KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – Győr, 2010. október 14-15. Horváth Dániel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat október 2. TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
Advertisements

Helyi Érték – Értékhely! KEOP /B/
Az iskolai szociálismunka
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola, mint Ökoiskola
az általános iskolákban
A nevelési-oktatási programmal elérni kívánt fejlesztési célok • A felnövekvő nemzedék egészséges életmódra nevelése, • a szabadidő természetben történő.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
„Zöld Kampusz Zalaegerszeg” mintaprojekt tanösvényének bemutatása
Napocska Napköziotthon
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Környezeti szemléletformálás
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT VÁLTOZÁSAI X. Országos Neveléstudományi Konferencia november 4-6. Budapest Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
ÖKO iskola, de hogyan?. Miért akart az iskola pályázni? Iskolai élet TevékenységekPÁLYÁZAT Fenntartói támogatás.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A vidéki tér sikertényezői
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Civil Kezdeményezések Programja
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A MAGYARORSZÁGI ÖKOISKOLA HÁLÓZAT Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig Nemzetközi tudományos konferencia április 1-2. Győr Horváth Dániel NYME.
KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRA NEVELÉS LEHETŐSÉGEI AZ ÖKOISKOLÁKBAN NYME-EMK Tudományos Doktorandusz Konferencia – Sopron, április 13. Témavezető: Kovátsné.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A KMMSTG ökoiskola fejlesztési munkájának bemutatása Néhány pontos ö/o/koskodás: Iskola rövid története Innovativitás és a KMMSTG Ökoságunk kezdete A kritériumrendszer.
EU-s források ökoiskolák számára Takács Eszter Könczey Réka Budapest, június 6. Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Fenntarthatóság, környezettudatosság
Iskolakert.
ÖKOISKOLA, ÖKOISKOLA-HÁLÓZAT Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége Erdei Óvoda-Iskola Program Érdekegyeztető Tanács 2009.november.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Az új ökoiskola kritériumrendszer Varga Attila
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – KÖRNYEZETTUDATOS ÉRTÉKEK AZ ÖKOISKOLÁBAN Apáczai Napok – Győr, október Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi Doktori Iskola Környezetpedagógia Doktori Program

Az ökoiskolákról Ökoiskolák: olyan (köz)oktatási intézmények, melyek működését minden téren áthatja a fenntarthatóság elve Tanórán Tanórán kívüli iskolai tevékenységek során Iskolán kívüli tevékenységek során Az iskola mindennapi működése (anyag- és energiafelhasználás, étkeztetés) terén Az iskolai alapdokumentumokban Fenntarthatóság: a jelen szükségleteit olyan szinten elégítjük ki, hogy azzal nem tesszük lehetetlenné a jövő nemzedékek számára majdani szükségleteik kielégítését.

A Magyarországi Ökoiskola Hálózat A Hálózat 2000-ben jött létre a ENSI (Environment and School Initiatives - Iskolai Környezeti Nevelési Kezdeményezések) égisze alatt A Hálózat kialakulását segítették: Már a NAT első változata (1995) is foglalkozott a fenntarthatóság pedagógiájával ENSZ (2002): A 2005 és 2014 közti időszak legyen a fenntarthatóságra nevelés évtizede Közoktatási törvény (2003): minden iskolában kötelező környezeti és egészségnevelési program 2005 óta ismeri el az OKM (jelenleg: NEFMI) és a KvVM (jelenleg: VM) Ökoiskola Címmel ezen iskolák tevékenységét A 3 évre szóló, megújítható Cím közvetlen anyagi támogatással nem jár

A Magyarországi Ökoiskola Hálózat

Az ökoiskola pályázat Az Ökoiskola Cím pályázati úton nyerhető el A pályázat leglényegesebb eleme: 2005 és 2009 között: az iskola vállalásait bemutató táblázat. Kategóriák (már teljesült – teljesítendő – nem teljesíthető); jelölendő tényezők (dokumentum – felelős – határidő) 2010-től: az iskola fenntarthatóság terén elért eredményeit bemutató önértékelési táblázat. A kritériumcsoportok döntő részében csak a már teljesült kritériumokat lehet jelölni Pontozás alapján ítélik oda a címet

Kritériumrendszer ( ) A között alkalmazott kritériumrendszer tartalmi csomópontjai (kritériumcsoportjai): Általános elvárások Tanítás-tanulás Személyes feltételek, belső kapcsolatok Tanításon kívüli tevékenységek Társadalmi kapcsolatok Fizikai környezet Iskola működtetése Iskola saját kritériumai

Kritériumrendszer (2010-) A 2010-től alkalmazott kritériumrendszer tartalmi csomópontjai (kritériumcsoportjai): Alapdokumentumok Szervezeti feltételek Pedagógiai munka Iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség, közvetlen környezet Az iskola arculata és specialitásai Vállalások

Környezettudatos értékek Környezettudatos értékek: a fenntarthatóság környezeti és társadalmi megvalósulását elősegítő tényezők összessége. Környezettudatos értékek az ökoiskolában: ahogy az ökoiskola definíciója is megmutatta, ezek az intézmények működésük minden területén igyekeznek a környezettudatos értékeket követni A környezettudatos értékekről képet alkothatunk az ökoiskola kritériumrendszer vizsgálatával (ez általános képet ad – erről lesz szó) Vizsgálható az ökoiskolák „jó gyakorlatainak” tükrében Vizsgálható helyszíni szemlék, vezetői interjúk során

Környezettudatos értékek megjelenése az ökoiskola kritériumrendszerben A (jelenlegi) kritériumrendszer igen heterogén, több nagy kategóriát érint Több olyan kritériumcsoportot is találunk, mely nem az értékeket, hanem a szervezeti és működési kérdéseket helyezi előtérbe A legkézzelfoghatóbb környezettudatos értékek a következő kritériumcsoportokban jelennek meg: Pedagógiai munka Az iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség, közvetlen környezet

Környezettudatos értékek a pedagógiai munkában Ebben a kritériumcsoportban főként a fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos értékek jelennek meg: Környezeti és fenntarthatósági témák részletes megismerése Természet tanulmányozása, megismerése Egészséges életmódra nevelés Aktív részvétel – gyakorlatközeliség Megjelennek ugyanakkor egyéb, a környezettudatosságot kifejező értékek is, kisebb számban: Energiatakarékosság Anyagtakarékosság Fenntartható közlekedés

Környezettudatos értékek az ökoiskolák működtetésében I. E kritériumokban főként olyan értékek érhetők tetten, melyek az iskola fenntartható működésével kapcsolatosak: Anyagtakarékosság Energiatakarékosság Fenntartható hulladékgazdálkodás Fenntartható közlekedés Tudatos fogyasztói magatartás E kritériumok megvalósítása esetenként jelentősebb beruházásokat igényel, ezért ezek megvalósítása sokszor problémát okoz az iskoláknak.

Környezettudatos értékek az ökoiskolák működtetésében II. Kisebb számban ugyan, de megjelennek olyan kritériumok is e csoportban, melyekben fellelhetők az alábbi környezettudatos értékek: Közösségi élet kibontakoztatása Kooperáció elősegítése Élhető mikrokörnyezet megteremtése Egészséges életmódra nevelés Természet tanulmányozása, megismerése

Környezettudatos értékek megjelenése a kommunikációban A kritériumcsoportban az ökoiskola külső és belső kommunikációját, kapcsolatrendszerét érintő kritériumok találhatók. A bennük fellelhető, fenntarthatósággal kapcsolatos értékek: Kooperáció elősegítése Közösségi élet kibontakoztatása Környezeti és fenntarthatósági témák részletes megismerése

Környezettudatos értékek az együttműködések kritériumcsoportjában A kritériumcsoportban döntően kétféle, környezettudatosságot elősegítő érték mutatkozik meg: Kooperáció elősegítése Közösségi élet kibontakoztatása

Környezettudatos értékek a helyi közösség, közvetlen környezet kritériumcsoportjában A kritériumcsoport elsősorban az ökoiskola helyi, lokális (közösségformáló) szerepét hangsúlyozza. A megjelenő értékek: Lokális értékek képviselete Közösségi élet kibontakoztatása Hagyományok ápolása

Az ökoiskolákban fellelhető környezettudatos értékek rövid jellemzése

Környezettudatos értékek az ökoiskolában – csoportosítás Környezettudatos értékek Oktatás- nevelés Működés Közösség

Oktatás-nevelés Környezeti és fenntarthatósági témák részletes megismertetése Természet tanulmányozása, megismertetése Egészséges életmódra nevelés Aktív részvétel - gyakorlatközeliség

Működés Energiatakarékosság Anyagtakarékosság Fenntartható közlekedés Fenntartható hulladékgazdálkodás Tudatos fogyasztói magatartás Élhető mikrokörnyezet megteremtése

Közösség Közösségi élet kibontakoztatása Kooperáció elősegítése Lokális értékek képviselete Hagyományok ápolása

1. Környezeti és fenntarthatósági témák részletes megismertetése Az ökoiskolák egyik legfontosabb feladata, hogy a diákokat részletesen megismertesse a fenntarthatóság kérdéseivel, hisz a környezettudatosság csak megfelelő tudás birtoklása esetén működhet hatékonyan. Példa: „Az iskolában van a tantervbe beépített speciális fenntarthatósági tematikájú tanóra (pl. környezettan, egészséges életmód, stb.).”

2. Természet tanulmányozása, megismerése Az ökoiskolák számára fontos, hogy a diákok minél kézzelfoghatóbban tudják tanulmányozni a természetben lezajló folyamatokat, hiszen a természettel való közvetlen találkozás megadja a tanulóknak azt az élményt, mely megalapozhatja a természetszeretet kialakulását, elmélyülését. Példák: „Fenntarthatóságra neveléshez kapcsolódó táborok szervezése.” „Részvétel erdei iskola programokon.” Madárvédelmi és egyéb természetvédelmi berendezések működtetése.”

3. Egészséges életmódra nevelés Az egészséges életmódra nevelés megjelenik a testmozgás és az egészséges táplálkozás elősegítésében egyaránt. Példák: „Az iskola szervezeti keretei közt lehetőség van zöld sportok űzésére (tájfutás, kerékpározás, túraszakkör).” „Szabadtéri sportpályák működtetése.” „A büfében lehet kapni egészséges és környezetkímélő árukat.”

4. Aktív részvétel – gyakorlatközeliség A környezettudatosság kialakításában nagyon fontos a cselekvésre késztetés. Éppen ezért az ökoiskolák megpróbálnak minél több tanulót minél szélesebb tevékenységi körbe bevonni. Szintén fontos – például a tanórákon – a tanultak „kézzelfogható” bemutatása. Példák: „Környezeti nevelési játékok beépítése a tanulási-tanítási folyamatba.” „A fenntarthatóságra neveléshez kapcsolódó pedagógiai munkában helyet kapnak a szabadtéri és/vagy külső helyszínen zajló tevékenységek.”

5. Energiatakarékosság Az ökoiskolák egyik fontos környezettudatos értéke. Sokszor anyagi befektetéseket igényel, ezért megvalósulásuk esetleg nehézkes lehet. Példák: „A vagy A+ energiahatékonysági minősítéssel bíró eszközök előnyben részesítése a beszerzéseknél.” „Van az iskolában energia-járőr szolgálat, rendszeresen vezetett feljegyzésekkel.”

6. Anyagtakarékosság Az iskola törekszik – ahol lehet – újrahasznosított termékeket alkalmazni, valamint spórolni a különféle anyaghasználatok során. Példák: „Újrahasznosított papír használata az irodai és nyomdai munkák során.” „Esővíz használata az arra alkalmas helyeken.”

7. Fenntartható közlekedés Az ökoiskolák segítséget nyújtanak ahhoz, hogy a tanulók autó helyett más – fenntarthatóbb – módokon tudják megközelíteni az iskolát. Példák: „Iskolabusz üzemeltetése vagy telekocsik szervezése a diákok gépkocsi használatának csökkentésére.” „Biztonságos kerékpártároló vagy kerékpár tárolására alkalmas egyéb hely megléte.”

8. Fenntartható hulladékgazdálkodás Az iskolák a keletkezett hulladék egy részét újrahasznosítják, amit pedig nem tudnak, azt szelektíven gyűjtik. Példák: „Komposztáló működtetése.” „Az iskola többféle hulladéktípust gyűjt szelektíven.”

9. Tudatos fogyasztói magatartás Az ökoiskolák egyrészt maguk is igyekeznek tudatos fogyasztóként viselkedni, másrészt a diákokat is erre ösztönzik. Példák: „Környezeti szempontból előnyösebb eszközök, termékek előnyben részesítése a beszerzéseknél.” „A büfében lehet kapni egészséges és környezetkímélő árukat.”

10. Élhető mikrokörnyezet megteremtése Az iskola célja, hogy működése által a fenntarthatóság elveinek megfelelő mikrokörnyezetet biztosítson mindenki számára. Példák: „Beltéri növényzet az iskola területén.” „Fák, cserjék az iskola területén.”

11. Közösségi élet kibontakoztatása Az ökoiskolák számára fontos, hogy a diákok, tanárok, szülők és a helyi társadalom egyéb szereplői közösséget alkossanak. Példák: „Az iskola az egyik szervezője a helyi közösség környezetének és közösségfejlesztésének.” „A fenntarthatóság pedagógiájához kapcsolódó családi programok szervezése.”

12. Kooperáció elősegítése Az iskola igyekszik minél több és minél több típusú szervezettel együttműködni a fenntarthatóság területén. Példák: „Civil szervezetekkel való együttműködés a fenntarthatóság pedagógiája terén.” „Az iskola éves ökoiskolai munkatervének kidolgozása során egyeztetés történik a diákönkormányzattal.”

13. Lokális értékek képviselete Fontos feladat, hogy az iskola megismertesse a diákokat saját (szűkebb vagy tágabb) környezetével, s megpróbáljon kötődést kialakítani szűkebb (lakó)környezetük iránt. Példák: „Az iskola gondnokságot vállal valamely, a környezetében lévő természeti vagy épített környezeti érték felett.” „Az iskola részt vesz a település helyi környezetvédelmi programjának kialakításában és végrehajtásában.”

14. Hagyományok ápolása A fenntarthatóság egyik pillére a hagyományos értékek megőrzése, ápolása. Ez az ökoiskolákban is meg kell hogy jelenjen. Példa: „Az iskola munkájában helyet kap a hagyományokkal való foglalkozás.”

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Horváth Dániel NYME EMK Kitaibel Pál Környezettudományi Doktori Iskola Környezetpedagógia Doktori Program