Mondatelemzés Összetett mondatok
Az összetett mondatok elemzése Első lépésben azt kell eldöntenünk, hogy összetett mondatról van-e szó Az összetett mondatok legalább két tagmondatból állnak 2 predikatív szerkezet található bennük A második lépésben be kell számozni a tagmondatokat A harmadik lépésben el kell dönteni, hogy alárendelő vagy mellérendelő mondatról van-e szó Egy többszörösen összetett mondatban akár mellérendelő és alárendelő viszonyok is lehetnek.
1 2 3 Eldöntöm, hogy egyszerű vagy összetett mondatról van-e szó Ha egyszerű mondatról van szó, akkor a tanultak alapján elemzem 2 Megszámozom a mondatokat 3 Eldöntöm, hogy mellérendelő vagy alárendelő mondatról van-e szó
3 Eldöntöm, hogy mellérendelő vagy alárendelő mondatról van-e szó Ha mellérendelő mondatról van szó, akkor eldöntöm, hogy az 5 kategóriából melyikbe tartozik: Kapcsolatos Ellentétes Választó Következtető Magyarázó Mivel itt a tagmondatok egyenértékűek, ezért mindegyiket körben ábrázoljuk Pl.: (jelen esetben kapcsolatos mellérendelésről van szó) A következő dián 1 2
Az alárendelő mondatok elemzése Az alárendelő összetett mondatok úgy jönnek létre, hogy az egyszerű mondat egyik mondatrészét egy külön tagmondatban fejtjük ki Van könyvem valamilyen egy olyan , . amilyent a könyvtárban láttunk.
Van egy olyan könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk Van egy olyan könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk. Ebben a mondatban az első tagmondat a főmondat, a második a mellékmondat. Bejelöljük Mindig a főmondatot elemezzük! 1 2
Van egy könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk. olyan ……………………….min Az, hogy milyen jellegű az alárendelés, az utalószó dönti el. Jelen esetben az utalószó az olyan. Tehát ez egy minőségjelzős alárendelés. Ábrázoljuk!
Van egy olyan könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk. 1 Nem is olyan nehéz! Igaz? 2 J min
egy olyan könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk. Nincs atlaszom, de van Van egy olyan könyvem, amilyent a könyvtárban láttunk. 1 2 1 J min 3 2
A mellékmondat a főmondatba is beékelődhet A mellékmondat a főmondatba is beékelődhet. Nézzük meg a következő mondatot! 1 2 1 A mellettem ülő , aki mellettem ül, Péter nagyon jó matekos. …. ~~~~~~f/m 1 1. Jelöljük be a tagmondatokat! 2. Elemezzük a főmondatot 3. Keressük meg, hogy a főmondat melyik részét fejti ki a mellékmondat! 2 alanyi 4. Ábrázoljuk!