tesztelése l Elv: magyar kredittarifa - 1 kredit = 30 hallgatói munkaóra - kontaktóra + egyéni hallgatói munkaóra (otthoni készülés) l Gyakorlat tesztelése: - tantárgy bevallott kreditértéke – kontaktóra kreditértéke = elvi hallgatói munkaóra - elvi hallgatói munkaóra – bevallott otthoni készülés órában = az allokáció által feltételezett teljesítmény és a gyakorlat különbsége

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 16. ábra 1. Tantárgy A kreditallokáció gyakorlati megvalósulása: a kredit által elismert elvi teljesítménynél Tantárgy 3. Tantárgy N=896 N=883N=862 N= Tantárgy 30 hallgatói munkaóránál (1 kreditnél) több eltérés 8-30 hallgatói munkaóra (1/2 kredit) eltérés Egyezés 8-30 hallgatói munkaóra (1/2 kredit) eltérés Kevesebb hallgatói munkaórával, könnyebben elvégezhető tantárgyak Több hallgatói munkaórával, nehezebben elvégezhető tantárgyak 30 hallgatói munkaóránál (1 kreditnél) több eltérés kevesebb energia befektetéssel szerzett kreditet: százalék megfelelő óramennyiséggel szerzett kreditet: százalék több óramennyiséggel szerzett kreditet: százalék

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 17. ábra A tanulmányok rugalmas szervezésének lehetősége

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 18. ábra Egyéni tanrend szervezése I. Hallgatói szempontok l Az egyéni tanrend kialakításában a legfontosabb a heti órarend összeállításának lehetősége és a hasznosnak ítélt tárgyak, tanárok kiválasztása l Leginkább csak az aktuális félévre koncentrálnak l Kevésbé fontos számukra a tanulmányok egészének rugalmas szervezése, a hallgatók döntő többsége a mintatanterv szerint vagy attól csak kevéssé eltérve halad. l A tanulmányok rugalmas szervezésének tényleges lehetőségét csak közepesen tartják megvalósultnak a hallgatók. ä A hallgatók majdnem fele érzi úgy, hogy a tárgyak egymásra épülését szabályozó előfeltételek túl merevek ä A legfontosabb gyakorlati korlátozó tényezőnek a meghirdetett tantárgyak időpontbeli ütközését tartják.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 19. ábra Egyéni tanrend szervezése II. Oktatói szempontok Az oktatók döntő többsége nem nyitott teljesen az önálló hallgatói tanulmányszervezés irányába, négyötödük szerint a hallgató akkor végzi legcélszerűbben a tanulmányait, ha nagyrészt a mintatanterv szerint halad (követi az intézmény ajánlásait) l Az oktatók a kreditrendszer egyéni tanrend megszervezésére vonatkozó céljait sokkal nagyobb arányban tartják intézményükre jellemzőnek, mint a hallgatók, l Összességében a rugalmas tanulmányszervezés megvalósulását a közepesnél jobbnak ítélik. ä A legfontosabb gyakorlati korlátozó tényezőnek a meghirdetett tantárgyak időpontbeli ütközését tartják.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 20. ábra Tantárgyaid összeállítását.... Tanulmányok elvégzésének módja Bázis: teljes minta, N=1496 Mikor végzi a hallgató a legcélszerűbben tanulmányait: Oktatók Hallgatók nagyrészt a mintatanterv szerint NT/NV a mintatervtől kissé eltérve a mintatervtől jelentősen eltérve Bázis: teljes minta, N=665

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 21. ábra A rugalmas tanulmány szervezés elemeinek megvalósulása a fontosság tükrében a hallgatók szerint FONTOSSÁG (NAGYON FONTOS) JELLEMZŐ (4, 5) Könnyebben elvégezhető tantárgyakat lehessen felvenni Heti órarend kialakítása Segítség az egyéni tanterv összeállításában Tanár megválaszthatósága Széles tantárgy kínálat Rugalmasan alakíthatják a tanulmányaikat Hasznos tárgyal felvétele Tantárgy elhagyása

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 22. ábra A rugalmas tanulmányszervezés megvalósulása az oktatók és a hallgatók szerint Jellemző és nagyon jellemző %

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 23. ábra Kredittranszfer A kreditek elismertetésének gyakorlata, és az áthallgatással kapcsolatos tapasztalatok

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 24. ábra Kredittranszfer l Bár a hallgatók harmada fontosnak tartja a kredittranszfert, csak töredéke él a lehetőséggel. l A legfőbb visszatartó erőnek az információhiányt tartják. l Többségükben nem tartják jellemzőnek, hogy a rendszer bonyolultsága vagy a máshol szerzett kreditek esetleges elutasítása korlátozó tényezőt jelentene. l Az áthallgatás és a kreditranszfer lehetőségét az oktatók fontosabbnak tartják a hallgatóknál, az ezzel kapcsolatos ismeretek hiányát az egyéni tanrend kialakításának harmadik legfontosabb akadályozó tényezőjének látják. l A kreditrendszer előnyei között a harmadik legfontosabbnak tartják.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 25. ábra Kreditszerzés az előző félévben és tervek a következő félévre Bázis: teljes minta, N=1496 Végzett előző félévben Tervezi következő félévre Fontos számára az áthallgatás

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 26. ábra A kreditek elismertetésének bonyolultsága – célok megvalósulása oktatók hallgatók Bázis: teljes minta, N=1496 Nagyon Nagyon bonyolult egyszerű

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 27. ábra A kreditrendszer működésének megítélése

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 28. ábra Elégedettség a kreditrendszer működésével

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 29. ábra Kreditrendszer működésének előnyei l Hallgatói értékelés 1. rugalmas tanulmányszervezés - időbeli csúsztatás, elhagyás (39) 2. személyre szabott / hasznos tanulmányszervezés (23) 3. átlátható, tervezhető, rendezett tanulmányok (11) 4. egyszerű(bb) adminisztráció (10) l Oktatói értékelés 1. rugalmas tanulmányszervezés - időbeli csúsztatás, elhagyás (23) 2. áthallgatás, kreditelismertetés (19) 3. személyre szabott / hasznos tanulmányszervezés (18) 4. átlátható, tervezhető, rendezett tanulmányok (15)

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 30. ábra Kreditrendszer működésének hátrányai l Hallgatói értékelés 1. adminisztratív, szervezési hiányosságok, „fejetlenség” (34) 2. merev keretek, kötöttség, túl erős előfeltételek (10) 3. hallgatók időzavarba kerülnek, elcsúsznak tanulmányaik végzésében (10) 4. a tanulmányok nem épülnek egymásra (8) l Oktatói értékelés 1. adminisztratív, szervezési hiányosságok, „fejetlenség” (26) 2. lazul a hallgatói fegyelem, linkké válik a hozzáállás (19) 3. hallgatók időzavarba kerülnek, elcsúsznak tanulmányaik végzésében (11) 4. a tanulmányok nem épülnek egymásra (9)

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 31. ábra Összefoglalás

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 32. ábra Összefoglalás l A tanulmányok menetében és a kredit gyűjtés gyakorlatában a hallgatók egy harmadára jellemző a lemaradás. l A megszerzett kreditek kétharmada kevesebb hallgatói munkaóra befektetéssel szerezhető meg, mint amennyit elvileg igazol l A magyar kreditrendszerben az időbeli mobilitás inkább a félévek összeállításában, s kevésbé a tanulmányok egészében jelentkezik. l A térbeli mobilitás, a szakok, az intézmények közötti átjárás a hallgatók töredékét érinti. l A hallgatói észlelés szerint a kreditrendszer inkább tanulmányokat nyilvántartó rendszerként működik és nem eszközként az egyéni lehetőségek kihasználására, a szélesebb kitekintésre.

T HE G ALLUP O RGANIZATION © 2005 The Gallup Organization 33. ábra KÖSZÖNJÜK A FIGYELMÜKET!