Az egészségügyi felsőoktatás helyzete Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés Oktatási Konferenciája Rátkai Klub Budapest VI. Városligeti fasor 38 Dr. Weltner János SE – SOTESZ – SESZ
Magna Charta Universitatum Universitate degli Studii di Bologna alapításának 900 éves évfordulója Universitate degli Studii di Bologna alapításának 900 éves évfordulója 1998 Sorbonne-i nyilatkozat Franciaország, Németország, Olaszország, Egyesült Királyság 1998 Sorbonne-i nyilatkozat Franciaország, Németország, Olaszország, Egyesült Királyság – Cél: az európai felsőoktatás szerkezetének összehangolása Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.2
A bolonyai folyamat célja A bolonyai folyamat célja az Európai Felsőoktatási Térség kialakítása. A bolonyai folyamat célja az Európai Felsőoktatási Térség kialakítása. Mi kell ehhez: Mi kell ehhez: – Az oklevelek, diplomák Összehasonlíthatósága (comparable) Összehasonlíthatósága (comparable) Összeférhetősége (compatible) Összeférhetősége (compatible) 1999-ben 29 európai ország miniszterei Bologna- ban fogadták el a Bolonyai Nyilatkozatot (Bologna declaration) 1999-ben 29 európai ország miniszterei Bologna- ban fogadták el a Bolonyai Nyilatkozatot (Bologna declaration) Csatlakozhatnak az Európai Kulturális Gyűlés (European Cultural Convention) résztvevői, mára 46 ország a részese Csatlakozhatnak az Európai Kulturális Gyűlés (European Cultural Convention) résztvevői, mára 46 ország a részese Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.3
Az egyes hazai tudományágak tudományos közleményei (ISI) Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.4 Összes ,71 CHEMISTRY ,36 CLINICAL MEDICINE ,58 PLANT & ANIMAL SCIENCE ,60 BIOLOGY & BIOCHEMISTRY ,80 ENGINEERING ,81 MATHEMATICS ,46 NEUROSCIENCE & BEHAVIOR ,57 AGRICULTURAL SCIENCES ,02 MATERIALS SCIENCE ,96 MOLECULAR BIOLOGY & GENETICS ,11 COMPUTER SCIENCE ,14 PHARMACOLOGY & TOXICOLOGY ,00 GEOSCIENCES ,41 ENVIRONMENT/ECOLOGY ,54 SPACE SCIENCE ,85 SOCIAL SCIENCES, GENERAL ,97 MICROBIOLOGY ,67 IMMUNOLOGY ,89 PHYSICS ,84 PSYCHIATRY/PSYCHOLOGY ,16 ECONOMICS & BUSINESS ,53 MULTIDISCIPLINARY ,61
Bologna működik Prioritásként jelenik meg – az oktatás és képzés révén – a humán erőforrás fejlesztésébe való befektetés (23–24. iránymutatás). Prioritásként jelenik meg – az oktatás és képzés révén – a humán erőforrás fejlesztésébe való befektetés (23–24. iránymutatás). A … rendszerek reformját alátámasztó európai folyamatok és eszközök: A … rendszerek reformját alátámasztó európai folyamatok és eszközök: – az egész életen át tartó tanulás, – az oktatás és képzés 2010 munkaprogram, – az oktatás és képzés területén meghatározott referenciaértékek (benchmarking). Az oktatási és képzési rendszerek jövőbeni oktatáspolitikai céljai: Az oktatási és képzési rendszerek jövőbeni oktatáspolitikai céljai: – a minőség és eredményesség növelése – a minőség és eredményesség növelése – a hozzáférés és esélyegyenlőség javítása – a hozzáférés és esélyegyenlőség javítása – a rendszer nyitottságának biztosítása – a rendszer nyitottságának biztosítása fogalmazzák meg, majd 2010–ig terjedő Részletes Munkaprogramot terjesztettek elő az Európa Tanács elé. („Az Európai oktatási és képzési rendszerek céljaihoz kapcsolódó részletes program”) fogalmazzák meg, majd 2010–ig terjedő Részletes Munkaprogramot terjesztettek elő az Európa Tanács elé. („Az Európai oktatási és képzési rendszerek céljaihoz kapcsolódó részletes program”) Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.5
31 ország adatai 2009 Eurydice („Felsőoktatás Európában 2009: előrelépések a bolognai folyamatban”) Eurydice („Felsőoktatás Európában 2009: előrelépések a bolognai folyamatban”) Ez alapján Európa szerte a 3 éves, 180 kredites modell lett a domináns az alapképzési szakok tekintetében, 19 ország választotta ezt a rendszert, míg 11, a 4 éves, 240 kredites formát. A mesterszakok esetében a vizsgált 31 országból 29- ben a 120 kredites, 2 éves modellt vezették be. Több országban is az orvosképzés, az építészmérnök képzés, illetve egyes művészeti képzések osztatlan képzés formájában maradtak. Ez alapján Európa szerte a 3 éves, 180 kredites modell lett a domináns az alapképzési szakok tekintetében, 19 ország választotta ezt a rendszert, míg 11, a 4 éves, 240 kredites formát. A mesterszakok esetében a vizsgált 31 országból 29- ben a 120 kredites, 2 éves modellt vezették be. Több országban is az orvosképzés, az építészmérnök képzés, illetve egyes művészeti képzések osztatlan képzés formájában maradtak Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.6
A hallgatók The Medical Students of Europe The Medical Students of Europe The International Federation of Medical Students' Associations (IFMSA) The International Federation of Medical Students' Associations (IFMSA) European Medical Students' Association (EMSA) European Medical Students' Association (EMSA) ÉSZREVÉTELEIK KIEMELT RÉSZE A minőségbiztosítási rendszerek egyesítése növelné a mobilitást és javítaná a jövőbeni orvosok minőségét A minőségbiztosítási rendszerek egyesítése növelné a mobilitást és javítaná a jövőbeni orvosok minőségét Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.7
2009 Végző EU ország Évkreditciklus Segéd Mester Orvos, művész, építész Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.8
Egyik cél a mobilitás megteremtése Március 11. Hiller: több előnnyel, mint hátránnyal jár a Bologna-folyamat Van: Van: – 25 ezren utaztak külföldi tanulmányokra, – hazánk tízezer hallgatót fogadott Cél Cél – A mobilitási rátát 2020-ig 20 százalékra emelik – A miniszter Magyarország esetében a 25 ezres létszám megötszörözését tartja reálisnak az elkövetkező évtizedben Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.9
Orvosbérek bruttó kereset bruttó bér (173 óra) órabérbruttó óranettó óra orvos szakorvos ügyész bíró ügyész / orvos 4,5 bíró/szakorv os 3, Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.10
Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.11
Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.12
Munka és távollét Hetente legalább óra Hetente legalább óra – Eszerint 10 kontaktórával a heti munkaidőt teljesítettük? – 30 szorgalmi hét – 12 hét vizsgaidőszak – 5 hét oktatói pótszabadság – 4 hét rendes szabadság – 1 hét betegség Összesen 42 hét oktatás + 10 hét távollét Összesen 42 hét oktatás + 10 hét távollét Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.13
Növekvő terhelés? Minőség??? Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.14
Ráadás Szigorlók képzése Szigorlók képzése Rezidensek, szakorvosjelöltek képzése Rezidensek, szakorvosjelöltek képzése Továbbképzések orvosoknak, szakdolgozóknak Továbbképzések orvosoknak, szakdolgozóknak Ph.d. Ph.d Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.15
Minőségmérés Minőségmérés Oktatás értéke Oktatás értéke Kiégés Kiégés A hetedik év: 58 – 51 – 44 – 37 – 30 A hetedik év: 58 – 51 – 44 – 37 – 30 Hiányok Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.16
Értékek Hazai orvos-igény kielégítése: Hazai orvos-igény kielégítése: – A beteg joggal várja el az anyanyelvi ellátást A képzés, mint szolgáltatás a nemzeti összterméket gyarapítja A képzés, mint szolgáltatás a nemzeti összterméket gyarapítja – A kiképzett ember a magasabb adója útján megtéríti a belé fektetett társadalmi kiadást A külföldi hallgatók képzése a tandíjon túl jelentős hazai piaci és állami bevételt jelent A külföldi hallgatók képzése a tandíjon túl jelentős hazai piaci és állami bevételt jelent A tudományos teljesítmény és nemzetközi jelenlét a nemzet egyik nemzetközi értékmérője A tudományos teljesítmény és nemzetközi jelenlét a nemzet egyik nemzetközi értékmérője Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.17
Bologna előnyei Hallgatói mozgékonyság javult, oktatói nem Hallgatói mozgékonyság javult, oktatói nem Nyelvtudás kissé javult, nem eléggé Nyelvtudás kissé javult, nem eléggé Megmaradt az egyciklusú képzés, és ezt fenn is kell tartani Megmaradt az egyciklusú képzés, és ezt fenn is kell tartani Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.18
Bajok A középfokú képzés vonzereje kicsiny A középfokú képzés vonzereje kicsiny A főiskolán végzett a megfizethető napi rutinhoz képest túlképzett, viszont nem is a napi rutin (ágytál) végzésére vágyik A főiskolán végzett a megfizethető napi rutinhoz képest túlképzett, viszont nem is a napi rutin (ágytál) végzésére vágyik Az OKJ képzés az egyszerű középfoknál több, a BSc-nél jóval kevesebb. A ráépülő licencvizsga rendszer drága és túlspecializál. (Képzési piac) Az OKJ képzés az egyszerű középfoknál több, a BSc-nél jóval kevesebb. A ráépülő licencvizsga rendszer drága és túlspecializál. (Képzési piac) Kiemelkedő pályavonzat és pályántartás nélkül a képzés nem fejleszthető. Kiemelkedő pályavonzat és pályántartás nélkül a képzés nem fejleszthető. Emberhiány Emberhiány Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.19
1 HBCs Ft A bérhányad a felénél kevesebbre csökkent A bérhányad a felénél kevesebbre csökkent A Kórházszövetség által kért 60 milliárd a dologi számlák kifizetésére sem lesz elég, A Kórházszövetség által kért 60 milliárd a dologi számlák kifizetésére sem lesz elég, Az emberi erőforrásokra megint nem jut Az emberi erőforrásokra megint nem jut Elveszítjük legjobbjainkat Elveszítjük legjobbjainkat Bologna és orvosképzés. Weltner János dr.20