Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert
Törvényben nevesített köztesület Kizárólag szakmai szervezet Célja az érdekképvislet, minőségi szolgáltatások megvalósítása, egy minőségi felsőoktatásban Több mint 400 ezer hallgatót tömörít Magában foglalja az összes intézményi tagönkormányzatot 2 Mi is a HÖOK?
Változások, kihívások Bevezettük a kreditrendszert Átáltunk a Bologna rendszerre Rendkívűl nehézkes volt a már bent lévő hallgatók kezelése Gyakran változó jogszabályi háttér Elindítottuk jogsegélyszolgálatunkat Érdekképvislet melett megjelenik a szolgáltatás
Létszámnövekedés 4
Fiatalok és a felsőoktatás Dinamikus expanzió megoldotta a munkaerőpiaci feszültségeket Ezzel együtt nőtt a diplomás munkanélküliek száma, ami az elmúlt tíz évben a háromszorosára emelkedett Nem a munkarőpiac elvérásaihoz igazodott a felsőoktatás szerkezete Hiányzik az érdemi pályaorientációs tanácsadás
Továbbra is várható középtávon a szolgáltatási szektor térnyerése Növekedés a korszerű, nagy tudást igénylő ágazatokban várható El kell kezdődnie egy átalakulásnak a felső- oktatás szerkezetében is Meg kell oldani az intézmények technológia “éhségét” Munkaerőpiaci kihívások 6
Elvárások Folyamatosan növekednek a munkaerő minő- ségével, alkalmazkodóképességével, szakmai tudásának és kompetenciáinak folyamatos meg-újításával kapcsolatos elvárások Valóban megjelenik a life long learning Lagtöbbször nem pályakezdőket keresnek, hanem gyakorlattal rendelkezőket Mobil munkaerő hiánya
Célja volt munka világa és a felsőoktatási intézmények közötti kapcsolatok erősítése a magasan képzett fiatal diplomások a régiókban való megtartása Felsőoktatás, és piaci szereplők közötti kapcsolat kialakítása, tanácsadás Ellentét a mobilitással kapcsolatos elvárásokkal szemben Alapvetően sikeres NFT I. - ROP 3.3 8
ÚMFT - TIOP Lehetőséget jelenthet a munkaerő-piacon megejelnő modern technológiák oktatásásának megvalósítására Olyan infrastruktúrális fejlesztéseket tesz lehetővé, amelyek elősegítik a munkaerő- piaccal való szorosabb együttműködést
Alumni rendszerek kialakítása Pályakövetési rendszerek kialakítása Karrier szolgáltatások Intézményi minőségfejlesztési rendszerek megvalósítása Validációs központok üzemeltetése Menedzsmentrendszerek implementációja ÚMFT - TAMOP 10
Karrierirodák szerepe A szolgáltatások koncentrálása Megléte nem csak hallgatói, hanem intézményi érdek is Képesek kiegészíteni az oktatás formális elemeit non-formális tartalommal Élő kapcsolat az intézmény, és a munkaerő-piac szereplői között
Szükség van a karrieriodák országos hálózatszerű működésére Közös tudás létrehozása (tanulmányok, találko- zók, képzések, szakmai anyagok megosztása) Közös projektek által tapasztalat útján való tanulás Szemléletváltás elindítása, amely hozzájárulhat új tartalmak létrejöttéhez HÖOK koordináció 12
HÖOK tevékenységei Karriertanácsadók Országos Konferenciája Karrieriroda-vezetők Országos Kerekasztala Országos honlap és on-line információs rendszer létrehozása Országos szintű felmérések, munkaerő-piaci kutatások Országos, a diplomásoknak szóló kiadványok
Pályaorientációs rendszer kiépítése, elősegítése A megfelelő érdekképviseleti és szakmapolitikai szervezetekkel való egyeztetést Új karrierirodák kialakításában való segítség, koordináció HÖOK tevékenységei 14
Kérdések