Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre"— Előadás másolata:

1 Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre
E-Banking Summit 2012 2012. március 6.

2 a mobilfizetés megelőzheti a konvencionális kártyás fizetési módot
Milyen mobilfizetési trendeket láthatunk ? A mobilfizetés jelentősége rohamosan nő 2014: az NFC-s mobilfizetési tranzakciók összértéke eléri az 50 milliárd dollárt – ennek felét Észak-Amerika és Nyugat-Európa adja majd A készülékek 50%-a használ NFC-t? 2013: az NFC-vel felszerelt telefonok értékesítése eléri a 75 milliárd dollárt – minden 5. telefonon elérhető lesz a technológia 2015: a mobilfizetési tranzakciók összértéke eléri a 670 milliárd dollárt (2011-ben ez 240 milliárd dollárra becsülik) 2021: a mobilfizetés megelőzheti a konvencionális kártyás fizetési módot Források: Juniper Research, Wolrd Payment Report 2011

3 Érintésmentes szolgáltatások
Kártyás fizetés Ahol használjuk… Fizetés Közlekedés: jegyvásárlás, utastájékoztatás Információ letöltés Azonosítás (pl. belépőkártya) Loyalty Jegy Információ letöltés „Egy napom a mobiltelefonommal…” Közlekedés: jegyvásárlás, menetrend információ, közlekedési hírek Étterem: fizetés, egyenleginformáció Bevásárlóközpont: vásárlás, hűségpontok, akciók, Belépő kártya

4 Mobil operator- centrikus modell
Mi a kérdés? Bankkal, vagy Bank nélkül? Kártya, chip, vagy mobil telefon? Pre-paid, vagy számla-függő? Hány szereplő van a színtéren? Kié az ügyfél? Ki viseli a költségeket? Kié a haszon? Hogyan tud működni ez az egész bonyolult rendszer? Bank-centrikus modell Mobil operator- centrikus modell Integráció Biztonság „Peer-to-peer” Kollaboratív

5 A mobilfizetés előnyei
Üzleti ügyfelek/kereskedők hasznai Nincs szükség készpénzkezelésre Költséghatékonyság Új marketingcsatorna Kibővült értékesítési potenciál Info a vásárlói szokásokról Vásárlói hasznok Kényelem, egyszerűség Hozzáférés speciális ajánlatokhoz Social networking Stb. Mobil-Szolgáltató hasznai Ügyfél-megtartás Location-based services Hirdetés (pl. smart poster) Co-branding Bank hasznai Mikro-fizetés megfogása, Tranzakciós díjak Ügyfél-megfogás/tartás Co-branding, keresztértéskesítés Fizetési szolgáltatók Kártya szolgáltatók Rendszerfejlesztők

6 Néhány kollaboratív modell
Globális együttműködések…

7 És itthon? Mobil Vásárlás: …SMS alapú vásárlás, parkolójegy, autópálya, lottó EME : … szintén SMS alapú fizetés előre feltöltött egyenleg terhére (parkolójegy…) MobilFizetés: …bankszámlával, SIM kártyával fizetünk MasterCard Mobile: …bankkártyával fizethetünk mobil telefonunkkal NFC alapú fizetés: … pl. Sziget fesztivál…

8 Hazai példák - MobilFizetés
2008-ban indult szolgáltatás FHB Bank Zrt., a MasterCard Europe sprl., a Magyar Telekom Távközlési Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt., és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. együttműködésével  A fizetés telefonos menün keresztül történik és dinamikus kártya (SIM csere) szükséges A fizetéshez szükséges FHB Bank Zrt-s. folyószámla mAzonosító vagy telefonszám megadása a kereskedőnek Üzenet fogadása Fizetés megerősítése mSzámla kiválasztása és mKód megadása Visszajelzés Ügyfél számára: Biztonságos fizetési megoldás, nem szükséges kártyát használni, viszont hátrány, hogy a belépéshez SIM csere és FHB folyószámla szerződéskötés szükséges Kereskedő számára: Új fizetési módszer, a pénz azonnal eljut hozzá Szolgáltató: forgalomnövekedési potenciál Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

9 Hazai példák - Mastercard Mobile
2011. novemberében indult szolgáltatás az FHB Bank Zrt., a MasterCard Europe sprl., a Magyar Telekom Távközlési Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt., és az MPP Magyarországi Informatikai Szolgáltató Zrt. együttműködésével . A mobilfizetési megoldás okostelefon alkalmazáson keresztül működik A fizetéshez szükséges MasterCard vagy CVC kóddal ellátott Maestro Bankkártya Fizetési szolgáltatás területei: mobiltelefon-egyenleg feltöltés, szolgáltatói számlák befizetése, internetes fizetés Telefonszám vagy Mastercard Mobile azonosító Elfogadónak történő megadása VAGY QR kód olvasása Fizetési adatait tartalmazó üzenet fogadása és olvasása Regisztrált bankkártya kiválasztása, mPIN megadása Visszaigazolás Ügyfél számára: a szolgáltatás akár otthonról is aktiválható a jelenlegi bankkártyájával Ügyfél számára nem szükséges külön bankszámla nyitása Kereskedő számára: a potenciális vásárlói kör nagyobb Szolgáltató számára: fokozott forgalomnövekedési potenciál Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

10 Hazai példák - Sziget NFC teszt
Metapay Fesztiválkártya használata NFC-s telefonokon Teszt: hozzávetőleg újságíró, ügyfél és belső munkatárs tesztelte a szolgáltatást a Sziget Fesztivál ideje alatt NFC-s telefon és sim kártya rendelkezésre állása Fesztiválkártya egyenleg feltöltése: feltöltőponton vagy távközlési egyenleg terhére (mobilvásárlás, okostelefonra fejlesztett alkalmazás segítségével) Vásárlás Ügyfél számára: Fesztiválkártya használatával megegyező előnyök Szereplők számára: rendszer –integráció és együttműködési modell tesztelésének lehetősége Tanulságok: Cél: minél egyszerűbb vásárlási folyamat Készülék rendelkezésre állása ? Rendszerintegráció nem triviális… Feltételek: Hogyan működik?: Előny/hátrány:

11 Mit csináltunk a Szigeten? - NFC projektvezetés
A feladat szkópja Alvállalkozók menedzselése Vodafone (telefon, sms központ) Metapay (elfogadó terminál, fizetési rendszer, számlavezetés) Gemalto (SIM-kártya, applikáció, telefon felturbósítási) Cellum (hagyományos mobil fizetés, kártyafeltöltés) Rendszerintegráció (mobil-alkalmazás – Metapay rendszer – Vodafone sms központ) Eszközök (NFC antenna, készülékek) biztosítása Fesztivál alatti működés megszervezése Vodafone CC Metapay CC Gemato Help Desk összehangolása Kapcsolódó marketing tevékenységek és PR események projektmenedzsmentje (pl. sajtótájékoztató)

12 (Sziget) Tanulságok… Fontos az Üzleti modell kialakítása és egyeztetése a szereplőkkel Stratégia kialakítása Érdekegyeztetések, win-win szituációk kialakításának szereplő-független támogatása Folyamatok, értéklánc kialakítása Mi lesz az Ügyfél-élmény? Megvan-e a Business case elkészítése Nemzetközi kitekintések , mi a best practice? Megvalósítás, - egy igen bonyolult feladat és stakeholder-koordináció Sokszereplős projektek: Koordináció, kommunikáció Integráció, tesztelés támogatása (kinél van a hiba?) A koordináció minimum 3 iparági szakismeret együttes meglététét feltételezi: Mobil – Bank – IT rendszerintegráció Kereskedő Fogyasztó Elfogadó Bank Fizetési szolgáltató Fizetési rendszer Kibocsátó Bank Mobil szolgáltató Kártya

13 És a jövő… Budapest Kártya fejlesztés
2011 óta a BTDM a Budapest Kártya továbbfejlesztési lehetőségeit vizsgálja Az elképzelések között szerepel a kártya virtuális pénztárcává alakítása, amellyel széleskörű, elsősorban turisztikai szolgáltatások érhetőek el A végső technológiai megvalósítást a BKV jegyrendszerénél kialakítandó jövőbeli technológia jelentősen meghatározza Kártya feltöltése Kártya használata az elfogadóhelyeken Ügyfél (turista) számára: biztonságos (a rendszerben szereplő elfogadóhelyeken a megfelelő áron tud vásárolni!) Kereskedő számára: turista által preferált helyek közé BTDM számára: turisztikai ügyfél-információk Hogyan működhetne?: Előny/hátrány:

14 …Mobile Payment is coming to Customers near You!

15 Hercegh Imre hercegh.imre@vialto.hu
Köszönöm a figyelmet! Hercegh Imre


Letölteni ppt "Érintés nélküli fizetés: kit hogyan érint? Hercegh Imre"

Hasonló előadás


Google Hirdetések