2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
PTE ÁOK Magatartástudományi Intézet
Pénziránytű – Alapítvány a Tudatos Pénzügyekért
Tájékozott ügyfél – felkészült közvetítő FBAMSZ X. Jubileumi Konferencia szeptember 24. Szalay György MNB, Pénzügyi kultúra központ.
Szalay György MNB, Pénzügyi kultúra központ
Gazdasági és vállalkozási ismeretek tanítása a Junior Achievement Magyarország Alapítvány programjával Bátán Báta, május 20.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
Machánné Tatár Rita Szeged, november 23.
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Tudatos Pénzügyekért Alapítvány – célok és tervek dr. Várhegyi Éva az alapítvány kuratóriumának elnöke Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, 2008.
Könyvtárhasználati verseny
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
1 Vállalkozásfejlesztés - gyakorlati javaslatok Dr. Imreh Szabolcs SZTE GTK.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
A gazdaságról, a mindennapi pénzügyekről egyszerűen a évfolyamon tanító pedagógusoknak című akkreditálás alatt álló tanártovábbképzésről Szűcs Tamás.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
Pénziránytű – Alapítvány a Tudatos Pénzügyekért
Dr. Istvánovics Éva ügyvezető igazgató - Piacfelügyeleti igazgatóság A PSZÁF pénzügyi fogyasztóvédelmi tevékenysége és a témához.
Megtakarítás, befektetés, öngondoskodás Dr. Mohai György Budapesti Értéktőzsde Zrt. Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, október 2.
Mit tesz az MNB a pénzügyi kultúra fejlesztéséért?
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A kerettantervek fejlesztése
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
PÉNZÜGYI ISMERETEK A SULINETEN Dávid Zsuzsa Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
BEVEZETŐ.
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
AJÁNLÁSOK AZ AKTÍV ÉS FELELŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁGRA NEVELÉS STRATÉGIÁJÁHOZ A Stratégia készítő bizottság tagjai: Falus Katalin Galambos Rita Kende Ágnes Mihály.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Előadás másolata:

2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár Gyakorlati tapasztalatok és kihívások a pénzügyi ismeretek oktatása terén 2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár

A téma aktualitása - általában NAT 2007 - közoktatás A mindennapi életünk, döntéseink része Az önálló életvitel eszköze Az általános műveltség egyik összetevője

A téma aktualitása – 2008-2009 VÁLSÁG ? A lakosság eladósodása – magas a devizahitelek aránya – növekvő terhek - egyéni – társadalmi problémák Nincs megtakarítás - makrogazdasági összefüggések – nincs beruházási forrás Dráguló hitelek

Ki ad választ? PSZÁF MNB Tőzsde – Öngondoskodás alapítvány Büntetésekből szedett forrásból évek óta készülnek segédanyagok – nyilvános, elérhető, alkalmazása önkéntes MNB Felmérés a fiatalok pénzügyi kultúrájáról 2006 Monetary vetélkedő Az életciklus pénzügyei (pl.: AKG) Tőzsde – Öngondoskodás alapítvány tőzsdejáték MNB- Tőzsde Beni-Ani - fiatalabbaknak, nem tanévre szóló POP Bankok (cd, kiadványok, közvetett próbálkozások – JAM) Közoktatás: nincs általános és kötelező válasz

Az életciklus pénzügyei – AKG-s tapasztalatok 12-szer 80 perc, délutáni sáv 15-fős csoport (ideális) Felső-középosztály gyerekei (nem reprezentatív) Kimondottan érdeklődők, sőt érdekeltek voltak

folytatás Gazdasági alapfogalmak ismerete szükséges (piac, jövedelem, vagyon, befektetés, stb.) Napi aktualitások követése elengedhetetlen Törekedni kell a módszertani paletta további színesítésére A rendelkezésre álló idő szűkös volt A kezdeményezést illetően a tanulói visszajelzések egyértelműen pozitívak voltak Az oktatási anyagot érthetőnek, lényegre törőnek tartották

POP - Pénzügyi Oktatóprogram Készítők – középiskolai tanárok Szakmai támogatás és kontroll – MNB, Tőzsde Témakörök: I. Bevezetés: gazdálkodás, a piacgazdaság (6) II. Pénz: mibenléte, története (6) III. A piacgazdaság szereplői: háztartások - vállalatok – állam (16) IV. A pénzpiac (12) V. Mérlegelj és dönts! (20)

A gazdasági (pénzügyi) nevelés tartalma - NAT A gazdálkodás és a pénz világára vonatkozó tudás - az általános műveltség része a javaikkal okosan gazdálkodni képes egyének - működő demokrácia, - életképes piacgazdaság pozitív attitűd alakuljon ki az értékteremtő munka, a javakkal való gazdálkodás és a gazdasági ésszerűség iránt

Tudatos fogyasztó Döntési képesség – kockázat, előny hátrány, időtávok Erőforrásokkal, pénzzel való gazdálkodás képessége Hitelek – megtakarítások – egyéni, társadalmi kérdései

A pénzügyi, gazdasági, vállalkozási (?) nevelés iskolai stratégiái Mi kerüljön a Pedagógiai programba? – változatok: Maximális cél: minden diákra terjedjen ki Az érdeklődőkre terjedjen ki - választható Legyen jelen az iskola mindennapi életében - iskolaszövetkezet, diákvállalkozás Alkalomszerűen jelenjen meg – rendezvények, akciók, játékok, ki képviselje? of (?) Tananyag- tanári feltételek ?

Tantárgy ? Általános iskolában – Életvitel –Háztartástan - ? Beni-Ani – SDT Gazdasági ismeretek a középiskolában – két éves, érettségire akkreditált tantárgy Életciklus pénzügyei – pályázat Tudatos vásárló … A szakképzés egyik tantárgya Szakmai orientáció, alapozó (?)

Szakkör? Érdeklődésen alapuló Nem évfolyamhoz kötődő Külső szakember (szülő) bevonása lehetséges Programja? JAM füzetek Kapható tankönyvek … (ma már a POP is a kínálatban) Versenyre, játékra szervezett?

Merre menjünk? - Kell egy pénziránytű …