2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár Gyakorlati tapasztalatok és kihívások a pénzügyi ismeretek oktatása terén 2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A téma aktualitása - általában NAT 2007 - közoktatás A mindennapi életünk, döntéseink része Az önálló életvitel eszköze Az általános műveltség egyik összetevője
A téma aktualitása – 2008-2009 VÁLSÁG ? A lakosság eladósodása – magas a devizahitelek aránya – növekvő terhek - egyéni – társadalmi problémák Nincs megtakarítás - makrogazdasági összefüggések – nincs beruházási forrás Dráguló hitelek
Ki ad választ? PSZÁF MNB Tőzsde – Öngondoskodás alapítvány Büntetésekből szedett forrásból évek óta készülnek segédanyagok – nyilvános, elérhető, alkalmazása önkéntes MNB Felmérés a fiatalok pénzügyi kultúrájáról 2006 Monetary vetélkedő Az életciklus pénzügyei (pl.: AKG) Tőzsde – Öngondoskodás alapítvány tőzsdejáték MNB- Tőzsde Beni-Ani - fiatalabbaknak, nem tanévre szóló POP Bankok (cd, kiadványok, közvetett próbálkozások – JAM) Közoktatás: nincs általános és kötelező válasz
Az életciklus pénzügyei – AKG-s tapasztalatok 12-szer 80 perc, délutáni sáv 15-fős csoport (ideális) Felső-középosztály gyerekei (nem reprezentatív) Kimondottan érdeklődők, sőt érdekeltek voltak
folytatás Gazdasági alapfogalmak ismerete szükséges (piac, jövedelem, vagyon, befektetés, stb.) Napi aktualitások követése elengedhetetlen Törekedni kell a módszertani paletta további színesítésére A rendelkezésre álló idő szűkös volt A kezdeményezést illetően a tanulói visszajelzések egyértelműen pozitívak voltak Az oktatási anyagot érthetőnek, lényegre törőnek tartották
POP - Pénzügyi Oktatóprogram Készítők – középiskolai tanárok Szakmai támogatás és kontroll – MNB, Tőzsde Témakörök: I. Bevezetés: gazdálkodás, a piacgazdaság (6) II. Pénz: mibenléte, története (6) III. A piacgazdaság szereplői: háztartások - vállalatok – állam (16) IV. A pénzpiac (12) V. Mérlegelj és dönts! (20)
A gazdasági (pénzügyi) nevelés tartalma - NAT A gazdálkodás és a pénz világára vonatkozó tudás - az általános műveltség része a javaikkal okosan gazdálkodni képes egyének - működő demokrácia, - életképes piacgazdaság pozitív attitűd alakuljon ki az értékteremtő munka, a javakkal való gazdálkodás és a gazdasági ésszerűség iránt
Tudatos fogyasztó Döntési képesség – kockázat, előny hátrány, időtávok Erőforrásokkal, pénzzel való gazdálkodás képessége Hitelek – megtakarítások – egyéni, társadalmi kérdései
A pénzügyi, gazdasági, vállalkozási (?) nevelés iskolai stratégiái Mi kerüljön a Pedagógiai programba? – változatok: Maximális cél: minden diákra terjedjen ki Az érdeklődőkre terjedjen ki - választható Legyen jelen az iskola mindennapi életében - iskolaszövetkezet, diákvállalkozás Alkalomszerűen jelenjen meg – rendezvények, akciók, játékok, ki képviselje? of (?) Tananyag- tanári feltételek ?
Tantárgy ? Általános iskolában – Életvitel –Háztartástan - ? Beni-Ani – SDT Gazdasági ismeretek a középiskolában – két éves, érettségire akkreditált tantárgy Életciklus pénzügyei – pályázat Tudatos vásárló … A szakképzés egyik tantárgya Szakmai orientáció, alapozó (?)
Szakkör? Érdeklődésen alapuló Nem évfolyamhoz kötődő Külső szakember (szülő) bevonása lehetséges Programja? JAM füzetek Kapható tankönyvek … (ma már a POP is a kínálatban) Versenyre, játékra szervezett?
Merre menjünk? - Kell egy pénziránytű …