Könyvtári és Informatikai Szövetség Könyvtárak együttműködése minőségi szolgáltatások biztosítása érdekében Zalainé dr. Kovács Éva Könyvtári és Informatikai Szövetség E-mail:ekovacs@omega.kee.hu INTERNETFIESTA 2002. március 22-23.
Könyvtárak együttműködése minőségi szolgáltatások biztosítása érdekében Az együttműködés kulcsa - a körülmények ismerete - a közös érdek felismerése Az együttműködés lehetőségei - társadalmi - szakmai - nemzetközi
Külföldi könyvtári-információs trendek Globalizáció – egységesedés Az információs és kommunikációs technológia (ICT) fejlődése – új lehetőségek az együttműködésben, új szolgáltatásokban Könyvtárhasználók száma nő Növekvő elvárások A privát információs szektor jelenléte
Külföldi könyvtári-információs trendek Piaci követelmények a non-profit intézményektől Költséghatékonyság előtérbe kerülése A tudás-alapú társadalom hatása A könyvtárak szerepének változása – válságból új szerepkör – kormányzati elvárások
Hazai könyvtári-információs trendek Integrálódás az EU-hoz Az információs és kommunikációs technológia előretörése Jogi szabályozás jelentőségének és hatásának növekedése Minisztériumi fejlesztések a könyvtári rendszer működése érdekében
Hazai könyvtári-információs trendek A könyvtár az információs társadalom alapintézménye Integrálódás a könyvtárak között és a könyvtárügyön belül Az oktatásügyhöz kapcsolódó könyvtárak szerepének növekedése Az életen át tartó tanulás hatása a közművelődési könyvtárakra
Hazai könyvtári-információs trendek A gyűjtemény teljessége helyett a hozzáférés biztosítása – ODR A költségvetési források szűkülése – a pályázatok szerepének növekedése Új együttműködési formák kialakulása
Az együttműködés érdekének felismerése Érdek – valamilyen szükséglet kielégítése szempontjából hasznos, fontos dolgok vagy ismeretek megszerzésére, előnyök biztosítására irányuló igény. Az érdek objektív, ha tényleges, reális szükségleteket tükröz.
Lehetséges érdekek Szakmai – pl. állománygyarapítás, közös katalogizálás Gazdasági –konzorcium Társadalmi – közös szakmai vélemény nyilvánítás, közös érdekképviselet
Az együttműködés lehetőségei Együttműködés csak ott van, ahol érdek van Együttműködni csak jól megfogalmazott stratégiai elképzelések mentén lehet Az együttműködés alapja az egymás iránti kölcsönös bizalom, a mások véleményének tiszteletbentartása, a konszenzusra való hajlam lehet
Az együttműködés lehetőségei Az együttműködés célja Az erők összpontosítása A források összeadása Hatékonyság növelése Párbeszéd kialakítása Közös fellépés szakmai kérdésekben
Az együttműködés lehetőségei Az együttműködés haszna Magasabb szintű szolgáltatások Hatékonyabb, olcsóbb szolgáltatások Szakmai kérdésekben konszenzusra jutás Szakmai presztízs növekedése Szakmai és emberi kapcsolatok erősödése
Az együttműködés lehetőségei Szakmai együttműködés a könyvtári rendszer egészét átfogó – ODR részterületeket átfogó – MOKKA, VOCAL közgyűjteményi terület – Telematika pályázat
Az együttműködés lehetőségei Társadalmi együttműködés - országos szakmai ernyőszervezetek - IKSZ, MKE - Összefogás a könyvtárakért- program közös cél érdekében
Az együttműködés lehetőségei Nemzetközi együttműködés - British Council – Magyar Ösztöndíj Bizottság támogatásával 3éves minőségbiztosítási projekt - NKÖM-BC együttműködés – Age of New Learning – könyvtárak, levéltárak és múzeumok együttműködése