Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS"— Előadás másolata:

1 VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló

2 VITORLÁZÓREPÜLÉS 17 vizsgált eset = 9 esemény + 3 súlyos esemény + 5 baleset Az okok: 17 vizsgált eset = 15 leszállás + 2 felszállás Hiba a le- és felszállásra alkalmazott eljárások során (400 méter alatt) Elmaradtak: összeütközések, túlterhelések, kormányszerv-meghibásodások, stb. Nőtt a biztonság? Nem: csökkent a teljesítményrepülések aránya - gazdasági pénzügyi okok. Rossz a leszállás: rövidre jön – hosszúra jön. Rövidre: Gyöngyös,Eger: a sebességi poláris! Őcsény: a dugóhúzó! Békéssámson: a versenyemet! 2007. április 12.

3 VITORLÁZÓREPÜLÉS Gyöngyös,Eger: az a sebességi poláris!
2007. április 12.

4 VITORLÁZÓREPÜLÉS Őcsény: az a dugóhúzó! 2007. április 12.

5 VITORLÁZÓREPÜLÉS Békéssámson: az a versenymeteorológia!
2007. április 12.

6 VITORLÁZÓREPÜLÉS 13 eset: 9 akadálynak ütközés + 4 rossz lebegtetés
MRSZ REBISZ éves jelentés 2006: NO Biztonsági Ajánlások! Helyette: ˝Az éves elméleti oktatás során kiemelt figyelmet kapjanak a különleges helyzetek, valamint azok elhárításának módja.˝ Egyetértünk! Oktatási anyag: KBSZ honlap + MRSZ REBISZ jelentés + PLH/PoLéBiSz archívum = Vitorlázó oktatói 2006: Dunaújváros, április 25. A szentesi célraszálló verseny 2006: tanulni nemcsak a padban! 2007. április 12.

7 SES 6 vizsgált eset = 2 esemény + 1 súlyos esemény + 3 baleset
Események: 2 elrontott leszállás – kereket kitör, légcsavar tollat eltör – kihagyás / gyakorlatba hozás Súlyos esemény: pilóta rácsap, földről fotózzák Balesetek: 1. Pétervására: motorleállás – beékelődik a fák közé 2. Kapolcs: motorleállás - lejtőbe belevezeti 3. Balatonkeresztúr: műrepülő – gépét a levegőben töri össze 2007. április 12.

8 SES 1. Pétervására: motorleállás – beékelődik a fák közé – az alapszabály rutinszerű megsértése – mindenki hallgat! ZJ típusmondat: ˝Az érintett szervek jellemzői az esetre nem voltak hatással˝ Van-e érintett szerv? – A felügyelet: fontos ET elem! 2007. április 12.

9 SES 2. Kapolcs: motorleállás – a gép megsemmisül.
A becsapódás két magyarázata: belevezette/átejtette A roncsok: belevezetés A tények: gyakorlott pilóta, az alapszabály betartásával, az életmentő mozdulattal elkésik. Rendkívüli meteorológiai instabilitás! Az ellenlejtőre szállást tanítani kell. 2007. április 12.

10 SES 3. Balatonkeresztúr: műrepül –levegőben összetörik.
A ˝szemtanú˝: belobogott, lezuhant és összetört. A valóság: összetört és lobogva lezuhant. A szemtanú 30 évvel ezelőtti sztenderd balesetet idéz hiedelem! A háthelyzetet igazolták: pl. a flaterzsinórok kiszakadása. A ˝szemtanú˝ nyilatkozatát elfogva az ok: műszaki hiba az ET helyett: a légialkalmasság elvesztése a pilóta rutinszerű szabálysértései helyett. A vizsgáló kérdezzen rá, többször is, erőszakosan! 2007. április 12.

11 SES Murony, 2007. január 02: Motor gyengélkedik (porlasztó jegesedés?)
Helyezkedés, bokrokat súrolta, ág lerántotta, a vállheveder nem volt bekötve! 2007. április 12.

12 SÁRKÁNYREPÜLÉS 3 vizsgált eset = 1 esemény + 2 baleset=
1 rossz felszállás = lepördülés: karja, orra ,fogai HFFA BISZ: ˝A sérültet a start végrehajtásában semmi nem akadályozta˝, ˝A sérült az utóbbi két év során olyan keveset repült, hogy nem rendelkezett a start végrehajtásához szükséges gyakorlattal˝. 2 rossz leszállás: HFFA BISZ: ˝A HFFA szakmai vezetése vizsgálja meg, mi az oka annak, hogy pilótái egyre kevesebbet repülnek, így gyakorlatuk csökken. A HFFA lehetőség szerint hozzon intézkedést e folyamat megállítására˝. BA: NO!, Van szabály: 45.Le. III/IV. melléklet 4. pont: jogosítások megszűnése/megújítása A folyamat: EB ’86 Gyöngyös – az angol válogatott, Judy Leden - ernyőzés! Február 17.: HHH, évadkezdő start, elemi hiba, gyakorlat? Hasonrepülés? 2007. április 12.

13 UL REPÜLÉS 3 vizsgált eset = 1 esemény + 1 súlyos esemény + 1 baleset
UL a tó jegén: madárral ütközött? Hiányok: a gép, a pilóta, a leszálló! JORA rádli: Utassal, lejtőn felfelé, abwindben, vasút felé, Rotax 503-mal! Apolló Fox a szántásban: Benzincsap elzárva, A pilóta a helyezkedésen az utolsó pillanatban módosított Szántás – bukfenc – vállheveder, arccal a műszerfalba. BA: benzincsap a közösítő és a porlasztó közé! – a gyártó már alkalmazza! 2007. április 12.

14 MOVIT 4 vizsgált eset = 2 esemény* + 1 súlyos esemény*
+ 1 rendellenesség. *: Falke / Cessna ütközés:kisgépes eset, Falke légtérsértés: ATM eset Rendellenesség: Doppelraab-Hankur a pilóta szerint: a pályán végiggurult, fékezett, felbukfencezett. Földi esemény? Ha BISZ van, akkor vizsgálható lett volna. 2007. április 12.

15 MODELL 2 vizsgált eset = 2 baleset Intézkedni:
FSD-k: hamis illúziók a biztonsággal kapcsolatban. Mégis: Őcsény – Légcsavar! 2. A biztonsági szabályok betarthatósága: Jogi támasz: LNK rendelet megalkotása – most születik! ˝Modellező ágazat˝? UAV vagy ˝giant model˝? 120 kilós modell, Üllő! Autonóm üzemmmód: Önmegsemmisítés? Műholdas levezetés? 2007. április 12.

16 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 2007. április 12.


Letölteni ppt "VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS"

Hasonló előadás


Google Hirdetések