Mobilfizetés Magyarországon
Tartalom Chip-kártya és a mobil bankolás A mobilfizetésről röviden Együttműködési modellek Főbb tanulságok
1 Beginning What is the key challenge from your audience’s viewpoint?
Európában a GE élen jár a GSM technológián alapuló megoldásokban Elkötelezettség az innováció iránt Digitalizáció Mobiltelefonok elterjedtebbek mint az Internet Ügyfeleink kényelme kiemelt fontosságú Csehországban piacvezető a mobilbanki szolgáltatások terén A GE elkötelezettsége az innovatív technológiai megoldások fejlesztése és alkalmazása iránt már hagyományos. Ez alapvetően annak köszönhető, hogy a GE ipari vállalatként közelít a kérdéshez, s ugyanezt a felfogást alkalmazza a pénzügyi szolgáltatások területén is. Általános cél a folyamatok digitalizálása, az idő és a költségek megtakarítása mind az ügyfelek, mind a cég számára. Ebben a GSM és SMS technológia is fontos szerepet kap, hiszen ez egy jóval elterjedtebb csatorna mint pl. az Internet. Így a GE többek között SMS-eket is használ a marketingben és az ügyfelekkel történő egyéb kapcsolattartásra is. Mindemellett az is igen fontos, hogy ügyfeleink a lehető legkényelmesebben tartsanak kapcsolatot a GE-vel és akár kezelhessék pénzügyeiket is. A GE Csehországban 4 évvel a bevezetés után 160.000 mobilbanki felhasználóval jelenleg is a piacvezető 45%-os részesedéssel. (A cseh megoldáshoz képest a májusban bevezetett szolgáltatás számos technológiai és funkcionális újítást tartalmaz.)
A Budapest Bank vezető szerepet tölt be a mobilbanki szolgáltatásokban Budapest Mobilbank® SMS-alapú banki tranzakciós és információs szolgáltatás: 1998 - elsőként kártya információk SMS-ben 2004 - elsőként teljes RSA titkosítású tranzakciók PGSM és T-Mobile előfizetőkkel Mire alkalmas a Mobilbank szolgáltatás? Aktív bank műveletek Passzív banki műveletek Bankkártyák menedzselése, bankkártyás fizetések A Budapest Mobilbank® szolgáltatás egy SMS-alapú banki tranzakciós és információs szolgáltatás. 1998-ban elsőként - kártya információk SMS-ben 2004-ben elsőként - SIM alapú teljes RSA titkosítású tranzakciók a PGSM és a T-Mobile ügyfeleinek. Mire alkalmas a Mobilbank szolgáltatás? Aktív bank műveletek (pl. forint átutalások indítása, közüzemi számlák kiegyenlítése) Passzív banki műveletek (pl. egyenleg-, árfolyam lekérdezés) Bankkártyák menedzselése és bankkártyás fizetések
Banki tranzakciók és a mobiltelefonok kapcsolata A chip-kártyás banki alkalmazások számos előnnyel rendelkeznek – kiemelt tényező a biztonság. Amiért elmaradt eddig az igazi áttörés - alapvető probléma a chip olvasó egység és felhasználó kényelme. Egy kézenfekvő alternatíva a mobiltelefon és chip kártyájának banki célokra történő használata. Amiért nem sikerült eddig az áttörés - alapvető probléma chip olvasó egység. - alacsony az elterjedtség lásd k&h netbank
„Minden olyan banki értesítés, tranzakció, amelyet mobiltelefon segítségével – de nem hagyományos telefonhívással – kap meg vagy végez el az ügyfél a mobilbank kategóriájába tartozik.” Fizetési Rendszer Fórum Mobil-fizetések Munkacsoport 2004. A mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében illetve végrehajtásában.
„Mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében, illetve végrehajtásában.” Arthur D. Little Global M-payment report 2004. A mobil fizetés valamilyen termék vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésével kapcsolatos folyamatot jelenti, ahol a mobilkészülék kiemelt szerepet játszik a tranzakció kezdeményezésében, jóváhagyásában, hitelesítésében illetve végrehajtásában.
Mobilfizetési tranzakcióknak főbb típusai Összeg szerint: mikró- és makró fizetések (€10-30-50) Fizetési helyzetek jellege szerint: Virtuális áru online vásárlása - mobil portálok, digitális tartalmak, szolgáltatások Fizetés mozgás közben – útdíj, parkolójegy stb. Fizikai áru online vásárlása – jegyvásárlás, újság előfizetés, virágküldés Önkiszolgáló POS fizetés – üdítő automaták POS fizetés Peer-to-peer (P2P) Virtuális áru online vásárlása - mobil portálok, csengő hang letöltése, video letöltése Fizikai áru online vásárlása – jegyvásárlás, újság előfizetés, virágküldés Budapest Film Fizetés mozgás közben – útdíj, parkolójegy stb. Szegedi Parkolási Társaság és a PGSM, Tmobile összefogása, LETT országban a parkoló jegyek jelentős részét mobil fizetési tranzakciók teszik ki. Önkiszolgáló POS fizetés – üdítő automaták Pl. NOKIA POS fizetés – használahtóság kérdése , ott ahol a kártyát is nehezen fogadják el… Peer-to-peer (P2P)
A mobil fizetés jövője még nehezen kiszámítható kb. 30-40 Mrd USD lesz az ebből származó éves bevétel 2008-ra globálisan. Alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben melyik fizetési megoldást választják majd. Rövid- és közép távon kis összegű tranzakciók növekedése várható - m-parking, m-ticketing, csengő hangok, stb. Egyenlőre nem várható hogy a mobilfizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat. Nagyvonalú szakértői becslések: kb. 30-40 Mrd USD lesz az ebből származó éves bevétel 2008-ra globálisan. Alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben melyik fizetési megoldást választják majd. Rövid- és közép távon kis összegű tranzakciók növekedése várható - m-parking, m-ticketing, csengő hangok, stb. Egyenlőre nem várható hogy a mobilfizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat, sőt inkább egy olyan médiummá válnak melyen keresztül ezek a tranazkciók lebonyolításra kerülhetnek.
2 Middle What actions play out against the challenge?
A mobil fizetés széleskörű elterjedése több szereplőn múlik Általában a GSM szolgáltatók állnak az élen – céljuk a forgalom és a bevételek növelése, lemorzsolódás csökkentése Bankok óvatosabbak ezen a területen – széleskörűen elfogadott standardok hiánya, magas beruházási költségek, stb. Az m-fizetésre specializálódott cégek igyekeznek, de nincs ügyfélbázisuk, se tőke erejük. A kereskedők érdeklődnek, de nem ugranak azonnal.
Miért nem terjed a mobil fizetés gyorsabban? Technológiai egység hiánya - egymással versenyző megvalósítások - STK, WAP, Dual SIM, JAVA, Mobey Forum, PayCircle, Semops, Cellum Felhasználókat célzó oktatási és marketing tevékenységek hiánya, eredménytelensége. A folyamatban résztvevő felek kevéssé értik az iparágakon átívelő stratégiai összefogás fontosságát.
Nincs univerzális modell, ez az adott piac szereplőitől függ Mobil operátor által vezérelt – Ausztria, Ausztrália, Japán, Norvégia, Finnország, Sri Lanka, stb. Bankok által vezérelt – Belgium (Banksys) Állam által vezérelt – Szingapúr, Dél-Korea Független m-fizetés szolgáltató által vezérelt – Norvégia (Contopronto) Iparág által vezérelt – USA, Hong Kong + 1. M-fizetési anarchia – Olaszo. UK, Németo. A mobil fizetések terén öt fejlődési irány alakult eddig: Mobil operátor által vezérelt – Ausztria, Ausztrália, Japán, Norvégia, Finnország, Sri Lanka, stb. – mobil operátor kontrolálja a tranzakciók és a kereskedők jelentős részét Bankok által vezérelt – Belgium (Banksys) – bankok által alapított cég! Állam által vezérelt – Szingapúr állam írt ki tendert a kérdés átfogó rendezésére, inden szektort érintve Független m-fizetés szolgáltató által vezérelt – Norvégia (Contopronto) ebből a cégből lette az első európai e-bank Iparág által vezérelt – NOKIA mint mobil telefon gyártó, VISA/MasterCard mint kártya rendszerek, elfogadók + 1. m-fizetési anarchia – Olaszo. UK, Németo. – az értéláncban elfoglalt szerepek tisztázatlanok, (kié az ügyfél?) nincs megflelő üzleti modell Az Arthur D Little kutató cég 2004-es tanulmánya szerint – a legfejeltteb piacok kialakítása során egy-egy piaci résztvevő ragadta magához a kezdeményezést – ugyankkor a hosszútávú sikerhez elengedhetetlen az piaci résztvevők megfelelő együtműködése.
3 End How do you and your audience resolve the challenge, or further respond to it?
Tanulság: a mobil fizetés egy több változós függvény Helyi jogszabályok Technológiai megoldás Üzleti modell
Köszönöm a figyelmet! Turny Ákos termékfejlesztési vezető Budapest Bank