A környezetvédelem és a környezetbiztonság új aspektusai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Harazin Piroska - Kollár László A MI KÜLDETÉSÜNK, HOGY FELKÉSZÍTSÜNK A KÜLDETÉSEDRE A Boldogság Közgazdaságtana Konferencia; Budapest, március 28.
Advertisements

SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
A pozitív pszichológia
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Napocska Napköziotthon
A harmadik erő elméletei
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
§ Készítette: Fintha Gabriella Wesley János Lelkészképző Főiskola
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Természeti erőforrások védelme
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
A munkahely és a stressz
A szervezeti problémák kezelése
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Munkahelyi stressz és kiégés a rendőrség személyi állománya körében.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Az iskolai csoportok sajátosságai
Krízis.
Bevezetés a pszichológiába
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
A lelki egészség védelme az iskolában
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Korai tehetségnevelés
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
Integráció és inklúzió
Tudományos irányítók: Végzős hallgató:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Előadás másolata:

A környezetvédelem és a környezetbiztonság új aspektusai Készítette: Fitntha Gabriella Wesley János Lelkészképző Főiskola, Környezettan szak; III. évfolyam Konzulens: Dr. Hornyacsek Júlia 2013.

I. BEVEZETÉS Célkitűzés: A környezetvédelmi és környezetbiztonsági szakemberek figyelmét szeretném felhívni egy új alternatív lehetőségre a további környezeti károkozások prevenciójának tekintetében!

I. BEVEZETÉS Módszerek: Szekunder kutatás- szakirodalom kutatás Primer kutatás- Saját kérdőív segítségével helyzetképfelmérés, tájékozottság felmérése

II. Az ember és természet közötti kapcsolat romlásának okai Az emberi civilizáció fejlődésével párhuzamosan megváltozó igények eredménye: „iparosodás boldogságteremtő illúziója” Profitszerzésnek mindent alárendelő szemléletmód teljesen hátérbe szorította a természet állapotának megőrzésére való törekvéseket. = az ember legyőzendő ellensége a természet

III. Az ember és természet közötti kapcsolat romlásának eredménye Környezetszennyezés Globális éghajlatváltozás = környezeti krízis

IV. Pszichológia a környezetvédelemben Környezetipszichológia Ökopszichológia

IV. Pszichológia a környezetvédelemben Az ember viszonya a környezeti problémákhoz - a hármas részvétel: 1. a környezeti probléma okozója 2. a környezeti problémákat elszenvedő alany 3. a környezeti problémák ellen tenni tudó ágens

IV. Pszichológia a környezetvédelemben környezettudatosság struktúrája milyen módon érzékelik és észlelik a környezetszennyezés kérdését mekkora a tájékozottság =Környezetvédő magatartás - szituációra irányuló kondicionálás - személyre irányuló célképzés vagy társadalmi minta nyújtása

IV. Pszichológia a környezetvédelemben – környezetvédő magatartás Környezetre irányuló viselkedés = környezeti attitűd Meghatározza viszonyunkat a környezeti kérdésekhez

IV. Pszichológia a környezetvédelemben – környezetvédő magatartás Környezetvédő magatartás egyéni jellemzői: - a környezetvédő attitűd pozitívan korrelál több demográfiai változóval ( pl. iskolai végzettség, anyagi helyzet) - az emberi altruizmus, tudatos tevékenység

IV. Pszichológia a környezetvédelemben- saját kutatás Saját készítésű , 11 kérdéses kérdőív 5 fokú Likert-skála 80 személy névtelenül töltötte ki

IV. Pszichológia a környezetvédelemben- saját kutatás 2 kérdés csoport: I. A környezeti preferenciát vizsgáló kérdések Az emberek többsége nem részesíti előnyben a természetes környezetet, jobban kedvelik az épített környezetbe integrált zöld övezeteket OK , hogy a városi emberek komfort- és biztonságérzete egyaránt csökken

IV. Pszichológia a környezetvédelemben- saját kutatás II. A környezet megóvására vonatkozó kérdések A valóban környezetvédő magatartás a hétköznapokban, még nem elterjedt, ugyanakkor nem szennyezik szándékosan a környezetüket. A nők nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. A fiatalok nagyobb tájékozottságot mutattak a témában, mint az idősebb korosztály.

V. ökopszichológia A modern emberek fokozatos elnyomás alatt tartják a tudattalanuk „természetazonos” részét. * Öko-tudattalan * Bizonyított, hogy a természetes táj látványa stimulálja a paraszimpatikus idegrendszert = nyugtatólag hat a stresszel terhelt emberre

V. ökopszichológia

V. ökopszichológia I. Kontroll-elmélet és a technológiai függőség = a kontroll érzet hiánya depressziót eredményezhet II. Négy stressz-forrás elmélet: Stressz: viselkedésbeli alkalmazkodásra kényszerítő tényező Tünetei: fizikai, érzelmi, kognitív Felosztása: homeosztatikus; allosztatikus; distressz

V. ökopszichológia Lazarus és Folkmann féle 4 stressz faktor: Életbeni kritikus történések Rendszeres pszichés terhelés Környezeti katasztrófák hatásai Környezetterhelés egészkárosító hatásai Reakciók: Homeosztatikus Allosztatikus = tartós diszregulációt eredményezhet a generalizált szorongás testi-, lelki egészségromlást okoz

V. ökopszichológia A káros környezeti hatások eredménye: a tartós immunrendszer csökkenést nagyszámú fertőző megbetegedések tumoros folyamatok Személyes megküzdési stratégiák: = kognitív értékelés Probléma központú megküzdés Érzelem központú megküzdés

a kisebb mértékű félelem érzet magasabb fokú kontrolltudathoz vezet! V. ökopszichológia Média patológiás stressz-kezelő mechanizmust vált ki Környezeti veszélyek által kiváltott érzelmek kutatásának (Knappain, 2000.) eredményei szerint a kisebb mértékű félelem érzet magasabb fokú kontrolltudathoz vezet!

V. Ökopszichológia - alkalmazása CÉL: Egy emberközpontú környezettudatos életvitel, a szubjektív jóllét érzésének emelése FELADATOK: Tudományos összefogás, nyitottság új irányzatok felé Társadalmi együttműködés Egyéni felelősség vállalás Értékrend formálás Tény: az anyagi jólét és az elégedettség fordított arányossága

Köszönöm a figyelmet! Fintha Gabriella gabriella.fintha@gmail.com

Ajánlott irodalom a témában Della Casa G. (2006). Ecology and Physics,Journal of the Intl. Community for Ecopsychology, Aug. 2006., online: http://www.ecopsychology.org/journal/ezine/archive3/guido_ casa.htm Dúll, A. (2006). Környezet-pszichológia. In: Szokolszky Á. (szerk.), Akadémia Kiadó, Budapset Gulyás, M. (2004). A környezeti nevelés és a személyiségtényezők hatása a környezeti attitűdre, ELTE (Pszichológiai Diplomamunka), Budapest Hajduska M. (2010). Krízislélektan, Bp., ELTE Eötvös Kiadó Ijjas, F. (2007). Ökopszichológia, BME (Tudományos Diákköri Munka), Budapest Oláh, A. (2005). Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Budapest, Trefort Worldwatch Institute (2004). A világ helyzete, Föld Napja Alapítvány, Budapest, 209-211