HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal 2013. március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
KÖSZÖNTJÜK A SZAKKÉPZÉSI TALÁLKOZÓN!
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Az oktatásigazgatás aktuális kérdései
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Somogy Megyei Intézményfenntartó Központ
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Sellyei kistérség közoktatási helyzetkép
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Közigazgatási alapismeretek
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Feladat- és felelősség- megosztás a közoktatás-irányítási rendszerben Palotás Zoltán Budapest, augusztus 26.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
A járási rendszer megújítása
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Közoktatási alapismeretek
Előadás másolata:

HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban

Az állam totális feladatellátási kötelezettsége és totális felelőssége Intézményi autonómia megszüntetése (beolvadás, gazdálkodás és munkáltatás jogának elvesztése, oktatási tartalom 90%-nak előírása) Egy központ által irányított, 198 (tankerület) oktatási igazgatóság - sohasem látott mértékű irányítási centralizáció 2 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

A feladat- és felelősségmegosztás érvényesülésének, megfelelő működésének területén az közötti időszakban mindvégig problémát okoztak: A feladatellátáshoz szükséges és elégséges finanszírozás hiánya, a rendelkezésre álló erőforrások elosztásának egyenetlensége, felhasználásának hatékonysága. A községi és kisvárosi önkormányzatok esetében a megfelelő szakmai színvonalú helyi tanügyigazgatáshoz szükséges szakapparátus hiánya, illetve elégtelen volta. 3 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

A központi és a helyi irányítás közötti megfelelő kapcsolat és együttműködés hiánya. A fenntartók és az intézmények szakmai támogatására szolgáló támogató alrendszer (pedagógiai szakmai szolgáltatások) működésének bizonytalansága, az önkormányzati szolgáltatói hálózat szétesése, a piaci és nonprofit szolgáltatói szektor minőségbiztosításának hiánya. Az önkormányzati feladatellátást és a közoktatás eredményességét kontrolláló, értékelő országos közoktatási értékelési rendszer hiánya. 4 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

Lehetséges cél a közoktatási feladat- megosztásban Újra ki kell alakítani az állam, a helyi önkormányzatok, mint a feladatellátásért felelős aktorok és az intézmények, mint a feladatellátást ténylegesen végző szervezetek közötti decentralizált feladat- és felelősségmegosztás rendszerét. 5 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

Közigazgatás és közoktatási feladatellátás A közigazgatás rendszere alapvető módon meghatározza a feladat-megosztást a közoktatásban. Centralizáció – decentralizáció dilemmája (miből mennyi?) A szubszidiaritás figyelembe vételével: A 2010 előtti önkormányzati rendszer helyreállítása? Az önkormányzati szintek (települési, területi) változatlanul hagyása? A területi önkormányzat átalakítása (járási, megyei, regionális)? A feladatellátás differenciálása a települési és a területi önkormányzatok között? 6 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

Közigazgatás és közoktatási feladatellátás A közoktatási feladatok megosztása a települési (község, város, megyei jogú város) és a területi (járási, regionális) önkormányzatok között A feladatok telepítése a szubszidiaritás elvének figyelembe vételével úgy, hogy a helyi közösségek ellenőrzése alatt legyen, biztosítható legyen a hatékony működtetés (mérethatékonyság), biztosítható legyen az eredményes működtetés (szakmai paramétereknek való megfelelés), biztosítható legyen az irányítás szakszerűsége. Biztosított legyen az ellenőrzés, az értékelés és a szakmai támogatás 7 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

A feladatok és a felelősség delegálása Az óvodai nevelés, az általános iskolai nevelés, oktatás, a gimnáziumi nevelés, oktatás, az alapfokú művészetoktatás ellátását alanyi jogon a települési önkormányzatok felelősségébe célszerű visszaadni. A települési önkormányzatok eltérő gazdasági potenciálja és a települések helyi szociológiai jellemzői miatt a tényleges feladatellátás differenciálására van szükség (mi alapján történjen? lélekszám?). Település és kötelező járási szintű intézményfenntartó társulás? Területi szervezést igénylő közoktatási feladatok – járási társulás? 8 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013

A feladatok és a felelősség delegálása A szakképzési feladatok ellátása a munkaerő-piaci igények figyelembe vételéből, továbbá a tanulók lakóhely szerinti összetételéből is következően regionális szinten működtethető eredményesen. Regionális önkormányzati fenntartás, vagy a szakképző intézmények székhelyönkormányzatai által kötelezően létrehozandó regionális szakképzési társulás? A szakképzési feladatok állami feladatellátásban való tartása - regionális szakképzési igazgatóság? 9 Oktatáspolitikai kerekasztal 2013