A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Bella Balázs Stratégiai igazgató MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
Tartalom Általános szervezeti struktúrák, jogszabályok A MÁV szervezeti stratégiai céljai A MÁV strukturális átalakításának lépései A MÁV Csoport jövőképe 03 - 05 06 - 07 08 - 14 15 Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Általános szervezeti struktúrák - egységes vállalat vs. vállalatcsoport Konszern vállalat Központ Konszern központ A divízió B divízió C divízió A divízió B divízió C divízió ? Megtakarítási lehetőségek Belső rugalmasság Irányítási struktúra egyszerűsége Stratégiai rugalmasság Pénzügyi rugalmasság Üzleti rugalmasság Transzparencia Innováció Holding központ A divízió B divízió C divízió Holding vállalat Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
? A vasútvállalatok szervezeti felépítését meghatározó főtevékenységek ÖBB, DB, FS, SBB Integrált vasútvállalat Személy-szállítás Áru-fuvarozás Vontatás Pálya-vasút ? NS, CD ZSSK C. Railtrack Személyszállító-, árufuvarozó, infrastruktúra üzemeltető vasútvállalat Személy-szállítás Áru-fuvarozás Pálya-vasút Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A MÁV szervezeti felépítését befolyásoló jogszabályok 91/440EGK irányelv az infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások számviteli és szervezeti szétválasztásáról 2001/12EK irányelv a személyszállítási és az árufuvarozási tevékenység legalább számviteli szétválasztásáról 34/2003. (V.28.) GKM-PM együttes rendelet számviteli értelemben elkülönítette a vasúti társaságok szervezeteit 2185/2005. (IX.9.) Kormányhatározat rendelkezik a MÁV ZRt. által végzett vasúti árufuvarozási tevékenység kiszervezéséről, a MÁV ZRt. önálló infrastruktúra-kezelő, illetve személyszállítást végző társaságokra való szétválasztásáról, a melléktevékenységek fokozatos privatizációjáról 2005. évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről megteremtette a többszereplős vasúti közlekedési rendszer kialakításának és működtetésének törvényi szintű feltételrendszerét 2130/2006. (VII.24.) Kormányhatározat rendelkezik a MÁV ZRt. MÁV Cargo Zrt-ben meglévő részesedésének értékesítéséről Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A MÁV Csoport tevékenységei Küldetés A MÁV Csoport színvonalas vasúti szolgáltatások nyújtásával, az utasok, az ügyfelek és a költségvetés teherbíró képességének megfelelő finanszírozási igény mellett segíti elő a társadalmi közlekedési igények kielégítését, Magyarország versenyképességének növelését. Filozófia, értékek A MÁV Csoport tevékenysége során utasait és ügyfeleit helyezi a középpontba, az ügyfélközpontú szolgáltatások nyújtása során épít munkavállalói évtizedes tapasztalatára, a vasutas társadalom szakmai elhivatottságára. Tevékenységi területek A MÁV Csoport mint vasúti szállítási vállalatcsoport személyszállítási, vasúti infrastruktúra, vontatási, járműjavítási, logisztikai és állomási szolgáltatásokat nyújt. Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A vállalatstruktúra átalakítása a MÁV stratégiájának kiemelt eleme Teljesítmény Szervezet Piaci részesedés megőrzése Piaci teljesítmény növelése Versenyképes vállalati struktúra Összehangolt csoportműködés CÉL Ügyfél-centrikus szolgáltatásfejlesztés Eszközállomány korszerűsítése Cégstruktúra átalakítása Irányítási rendszer átalakítása ESZKÖZ ESZKÖZ Szerződéses alapú finanszírozás Új finanszírozási formák alkalmazása Méret-optimalizáció Folyamat-optimalizáció Stabil pénzügyi háttér Fejlesztési források biztosítása Költséghatékony működés Átlátható folyamatok CÉL Finanszírozás Működés Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A MÁV Csoport szervezeti felépítésével kapcsolatos stratégiai célok Versenyképes vállalati struktúra kialakítása Üzleti tevékenységek és a központi irányítás szétválasztása Felelős, tiszta profilú, jogilag önálló üzleti egységek létrehozása Letisztult üzletrész-portfolió kialakítása A tagvállalatok tevékenységének összehangolása Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A holding szervezeti struktúra választásának indokai A rendszer transzparenciájának növekedése (valós költségviszonyok feltárása) A csoporttagok működési hatékonyságának javulása A vállalatcsoport optimális finanszírozása A fejlesztési erőforrások csoportszintű optimumot eredményező allokálása Vállalati felelősség, költség- és piacérzékenység megteremtése (vállalati kapcsolatok szerződéses alapokra helyezése) Tőkebevonás lehetősége A MÁV Csoport egységes irányítása, képviselete Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Központi szolgáltatások Az szervezeti átalakítás megvalósult lépései I. – Üzletágak létrehozása 2003 Központi irányítás Központi szolgáltatások Pályavasút Személy-szállítás Árufuvarozás Gépészet Leány-vállalatok Strukturális változások: 2003: A társaságirányítást és a társasági szolgáltatásokat magában foglaló konszern típusú irányítási központ kialakítása Üzletágak divizionális struktúrába szervezése, pályavasúti, személyszállítási, árufuvarozási, gépészeti üzletágak létrehozása Önálló számviteli elszámolási rendszerek kialakítása Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Központi szolgáltatások Egyéb leány-vállalatok A szervezeti átalakítás megvalósult lépései II. – Jogilag önálló üzletágak létrehozása 2008 Központi irányítás Központi szolgáltatások Pályavasút MÁV-START Zrt. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. Egyéb leány-vállalatok MÁV Cargo Zrt. Strukturális változások: 2006. január 1.: Árufuvarozási Üzletág jogi önállósítása (MÁV Cargo Zrt.) 2007. július 1: Személyszállítási Üzletág jogi önállósítása (MÁV-START Zrt.) 2008. január 1.: Gépészeti Üzletág szétválasztása, önálló vontatási (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.), valamint járműjavítási- és karbantartási társaság (MÁV-GÉPÉSZET Zrt.) megalakítása Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Központi Szolgáltató Kft. Egyéb leány-vállalatok A szervezeti átalakítás tervezett lépései - A MÁV holding kialakítása 2010 Központi irányítás MÁV-Pályavasút Zrt. MÁV-START Zrt. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. Központi Szolgáltató Kft. Egyéb leány-vállalatok Strukturális változások: 2009: Központi szolgáltató társaság létrehozása (Központi Szolgáltató Kft.) 2010: Pályavasút Üzletág jogi önállósítása (MÁV-Pályavasút Zrt.) 2008-2009: Holding központ kialakítása 2008- Nem stratégiai részesedések értékesítése (folyamatos) Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
A MÁV Csoport értéklánc alapú szerkezeti felépítése Új szervezeti-működési keret – holdingközpont kialakítása Személyszállítás INFRA START TRAKCIÓ A MÁV Csoport értéklánc alapú szerkezeti felépítése Pályavasút Gépészet HOLDING Stratégia, Pénzügy Biztonság Környezetvédelem HR, Jog, Kommunikáció Vagyonkezelés Adósságkezelés KÖZPONT PÁLYA- KARBANTARTÓ JÁRMŰ- KARBANTARTÓ INGATLAN- GAZDÁLKODÁS EGYÉB LEÁNYVÁLLALATOK KÖZPONTI SZOLGÁLTATÁS Nem alaptevékenység Nem alaptevékenység Nem alaptevékenység Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
2010 Központi irányítási funkciók, területek Szakmai irányítás Pénzügyi irányítás Stratégia és fejlesztés Egyéb irányítási funkciók Egyéb nem irányítási funkciók operatív vasútüzemi koordináció; vasút-, üzem-, vagyonbiztonság fenntartása; szakmai képzés, HR-utánpótlás biztosítása; környezetvédelem csoportszintű szabályozás; ellenőrzés; hazai és külföldi képviselet; kommunikáció csoportszintű finanszírozás; tervezés és kontrolling; hatékonyság- javítás stratégiai tervezés; fejlesztési tervek, koncepciók összehangolása, csoportszintű optimalizálása vagyonkezelés (leányvállalatok, ingatlanállomány); adósságállomány kezelése MÁV-Pályavasút Zrt. MÁV-START Zrt. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. Központi Szolgáltató Kft. Egyéb leány-vállalatok Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Közszolgáltatási szerződés MEGBÍZHATÓ ÉS KISZÁMÍTHATÓ A MÁV Csoport jövőképe VERSENYKÉPES SZOLGÁLTATÓ Közszolgáltatási szerződés Adósságkezelés Műszaki fejlesztés Működés-fejlesztés KONSZOLIDÁCIÓ MODERNIZÁCIÓ MEGBÍZHATÓ ÉS KISZÁMÍTHATÓ az utasok, az ügyfelek, a tulajdonos számára MUNKÁLTATÓ a vasutas dolgozók számára Eger, 2008. október 7. MÁV CSOPORT
Köszönöm a figyelmet!