Médiaoktatás az európai iskolarendszerben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A tanári munka értékelése
Az iskolai dokumentumok
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Pedagógus értékelési rendszer
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szakiskola jelene és jövője
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
non-profit szektor adatainak elemzése
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Médiaoktatás az európai iskolarendszerben EMEDUS projekt, OFI-WP3

Keretek Európai Bizottság Élethosszig Tartó Tanulás Programja EMEDUS projekt (Study on European Media Literacy Education) projekt célja: - összehasonlító tanulmány a formális oktatási rendszeren belül a médiaoktatásról – EU27 - hasonló médiaoktatási karakterű országok klaszterekbe rendezése fő kutatási kérdések: Hogyan jelenik meg a médiaoktatás a 27 európai tagállam nemzeti tanterveiben? Melyek a kimeneti követelmények és milyen értékelési eljárásokkal mérik a médiaoktatás eredményességét? Hogyan képezik napjainkban a médiatanárokat Európában?

Médiaoktatás az iskolában Bevezetés-felfutás – stagnálás – sorvadás? - a médiaoktatás rendszerint nem tudatos oktatáspolitikai és a szakmai lobbycsoportok párbeszédének eredményeként, tervezett formában jelent meg a formális oktatásban; - a „felülről” érkező „bevezető-típusú” oktatáspolitikai szándék kellő számú képzett pedagógus hiányában és/vagy a reformpedagógiákat kísérő, az új területekre múló divatjelenségként gyanakvással tekintő attitűd miatt, az „alulról” szerveződő, egy-egy elkötelezett tanárhoz kötődő sziget vagy projektszerű forma tartós támogatás és világosan körülhatárolt iskolai státusz hiányában veszíti el idővel a lendületét; - az oktatási intézmények és az intézmények fenntartóinak szakmai tájékozatlansága; - a széleskörű terjesztéshez, fejlesztéshez szükséges források hiánya; - a média működésével kapcsolatos előítéletek és tényleges problémák; - az iskolavilágba gyorsan beépülő informatika-ICT oktatás és a médiaoktatás viszonyának gyakran tisztázatlan jellege; - az oktatásügyben megszokott tartalmi/módszertani standardizációs rutinokhoz képest a média elviselhetetlenül gyorsan változó világa, az ezzel összefüggő terminológiai és tematikai zavarok

Mit tekintünk médiaoktatásnak Kutatásmódszertan, a kutatás korlátai Az EMEDUS projektben a médiaoktatás (az iskolában) az, amit a tantervi szabályozás annak tekint (valójában annál sokkal szélesebb spektrumú tevékenyég) Kérdőív, kérdőív… Tanterv – de milyen szintű (nemzeti, keret, helyi, tanári)… és az oktatás mely szintjére/szakaszára/iskolatípusára vonatkozó Milyen tartalmi, szemléleti és egyéb (pl. időkeret, módszer) -, a médiaoktatást meghatározó előírásokat tartalmaz a tanterv? Hogyan befolyásolja (pontosabban) hogyan szándékozik befolyásolni a médiaoktatás iskolai gyakorlatát? Kimenet-értékelés Tanári felkészültség Az osztálytermek valósága…

Média a tantervekben Explicit vagy implicit red: explicitly mentioned blue: implicitly mentioned

Média a tantervekben cross-curricularis/integrált - önálló lower-secondary level upper-secondary level blue: cross curricular and integrated to other subjects red: separate subject

Média a tantervekben befogadó tárgyak

Média a tantervekben médiaműveltség – digitális műveltség red: the two fields are completely unrelated yellow: confuse relation blue: digital literacy is part of media literacy green: digital literacy means the same as media literacy pink: media literacy is part of digital literacy

Média a tantervekben védelmező-megelőző szemlélet primary level upper-secondary level red: inkább igaz blue: inkább hamis yellow: is-is

Média a tantervekben - klaszterek szemlélet és tartalom - a tantervet milyen mértékben jellemzi a „with media” és/vagy az „about media” szemlélet; - a tantervet milyen mértékben jellemzi a nyelvi-esztétikai szemlélet; - a tantervet milyen mértékben jellemzi a média káros hatásaival szembeni védelmet előtérbe helyező szemlélet; - a tantervet milyen mértékben jellemzi a társadalomtudományi szemlélet; - a tantervet milyen mértékben jellemzi a médiaipar működésre fókuszáló szemlélet; ­ a tantervet milyen mértékben jellemzi a kritikai szemlélet dominanciája; - a tantervet milyen mértékben jellemzi a gyakorlati,/”csinálós” szemlélet dominanciája

Média a tantervekben - klaszterek PRIMARY A két kapcsolati háló (55%-os és 66%-os egyezés) együttes elemzése szerint a klaszterek a következők: 1. group: DE, ES, LU, PL, RO, SE, SK, UK 2. group: AT, CZ, FI, IT, MT, NL 3. group EE, EL, DK, FR, HU, IE, SI

Média a tantervekben - klaszterek LOWER-SECONDARY A két kapcsolati háló (55%-os és 66%-os egyezés) együttes elemzése szerint a klaszterek a következők: Group 1: AT, ES, LU, IE, MT, PL, UK Group 2: EE, DE, DK, EL, IT, NL, SE Group 3: CZ, FI, FR, HU, RO, SK, SI

Média a tantervekben - klaszterek UPPER-SECONDARY A két kapcsolati háló (55%-os és 66%-os egyezés) együttes elemzése szerint a klaszterek a következők: Group 1: ES, PL, UK Group 2: AT, CZ, DK, EE, FI, EL, IE, IT, LT, LU, MT, SE Group 3: DE, FR, HU, NL, RO, SK, SI

Média a tantervekben - klaszterek Együttesen:

Következtetések A médiaműveltség-fejlesztés terepei közül éppen a formális oktatásban zajló történésekről tudjuk a legkevesebbet. - Jelenleg nincs a médiaoktatásnak egyértelmű “fősodra”, vagy mainstream modellje, amelyet a legtöbb ország követne. A leginkább elterjedt cross curriculáris forma nem motiválja a szereplőket – sem a nemzeti oktatáspolitikákat, sem a tanárokat sem a képzőhelyeket – a médiatanár-képzésbe való komolyabb invesztícióra. A széles körben elterjedt cross-curriculáris, sok tantárgyba integrált forma tehát életleníti, defókuszálja a médiaoktatás tartalmi mondandóját. Csökken a tárgyhoz kapcsolódó ismerettartalom, homályos, hogy vajon kinek és milyen szaktudással/képesítéssel kellene a médiát tanítania. Nehezen értelmezhető az értékelés (és így a fejlesztés eredményessége). Ezért csökken a médiaoktatás iskolai presztizse, noha az oktatásügy szereplői elismerik annak jelentőségét

Következtetések - A médiaoktatási tantervek három jellemző csoportra oszthatóak, a tartalmi-szemléleti szempontból fókuszált, a kevert fókuszú és a defókuszált jellegű médioktatási curriculumal dolgozókra. (Ezen klaszterek korcsoportonként változhatnak). A fókuszált vagy valamely tudományterület (pl. társadalomtudomány, esztétika, nyelvtudomány) tematikájára hangolt, elsősorban vagy valamely szemléleti megközelítést (védelmező-megelőző, kuktúrális-esztétikai, kritikai, gyakorlati orintáció) részesít előnyben. A fókuszált-kevert fókuszú és defókuszált modell nem szükségképpen jelent minőségi skálát A médiaoktatás tanterveiben erősödő elmozdulás figyelhető meg a felelős és aktív állampolgár nevelése illetve a gyakorlat, a practical skills erősödésének az irányába A tantervek alapján igazolható, hogy a tradicionális védelmező-paradigma kiszorult a tantervekből és átadta a helyét a hálózati kommunikációval kapcsolatos gyerek/ifjúságvédelmi szempontoknak A formális oktatásban a tanári szaktudást, a fejlesztésre biztosított idő mértékét és a vizsga(eredményeket) tekintik a sikeres munka biztosítékának. A médiaoktatásban kevés kivételtől eltekintve jelenleg az európai iskolavilágban ezek egyikét sem garantálják előírások. Az országok többségében a minőségi fejlesztés fedezete és garanciája csupán egy-egy tanár felkészültsége és az adott iskola(vezetés) médiaoktatást támogató döntése A tantervi követelményeken túl számos, a médiaoktatás körébe tartozó tevékenység folyhat az iskolákban. Ma ezen a területen sokkal stabilabb, beágyazottabb a helyzet, mint a tantervhez, tanórához kötődő sávban. Mintha a médiaoktatás tényleges terepe még mindig inkább a tanórákon kívüli szabadidős vagy szakköri jellegű tevékenység lenne, kevésbé a tanóra.

Médiaoktatás az európai iskolarendszerben Köszönöm figyelmüket! Hartai László hlacko@t-online.hu