Terbéné Szekeres Klára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Mire lehet/ne jó az iskola?
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
G M P Dr. Hetényi László.
Rehabilitáció és dementia
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Motivációs kérdezés technikája
10 RÓZSA SZÁL Önnek.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Marketing alapfogalmak
Fogd A Kezem Alapítvány
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Gyermekjogok - egy lépés előre
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Ha ezt az üzenetet megkapod …
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Idősek az idősekért Győrben
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Kispálné Horváth Mária
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Óvodai és iskolai szociális segítés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Terbéné Szekeres Klára Betegoktatás Terbéné Szekeres Klára

„Mondod nekem, elfelejtem, tanítasz engem, emlékezem, bevonsz engem, megtanulom” (Benjamin Franklin)

Betegoktatás olyan területe a gyógyításnak, amelyet minden szakember gyakorol, bár kevesen tudnak arról, hogy valójában egy függetlenedő szakterület tevékenységformáit végzik. Betegoktatásnak tekinthető minden, a beteg felé irányuló oktatási tevékenység, beleértve a terápiás tájékoztatását, az egészségnevelést és a klinikai egészségmegőrzést. Akkor sikeres, ha a beteg megtanulta a szükséges kezelési módokat és a rendszeres ellenőrzést.

Betegoktatás számos szükséglet hívta életre a XX század utolsó évtizedeiben jelentősen megváltozott az emberek egészségügyi, intézményhez való viszonya megjelennek a partnerség elemei a betegek réséről az állapotukkal kapcsolatos teljes körű tájékoztatásra való igény a betegjogok együtt járnak a beteg felelősségével

Probléma ott kezdődött, amikor nem javult a beteg magas vérnyomás váratlan közlik beteg gyógyszert szed, bízik orvos nem magyaráz-za el a betegséget beteg megnyugszik, tudatlan, elhagyja a gyógyszert 10 év múlva INFARKTUS fel sem fogja, hogy megelőzhette volna

Betegoktatás története I. Orvos-beteg kapcsolatot évszázadokon keresztül paternalista, alá-fölé rendeltség szemlélet jellemezte Orvos: nagy tudás, előírt vizsgálat, terápia, lekezelő mód Beteg: feltétel nélküli elfogadás, kiszolgáltatott szerep

Betegoktatás II. Nyugat-Európában a 70-es években kezdtek foglalkozni terápiás betegoktatással Akkor a tanácskozás a betegoktatás szervezésére a társas környezet szerepére egyéni kompetenciákra és a speciális problémákkal (öregedés, szexualitás) kapcsolatos nehézségekre irányult

Európai kitekintés Anglia- Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) önálló ambuláns központokat, ún. „walk-in” centrumokat hozott létre (páciens a diagnózissal és a kezeléssel kapcsolatos információkért, tanácsért fordulhat) Svédország- tanulócsoportokat hoztak létre a majdani oktatást végző személyek képzésére. Franciaország- háziorvosi rendszer részét képezi; jelenleg folyamatban van, hogy az egészségnevelés országos hálózatához kapcsolódva az ellátás egyéb területein is elterjedjen; 1994 óta jelen vannak a francia orvosi- és egészségtudományi képzésben a betegoktatási ismeretek; 1998 óta egy posztgraduális program is létezik.

Európai kitekintés Hollandia- háziorvosi és kórházi rendszerbe is szervesen beépült a betegoktatás; 80-as évektől speciális koordinátorok jelentek meg a kórházakban; új módszereket dolgoztak ki, képezték, motiválták a szakembereket. Betegfelvételnél mindenütt betegoktatásra szakképzett nővérek és önálló betegoktatók vannak. Háziorvos képzés része a betegoktatás. A háziorvosok részére kiadott holland kézikönyvekben mindegyik fejezet után van egy betegoktatási rész. Ezeket a betegoktatási függelékeket komputeres anyagokba, szoftverekbe is beillesztik. Fogorvosok kidolgoztak szorongó betegek számára speciális tanácsadást, oktatóprogramot, „Sajátélmény- szakértők”: akik át tudják adni másoknak a tapasztalataikat.

A szervezett betegoktatás első sikerét 1972-ben Leona Miller érte el USA-ban diabétesben ismertette a betegséget életmódbeli tanácsokat adott ismertette a kezelés sajátosságait azóta az egész világon elterjedt és mindennapi gyakorlattá vált ma már kb. 160 betegségben végeznek betegoktatást

WHO megfogalmazása szerint a Terápiás betegoktatás képessé teszi a beteget az optimális életvezetésre folyamatos tevékenység betegközpontú család együttműködése az egészségügyi személyzettel

Betegoktatás fogalma A betegek nevelő célú oktatása az a folyamat, amelyek során a beteg korábban megszerzett gyakorlatára, tudására és hozzáállására alapozva megszerzi az egészségi állapota által igényelt gyakorlatot, tudást és szemléletet, továbbá a beteggel kölcsönös kapcsolatba (interakcióba) lépve oldjuk szorongását, enyhítjük félelmét és segítjük a gyógyulását

Vagy … Betegoktatás Valamely, szakképzett ápoló által elvégezhető cselekvéssor megtanítása a beteggel, vagy a hozzátartozóval. Fontos az ismeretátadás, a cselekvéssor megszilárdítása és ellenőrzése.

Egészségnevelés – betegoktatás a két tevékenység nem állítható szembe egymással A betegoktatás nem csupán a betegséggel kapcsolatos oktatást jelenti, hanem a betegek jogaival és etikai kérdéseivel is foglalkozik

Orvoscentrikus betegoktatás Betegcentrikus betegoktatás Előírások követése Alkalmazkodás a kezeléshez Tervek a beteg számára Viselkedésváltozás Passzív beteg Függőség Szakember határozza meg a szükségleteket Betegcentrikus betegoktatás Autonómia Beteg részvétele Tervezés a beteggel együtt Erőgyűjtés Aktív beteg Függetlenség Beteg határozza meg a szükségleteket

Betegoktatás célja ismeretátadás tanácsadás, támasznyújtás tisztánlátás segítése téves elképzelések kiigazítása jártasság, készség kialakítása az emberek rávezetése, hogy lássák saját szerepüket és vállalják érte a felelősséget

Betegoktatás irányelvei I. az ismeretanyag világos, pontos, logikus legyen az oktatást felméréssel kezdjük és tervezzük meg az oktatás ütemét az ismeretátadás nyugodt környezetben történjen és a már meglévő információkra építkezzen kis lépésekben, fokozatosan haladjunk

Betegoktatás irányelvei II. megfelelő gyakorlási időt biztosítsunk bátorítsuk a beteget, hogy tegyen fel kérdéseket a hozzátartozókat vonjuk be az oktatásba minden esetben biztosítani kell a tárgyi feltételeket

Betegoktatás irányelvei III. megfelelő gyakorlási időt biztosítsunk bátorítsuk a beteget, hogy tegyen fel kérdéseket a hozzátartozókat vonjuk be az oktatásba minden esetben biztosítani kell a tárgyi feltételeket

Betegek igényei szerint vizsgálva az oktatási célokat 3 fő csoport beteg biztonsága legalapvetőbb, mi biztosítja a kezelés során? egészség fenntartása ne terjessze ki az egészséges funkciókra a korlátozottságot komfortérzés biztosítása az oktatási cél a „boldogság keresés, vagyis a komfortérzet javítása

Oktatási segédanyagok

Milyen tulajdonságra van szükségünk ahhoz, hogy hatékony oktatók legyünk? Tárgyismeret Empátia és törődés Feltétel nélküli pozitív viszonyulás Jó kommunikációs készség A tanácsadáshoz szükséges készségek

betegoktatás táborokban Betegoktatás formái egyéni csoportos betegoktatás táborokban

Egyéni betegoktatás tervezett és rendszeres testre szabott legyen megfeleljen a beteg szükségleteinek, életkorának, képességeinek, jelenlegi tudásának Előnye az egyéni oktatás lehetőséget ad a közvetlen visszajelzésre Hátránya időigényes, ezért drágább

Csoportos betegoktatás a csoport pozitív élményt ad elősegíti a fejlődést, a tudásátadást 10 fő maximum Tömegoktatás MÉDIA kizárja a személyes kommunikációt az információ nem egyénre szabott A média nem tekinthető a terápiás oktatás eszközének

Betegoktatás táborokban időtartama 7-10 nap Célja: a gyakorlati tudás fejlesztése önmenedzselés megtanítása (inj., vc, ellenőrzése) kapcsolatépítés beteg és team tagjai között

Melyik betegoktatási formát válasszuk? a betegség felfedezését követően az első, alapvető információkat egyéni oktatás keretében szükséges adni a csoportos oktatás alkalmasabb a mélyebb ismeret átadására

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!