SÁRKÁNYREPÜLÉS, VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS ESETTANULMÁNYOK - Az emberi tényező és a biztonság KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló
AMIKOR A CÉL MEGHIÚSUL…… A gyártó a légijárművet biztonsági eszközzel látja el, az üzembentartó biztonsági intézkedést hoz, és ezzel balesetet generál. Az eszköz nem lehet haszontalan, mert a tőke ezt nem engedi! Az intézkedés nem lehet értelmetlen, mert az üzembentartó felel! Mégis: Az ember a célt meghiúsíthatja: Emberi Tényező (ET)!
PÉLDA 1. 2007-130 Vitorlázórepülő kiképzési utasítás - VI. feladat: teendők kötélszakadás esetén A alacsonyan, B közepes magasságban, C magasan Mi felvetettük: lehetne-e a B-t kihagyni és csak az A és a C változatot megtartani? Szakemberek válasza: NEM! – Elfogadtuk, de kételkedünk.
PÉLDA 2. Motoros sárkány, Szolnok, Levegőben összetörik, a műrepülés tipikus károsodásainak mindegyike jelen (esernyő-effektus), egy kivétellel: az elcsavarást fenntartó ún. ˝flatter-zsinórok˝ tízszeres terhelésre vannak méretezve! Flatterzsinór terhet csak háton visel – ˝biztonságos˝ felkészülés műrepülésre - ami amúgy tilos!
PÉLDA 3. UL UL 1000 méteren bedugózik, 100 méteren ejtőernyőt nyit, gép és pilótája sértetlenül ér földet. Súlypontmérés, a mérés oka: lapos-dugó gyanú. A gyanú eredete: - a gép: közismerten nem lehet dugóba vinni! - a nyilatkozó: ˝csak úgy pörgött a horizont!˝ Sejtés: A dugóhúzóba vitel szándékos volt – vagy esetleg ólom a farok részben! Kérdés: Ernyő nélkül merte volna?
A HAZATÉRŐ MOTOR, KISAPOSTAG 2008. JÚLIUS 05. Az ˝orchidea˝ - virágzásban, és leszakítva……………….
AMIRE A GYÁRTÓ GONDOL…. Idézet az ASH 26 üzemeltetési kézikönyvéből: 1.4 Leírás és műszaki adatok Az ASH 26-os gép nagyteljesítményű, együléses vitorlázó repülőgép, …alkalmas rekorddöntésekre és versenyrepülésre, …klubokban történő felhasználásra. … az AE50 R típusú, egy forgórészes motor megnöveli ennek a vitorlázó gépnek a műveleti terjedelmét. Lehetővé teszi, hogy a repülés kiterjedjen a legkülönbözőbb terepviszonyokra – amíg azok leszállási lehetőségeket kínálnak… Vagyis a gyártó: Ad 1.: gondol arra, hogy a gép motorral juthat messzebb is, Ad 2.: nem gondol arra, hogy leszállásra alkalmatlan terepek felett repüljön.
Kockázat, adrenalin – hazahozó motorral: A HAZATÉRŐ MOTOR Hazai szakkifejezés. George Worthington ˝Rekordokat űzve˝ című könyvéből: ˝Számomra a vitorlázórepülés akkor kezdődik, amikor egy siklásból már nem érek haza˝. Kockázat, adrenalin – hazahozó motorral: Nem ugyanaz a gép, Nem ugyanaz a sport! A vitorlázórepülő sportszabályzat: a motor indítása után repült feladat-szakasz az értékelés számára elvész – felhívás keringőre!
ELEMZÉS Mi történt (Az eset összefoglalása): Hogyan történt (Elemzés): Végsiklás, házak közé szállt, a gépjelentősen károsodott, a pilóta nem sérült. Hogyan történt (Elemzés): A pilóta versenyfeladatot hajtott végre, végsiklást kezdett adott helyen, adott magasságban - fedélzeti computer szerint, motor indításáról döntött, nyitott, de a motor nem indult, fák tetejére lebegtetett, villanydrótban elakadt, leperdült, utcán; parkoló gépkocsin, sövényen, kerítésen került nyugalomba.
ELEMZÉS Miért történt (Következtetések): A pilóta: ˝Túlzottan bíztam a motorban, holott tudtam; jogában áll nem elindulni.˝ ˝Ha nem nyitok, megúszom.˝ A balesetet a motor generálta? Az ésszerű használat contra ET a pilóta részéről: ˝A légiüzemeltetési utasítás szerint minimum 300 méteren el kell kezdeni a nyitást, hogy legyen idő visszahúzni a légcsavart, ha a motor nem indul. Én 200 méteren kezdtem.˝ ˝A napelemes töltésre előző este nem segítettem rá a normál töltővel˝. ˝A nyűgöző törzstakaró eltakarta a napelemet – lerövidült a töltési idő˝. ˝A szembe sütő nap miatt nem láttam. Tudnom kellett volna a helyes megoldást, de elmulasztottam feltérképezni, megfigyelni a reptér 10 kilométeres környezetét, ahová egy ilyen helyzetben terepre szállhattam volna.˝
ELEMZÉS ET a szervezetek részéről: ET a verseny rendezője részéről: A gyártó: A napelem nem képes az akkumulátort a folyamatos üzem során feltölteni. Ha a feszültség csökken, akkor az akku csak a műszereket táplálja, a motort nem. ET a verseny rendezője részéről: A pilóta: ˝A talajhoz közeledve a kifordulást azért vetettem el, mert egyszerre több gép érkezett a kapu felé. Egymás mellett voltunk és féltem, hogy egy hirtelen kifordulás esetén valaki elé befordulok˝. Megoldás: A szűk, 1000 méter széles ˝kapu˝ helyett a tágabb, 3000 méter sugarú ún. ˝cilinder˝ használata. Elvész ugyan a megérkezés látványossága, de csökken az összeütközés veszélye.
BIZTONSÁGI AJÁNLÁS - TERVEZET A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség alkosson kódexet a hazahozó motorok ésszerű használatának feltételeiről. Ha elegendő tapasztalat halmozódott fel, akkor a kódexből alkosson szabályzatot. Megérett-e a szabályozásra a hazatérő-motorozás? Változások a sportrepülésben: Ami vitorlázórepülésben nem új, az a MOVIT; nem kell feltalálni! Lehet a MOVIT a HÍD az UL és a vitorla között? Egyelőre: elválasztás, 5/2001. (II.6.) KöViM r., 3.4.: A MOVIT ˝jogosítás˝ mára: ˝képesítés˝ Lapozzunk magazinokban!
2. ULTRALIGHT MAGAZIN (08.05): AHOGYAN AZ UL VITORLÁZÓ REPÜLŐGÉPPÉ VÁLIK A ˝LAMBADA˝: ˝Motorglider soars and cruises˝ Nagy fesztáv/kis fesztáv: vitorlázás/˝First class touring˝ (1500 tengeri mérföld fél tank benzinnel!)
AHOGYAN EGY VITORLÁZÓ REPÜLŐGÉP A UL-LÉ VÁLIK 3. AEROKURIER (08.02.): AHOGYAN EGY VITORLÁZÓ REPÜLŐGÉP A UL-LÉ VÁLIK Segelfliegen mit UL- Lizenz! ASH 26e ugyanitt! hazatérő/felszálló motor. A Sinus nyolc hetes túrája az Alpokban.
VITORLÁZÓ REPÜLÉS UL SZAKSZÓVAL
ELAVUL-E A WORTHINGTON ELV? Ma is akkor kezdődik-e a vitorlázórepülés, amikor a gép egy siklásból nem éri el a repülőteret? A koszorútávosok számára ma: igen. Az őket felkészítő oktatóknak ma: igen. A jövő: Lehet a hazahozó motor általánosan előírt? Lásd mi történt a visszatérítő berendezéssel! A megválaszoláshoz kell a tapasztalat, kell a kódex – a szabályzatot megelőzően. A vizsgáló egyet nem tehet: nem ajánlhat balesetet generáló intézkedést. Mi bízunk a szakmában, de felhívjuk a figyelmet: itt két szakma van! (UL és vitorla)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! ordody.marton@kbsz.hu www.kbsz.hu