KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
A holokauszt tanítása iskolámban
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Értékelés a pedagógiában
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A pedagógiai program Érd,
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az egyéni fejlesztési terv
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Programjaink fizikából a es tanévben
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Előadás másolata:

KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN HOMOR TIVADAR tankönyvíró, pedagógiai szakértő, iskolaelemző homtiv@feemail.hu Mobil:(30) 337- 6678

AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁS CÉLJA Erkölcsi kulcsértékek megismerése és fejlesztése (személyes - társadalmi - környezeti) Önmagamhoz, másokhoz, társadalomhoz természethez fűződő helyes viszony kialakítása Értékdilemmák, határhelyzetek tudatosítása Erkölcsi kérdésekben helyes érvelési módok, felelős döntéshez szükséges attitűdök kialakítása. (Részletesen lásd.: NAT www.ofi.hu!)

A KORSZERŰSÉG FŐBB ÖSSZETEVŐI Széleskörű szakmai, pedagógiai, pszichológiai repertoár (hivatástudat,empátia, flexibilitás,kreativitás) Sokszínű tevékenységekre épülő, tanulást segítő munkaformák alkalmazása(differenciálás) Hagyományos pedagógiai eszköztár zsákutca (kioktató, ismeret centrikus, számon kérő) Kompetenciaalapú személyiség fejlesztés (Részletesen lásd:NAT!) Helyes erkölcsi értékrend közvetítése (felelősség etika, konfliktus kezelés,tolerancia) A mindennapi pedagógiai praxis során keletkező hibák javítása (önértékelés, tanulói visszajelzések, korrekció)

Folytatás… Etika tantervek, taneszközök (IKT) ismerete és felhasználása A feldolgozandó erkölcsi probléma többdimenziós megközelítése (embertudományok: pszichológia, szociológia, ökológia, vallás, művészet, irodalom) Kerüljük az egyoldalú tananyag bemutatást (saját világnézetünket soha ne erőltessük a tanulókra (pld. másság, vallási, politikai stb.) A tanár nem ismereteket közvetít, hanem morális problémákat vet fel (vitákat, beszélgetések, esetelemzéseket moderál) Beavatás, motiváció (érdekelté kell tenni a tanulókat )

AJÁNLOTT MUNKAFORMÁK Egyéni, páros, csoport feladatok (differenciálás) Irodalmi, művészeti, tudományos források, esettanulmányok, élethelyzetek feldolgozása (megfigyelés, elemzés, következtetések) Beszélgetés, vita, érvelés, önreflexió (eltérő vélemények ) IKT csatornákból információszerzés (kutatás, gyűjtés,beszámoló, esszé, projekt, prezentáció készítés) Önmegfigyelés,önbemutatás. (cselekvési program) Kiállítás, - múzeum, - színház látogatás, filmnézés Portfolió (dokumentáció a tevékenységekről) Dramatizálás, szerepjáték, interjú készítés Értékelés (Lásd.: Kerettantervi fejlesztési követelmények !) „Szignifikáns összefüggés van a tanulói teljesítmények és a tanári munka minősége között” (OECD mérés)