Kommunikációs stratégiák Baji Ildikó
latin szó. "communis" vagyis közös akik résztvesznek a kommunikációban valamiben közö- sek jelrendszer (pl: a nyelv ), amit mind a ketten vagy többen ismernek
gondolatok, érzelmek átadása tartalma mellett fontos a HOGYAN Alapvetõen kétféle rendszer: 1. VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 2. NON-VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ (szemkontaktus,arckifejezés,testtartás)
Nehézségek Túl sok beszéd Hosszú magyarázatok Bonyolult fogalmazás Összetett,bonyolult mondatok Idegen szavak Csúnya beszéd
Nehézségek Indulatos hangnem Kiabálás Káromkodás Türelmetlenség Negatív minősítés
Kommunikációs nehézségek ADHD esetén Figyelem fókuszát a pillanatnyi érdeklődés, tevékenység, érzelmi állapot határozza meg. Szelektív hallás, látszólag nem figyel. Figyelem csak rövid ideig tartható fenn. Nem figyel a nonverbális jelzésekre. Nincs együttműködés
1.Lépés Kommunikációs stílus megváltoztatása Hatékony eszközök beépítése Sok gyakorlás
Kommunikációs igények Figyelem felkeltése Környezet struktúrálása Megszólítás Testi érintés Szemkontaktus Háttérzaj megszüntetése Adott tevékenység félbehagyása (szülőé, gyereké)
Hatékony Kommunikáció Egyszerű fogalmazás Normál tempójú, hangerősségű beszéd Világos, konkrét utasítás, kérés Összetett kérések helyett részfeladatokra bontás Hosszas indoklás, magyarázat elkerülése!!
Hatékony Kommunikáció Határozott, udvarias stílus Cél: „első szóra” Konkrét utasítások Összhang a verbális és nonverbális jelzések között. Meg kell bizonyosodni megértette-e a kérést. ( megfelelő reakció, szóbeli/cselekvéses válasz) Időintervallum meghatározása
Mi a probléma? – Mi az elvárásom? Problémás viselkedés meghatározása cél (kívánatos) viselkedés kijelölése Pl. verekedik Beszéld meg a problémáidat. hisztizik Mond el, mit szeretnél. kudarc esetén frusztrált Kérj segítséget. Az elvárásom (a szabály) csak a helyes viselkedés lehet, soha nem a helytelen viselkedés mellőzése, tiltása.
Hatékony stílus Beszéljünk mélyebben és halkabban Beszéljünk lassabban Nézzünk a gyerek szemébe Használjunk olyan kevés szót, amilyen keveset csak lehet Rövid és lényegretörő legyen a mondanivalónk
A kommunikáció veszte A gyermek viselkedése befolyásol -ellenállás -düh, harag -engedetlenség -dühroham Átveszi az irányítást Nincs elég türelmünk, feladjuk
Pozitív megerősítők Dicséret (szóbeli, írásos) nem a gyereket minősítjük tevékenységet, a megnyilvánulást dicsérjük!
Pozitív megerősítők Észrevételezés (gesztusok, titkos jelek, összekacsintás, érintés, simogatás, ölelés) Szóbeli közlés, az adott helyes viselkedés szóbeli nyugtázása „ Szépen elpakoltad a játékaid.”
Értékelés a helyes megnyilvánulás kiemelése, a helytelen viselkedés elvárás formájában való visszajelzése - pl: Köszönöm, hogy első szóra indulsz fürdeni, miért nem vagy képes magad után lekapcsolni a villanyt? +pl: Köszönöm, hogy első szóra indulsz fürdeni, arra kérlek kapcsold le a villanyt magad után.
Az értékelés veszte De … Csak … Viszont … Máskor miért nem … Örülök, hogy elpakoltad a holmidat, de miért kell ezért máskor könyörögni?
Szokjunk le a NE szó használatáról
Pozitív megerősítők, mint a motiváció eszközei A pozitív megerősítők alkalmazásával érhetjük el, hogy a gyerek szívesen gyakorolja a helyes viselkedést, tanulja a beilleszkedéshez, a hatékony együttműködéshez szükséges készségeket.
Negatív érzelmek kiküszöbölése A negatív érzelmek, mint a harag, félelem és az ellenállás alááshatják a kommunikációt Vegyen egy mély levegőt és: Nézzen a gyerekre Figyelje meg a gyerek testbeszédét, arckifejezését, hangszínét, beszédsebességét, és a szavait. Figyeljen oda a saját és gyermek érzelmeire. Figyelje meg és elemezze, mi történik valójában. Most már készen áll arra, hogy kifejezze valódi érzéseit. Ezt pedig megteheti nyugodtan.
Figyelem megvonása Főként a provokatív, figyelemfelhívó viselkedés formák esetében Szemkontaktus elkerülése, hátat fordítás, gesztusok, mimika tudatos mellőzése, másról való beszélgetés, stb.
Motiválás, kitartás növelése A javítás lehetősége Nyugodt magyarázatok Bátorítás, kitartás növelése Határozott NEM-ek Megelőzés!!!!!
Köszönöm a figyelmet!