Paradigmaváltás az oktatásban Információtechnológia és távoktatás
Távoktatás - hagyományos oktatás 1.) Oktató és oktatott egy időben egy helyen 2.) Oktató és oktatott egy időben különböző helyen 3.) Oktató és oktatott különböző időben egy helyen 4.) Oktató és oktatott különböző időben különböző helyen
Távoktatás –hagyományos oktatás a tanuló szempontjából A folyamat középpontja: Hagyományos oktatás Tanár Tanuló Interakciójuk Távoktatás Tanulási folyamat
Távoktatás -hagyományos oktatás a tanár szemponjából A tanár az ismeretek fő forrása Távoktatás A tanár szerepe kettéválik Tananyagfejlesztő Tutor – hagyományos tanár - tudásmenedzser
További lépések Nyitott tanulás Forrásközpontú tanulás Hansúly a tanuláson van A tanuló nagyfokú szabadságot élvez Forrásközpontú tanulás A tanuló forrásokat használ A tanár maga is forrása a tudásnak
Információtechnológia és távoktatás (1) Az IT mint az infomációátadás közege Az IT mint a tanulók kommunikációjának közege Aszinkron tanulási mechanizmusok ismerete Motivációs megközelítés A környezet megfelelő adaptálása Intézmények közötti szabványos csatornák A tanárok irányítanak, motíválnak, terveznek Felsőoktatási intézmények: kritikus szerep
Információtechnológia és távoktatás (2) A virtuális tanulás környezetét aktuális technolóiával támogassuk A technológia teljesítménye 18 havonta duplázódik meg HTML – SGML Együttműködés a nyílt szabványokkal A fejlesztés mozatója: Felsőoktatás helyett üzleti szektor
A környezet kiépítéséhez szükséges technológiai kategóriák Szállítási rendszerek Helyi hálózat, Internet,... Köztes réteg Autentikáció, autorizáció, személyre szabhatóság,... Alkotó réteg Szoftverfejlesztő eszközök, multimédia fejlesztő rendszerek,... Adminisztratív támogatás
Távoktatás – hagyományos oktatás A klasszikus távoktatás rendszerszemlélete: a tanár szerep változása Az IT-vel támogatott távoktatás hatása: Professzionalizálódás Létszámok növekedése Költségek növekedése Hatékonyság növekedése
Paradigmaváltás Hagyományos oktatás paradigmája: A tananyag érthetősége, szépsége a tanár és diák interakciója, diákok egymás közti kommunikációja A távoktatás (és más tényezők) hatására a mai paradigma: Hatékonyság mindenek előtt