Mobilfizetés Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-Pénz és a mobilszolgáltatók Elektronikus pénz és mikrofizetések Berkes Tibor (Pannon) Boda Kálmán (T-Mobile)
Advertisements

Mobilszolgáltatók mobilkereskedelmi együttműködésének eredményei
44.Közgazdász Vándorgyűlés Nyíregyháza Szeptember 1.
DIGITÁLIS PÉNZ.
INTERNET BANK A FEJLŐDÉS ÚTJÁN Juhász Róbert Elektronikus Banki Igazgatóság.
Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készítette: Schiszler Anett Szekeres Kornél H7T9UZ IQCPCZ
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Nav N Go Vállalati áttekintés Bevezetés  A Nav N Go Kft ben alakult meg azzal a céllal, hogy forradalmi és innovatív megoldásokat kínáljon.
György István Ügyvezető igazgató Update software Magyarország Kft
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Mobilkereskedelmi szolgáltatások
2002. február 6. Mobil marketing a hirdetők szemszögéből.
Internetes bankok piacformáló hatása
Az evolúció régen és most
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Lehetséges együttműködési területek az online bankkártya elfogadás területén.
Kováts Surd, Martinovic Boris
Az e-kereskedelem (e-business)
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
Hogyan működik ma a világ? Sejt szinten avatkoznak be az életünkbe ! Miért ez a legveszélyesebb támadás az emberiség ellen ???
Kereskedelmi Banki Szemszögből VI. E-Banking / M-Banking konferencia Budapest, november 8. (kedd) Agárdi Gyula tanácsadó Alternatív.
UGC Today UBS & CSFB Media Week Conferences December 7, 2004 Versenyző infrastruktúrák ”Navigálás a platformok csatájában”
A fizetés, mint életstílus Kontaktus nélküli fizetés a mindennapokban Zsámboki Gábor, vezérigazgató Állami Nyomda Nyrt.
K&H trambulin tapasztalatok
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Magyar Turisztikai Tartalomtár. Célok 1. olyan teljes körű turisztikai adatbázis és a belőle táplálkozó portálrendszer megteremtése, amely tartalmazza.
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
Az e-business egyik pillére: az elektronikus fizetés
EME Zrt. 2007/Fürst György/ EME mobilfizetés – bankszámláról?! Füst György Igazgatóság elnöke EME Zrt november 20. EME mobilfizetés - Bankszámláról?!
Internetes bankok piacformáló hatása
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Lehetséges együttműködési területek az internetes bankkártya elfogadás területén.
A Digitális Pénz Kállay Petra Zsirkai Noémi.
Vállalati modellek 2007.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
IBM- Lenovo Készítette: Elmer Elizabet Primusz Flóra.
NEMZETKÖZI TRENDEK ÉS PILOTOK MOTE Konferencia június 12. Mercure Budapest Buda Előadó: Vilmos Andras.
Mítosz vagy valóság? Közműdíj-fizetés mobilról. 2 / Turny Ákos - Közműdíj-fizetés mobilon / 4/1/2015 Dinamikus fejlődés minden területen 1998 – 1999Az.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
E-pénz hol vagy? Bartha Lajos MNB, Pénzforgalom és értékpapír-elszámolás IV. E-Money Symposium Budapest, november 3.
Az e-Bank az e-Számla és az e-Elszámolóház, mint komplex megoldás Budapest, február 23.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Abaqoos Banki virtuális pénztárca. Bankkártya vs. E-Banking alapú átutalás.
A digitális televíziózás és az innováció Infokommunikációs Tanszék Urbán Ágnes A digitális televíziózás és az innováció 3 A ‘90-es évek várakozása 
Előadó: Badinszky Péter SZIE GTK Termelésökonómia és Menedzsment Tanszék Csongrád Megyei Agrárinformációs Rendszer AGRÁRINFORMATIKAI KÉPZÉSI PROGRAM Szeged,
Az izraeli üzleti környezet vállalkozói szemmel Zsámboki Gábor vezérigazgató 1.
Intelligens Készpénzmentes Fizetési Megoldások
Bankkártyákról általában
Bankkártya adatok kezelése
? ÜGYFÉL - BANK INTERAKCIÓ TRANZAKCIÓK TEVÉKENYSÉGEK CSATORNÁK
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Tematika A CIB sokáig az egyik leginnovatívabb bank volt Magyarországon A válságban leálltak a fejlesztések és lassú volt az újraindítás A CIB újra az.
Szűk keresztmetszet a banki digitalizációban
<Fejléc - Előadás címe>
Vállalati terv bemutató
Információvédelem Menedzselése VIII. Szakmai Fórum
Minden az azonnali fizetési rendszerről
HWSW mobilfizetési konferencia
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Előadás másolata:

Mobilfizetés Magyarországon

Tartalom Chip-kártya és a mobil bankolás A mobilfizetésről röviden Együttműködési modellek Főbb tanulságok

1 Beginning What is the key challenge from your audience’s viewpoint?

Európában a GE élen jár a GSM technológián alapuló megoldásokban Elkötelezettség az innováció iránt Digitalizáció Mobiltelefonok elterjedtebbek mint az Internet Ügyfeleink kényelme kiemelt fontosságú Csehországban piacvezető a mobilbanki szolgáltatások terén A GE elkötelezettsége az innovatív technológiai megoldások fejlesztése és alkalmazása iránt már hagyományos. Ez alapvetően annak köszönhető, hogy a GE ipari vállalatként közelít a kérdéshez, s ugyanezt a felfogást alkalmazza a pénzügyi szolgáltatások területén is. Általános cél a folyamatok digitalizálása, az idő és a költségek megtakarítása mind az ügyfelek, mind a cég számára. Ebben a GSM és SMS technológia is fontos szerepet kap, hiszen ez egy jóval elterjedtebb csatorna mint pl. az Internet. Így a GE többek között SMS-eket is használ a marketingben és az ügyfelekkel történő egyéb kapcsolattartásra is. Mindemellett az is igen fontos, hogy ügyfeleink a lehető legkényelmesebben tartsanak kapcsolatot a GE-vel és akár kezelhessék pénzügyeiket is. A GE Csehországban 4 évvel a bevezetés után 160.000 mobilbanki felhasználóval jelenleg is a piacvezető 45%-os részesedéssel. (A cseh megoldáshoz képest a májusban bevezetett szolgáltatás számos technológiai és funkcionális újítást tartalmaz.)

A Budapest Bank vezető szerepet tölt be a mobilbanki szolgáltatásokban Budapest Mobilbank® SMS-alapú banki tranzakciós és információs szolgáltatás: 1998 - elsőként kártya információk SMS-ben 2004 - elsőként teljes RSA titkosítású tranzakciók PGSM és T-Mobile előfizetőkkel Mire alkalmas a Mobilbank szolgáltatás? Aktív bank műveletek Passzív banki műveletek Bankkártyák menedzselése, bankkártyás fizetések A Budapest Mobilbank® szolgáltatás egy SMS-alapú banki tranzakciós és információs szolgáltatás. 1998-ban elsőként - kártya információk SMS-ben 2004-ben elsőként - SIM alapú teljes RSA titkosítású tranzakciók a PGSM és a T-Mobile ügyfeleinek. Mire alkalmas a Mobilbank szolgáltatás? Aktív bank műveletek (pl. forint átutalások indítása, közüzemi számlák kiegyenlítése) Passzív banki műveletek (pl. egyenleg-, árfolyam lekérdezés) Bankkártyák menedzselése és bankkártyás fizetések

Banki tranzakciók és a mobiltelefonok kapcsolata A chip-kártyás banki alkalmazások számos előnnyel rendelkeznek – kiemelt tényező a biztonság. Amiért elmaradt eddig az igazi áttörés - alapvető probléma a chip olvasó egység és felhasználó kényelme. Egy kézenfekvő alternatíva a mobiltelefon és chip kártyájának banki célokra történő használata. Amiért nem sikerült eddig az áttörés - alapvető probléma chip olvasó egység. - alacsony az elterjedtség lásd k&h netbank

„Minden olyan banki értesítés, tranzakció, amelyet mobiltelefon segítségével – de nem hagyományos telefonhívással – kap meg vagy végez el az ügyfél a mobilbank kategóriájába tartozik.” Fizetési Rendszer Fórum Mobil-fizetések Munkacsoport 2004. A mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében illetve végrehajtásában.

„Mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében, illetve végrehajtásában.” Arthur D. Little Global M-payment report 2004. A mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében illetve végrehajtásában.

Mobilfizetési tranzakcióknak főbb típusai Összeg szerint: mikró- és makró fizetések (€10-30-50) Fizetési helyzetek jellege szerint: Virtuális áru online vásárlása - mobil portálok, digitális tartalmak, szolgáltatások Fizetés mozgás közben – útdíj, parkolójegy stb. Fizikai áru online vásárlása – jegyvásárlás, újság előfizetés, virágküldés Önkiszolgáló POS fizetés – üdítő automaták POS fizetés Peer-to-peer (P2P) Virtuális áru online vásárlása - mobil portálok, csengő hang letöltése, video letöltése Fizikai áru online vásárlása – jegyvásárlás, újság előfizetés, virágküldés Budapest Film Fizetés mozgás közben – útdíj, parkolójegy stb. Szegedi Parkolási Társaság és a PGSM, Tmobile összefogása, LETT országban a parkoló jegyek jelentős részét mobil fizetési tranzakciók teszik ki. Önkiszolgáló POS fizetés – üdítő automaták Pl. NOKIA POS fizetés – használahtóság kérdése , ott ahol a kártyát is nehezen fogadják el… Peer-to-peer (P2P)

A mobil fizetés jövője még nehezen kiszámítható kb. 30-40 Mrd USD lesz az ebből származó éves bevétel 2008-ra globálisan. Alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben melyik fizetési megoldást választják majd. Rövid- és közép távon kis összegű tranzakciók növekedése várható - m-parking, m-ticketing, csengő hangok, stb. Egyenlőre nem várható hogy a mobilfizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat. Nagyvonalú szakértői becslések: kb. 30-40 Mrd USD lesz az ebből származó éves bevétel 2008-ra globálisan. Alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben melyik fizetési megoldást választják majd. Rövid- és közép távon kis összegű tranzakciók növekedése várható - m-parking, m-ticketing, csengő hangok, stb. Egyenlőre nem várható hogy a mobilfizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat, sőt inkább egy olyan médiummá válnak melyen keresztül ezek a tranazkciók lebonyolításra kerülhetnek.

2 Middle What actions play out against the challenge?

A mobil fizetés széleskörű elterjedése több szereplőn múlik Általában a GSM szolgáltatók állnak az élen – céljuk a forgalom és a bevételek növelése, lemorzsolódás csökkentése Bankok óvatosabbak ezen a területen – széleskörűen elfogadott standardok hiánya, magas beruházási költségek, stb. Az m-fizetésre specializálódott cégek igyekeznek, de nincs ügyfélbázisuk, se tőke erejük. A kereskedők érdeklődnek, de nem ugranak azonnal.

Miért nem terjed a mobil fizetés gyorsabban? Technológiai egység hiánya - egymással versenyző megvalósítások - STK, WAP, Dual SIM, JAVA, Mobey Forum, PayCircle, Semops, Cellum Felhasználókat célzó oktatási és marketing tevékenységek hiánya, eredménytelensége. A folyamatban résztvevő felek kevéssé értik az iparágakon átívelő stratégiai összefogás fontosságát.

Nincs univerzális modell, ez az adott piac szereplőitől függ Mobil operátor által vezérelt – Ausztria, Ausztrália, Japán, Norvégia, Finnország, Sri Lanka, stb. Bankok által vezérelt – Belgium (Banksys) Állam által vezérelt – Szingapúr, Dél-Korea Független m-fizetés szolgáltató által vezérelt – Norvégia (Contopronto) Iparág által vezérelt – USA, Hong Kong + 1. M-fizetési anarchia – Olaszo. UK, Németo. A mobil fizetések terén öt fejlődési irány alakult eddig: Mobil operátor által vezérelt – Ausztria, Ausztrália, Japán, Norvégia, Finnország, Sri Lanka, stb. – mobil operátor kontrolálja a tranzakciók és a kereskedők jelentős részét Bankok által vezérelt – Belgium (Banksys) – bankok által alapított cég! Állam által vezérelt – Szingapúr állam írt ki tendert a kérdés átfogó rendezésére, inden szektort érintve Független m-fizetés szolgáltató által vezérelt – Norvégia (Contopronto) ebből a cégből lette az első európai e-bank Iparág által vezérelt – NOKIA mint mobil telefon gyártó, VISA/MasterCard mint kártya rendszerek, elfogadók + 1. m-fizetési anarchia – Olaszo. UK, Németo. – az értéláncban elfoglalt szerepek tisztázatlanok, (kié az ügyfél?) nincs megflelő üzleti modell Az Arthur D Little kutató cég 2004-es tanulmánya szerint – a legfejeltteb piacok kialakítása során egy-egy piaci résztvevő ragadta magához a kezdeményezést – ugyankkor a hosszútávú sikerhez elengedhetetlen az piaci résztvevők megfelelő együtműködése.

3 End How do you and your audience resolve the challenge, or further respond to it?

Tanulság: a mobil fizetés egy több változós függvény Helyi jogszabályok Technológiai megoldás Üzleti modell

Köszönöm a figyelmet! Turny Ákos termékfejlesztési vezető Budapest Bank